Hogere veiligheid op het spoor met ERTMS

Foto: Ivo Ketelaar

Het nieuwe treinbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS) draagt bij aan een hogere veiligheid op het spoor. Ook kan het de interoperabiliteit, betrouwbaarheid, capaciteit en snelheid verbeteren. NEN heeft (NVN-)CLC/TS 50459-1 met uitgangspunten voor informatieverstrekking via displays in de bestuurderscabine gepubliceerd. De norm bevat Europees afgestemde technische specificaties voor een ergonomisch verantwoorde presentatie van ERTMS-gegevens aan de machinist.

ERTMS heeft onder andere de volgende voordelen op het gebied van veiligheid:

  • In een trein met het ERTMS-systeem ziet de machinist op een scherm hoe hard hij mag rijden op dat traject.
  • ERTMS zorgt ervoor dat de trein niet harder kan rijden dan toegestaan en remt de trein automatisch af als dat nodig is.
  • ERTMS weet precies waar een trein is; de machinist ziet op een scherm of het spoor voor hem vrij is.
  • ERTMS verkleint de kans dat een trein door een rood sein rijdt.

Net als het huidige beveiligingssysteem ATB werkt ERTMS alleen wanneer zowel sporen als treinen ermee zijn uitgerust. In Nederland zal het ministerie van Infrastructuur en Milieu de huidige treinbeveiligingssystemen door ERTMS vervangen.

ERTMS internationaal
Tussen 2016 en 2028 voert het ministerie ERTMS in op grote delen van het spoor in de brede Randstad. Ook internationale (goederen) spoorlijnen krijgen dit systeem. Treinen kunnen dan eenvoudig van land naar land rijden zonder van veiligheidssysteem te wisselen. 20% van de treinen is al uitgerust met ERTMS, de komende jaren krijgen alle treinen het systeem. Het is dan mogelijk om de treinen flexibel in te zetten op spoorlijnen met ERTMS.

ERTMS wordt in de hele Europese Unie op de belangrijkste trajecten ingevoerd.

Meer informatie
Voor inhoudelijke informatie over deze norm of over het normalisatieproces: ir.A.K. Havenith, consultant Elektriciteitsvoorziening, telefoon (015) 2 690 196 of e-mail ev@nen.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlands Normalisatie-instituut

Hogere veiligheid op het spoor met ERTMS | Infrasite

Hogere veiligheid op het spoor met ERTMS

Foto: Ivo Ketelaar

Het nieuwe treinbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS) draagt bij aan een hogere veiligheid op het spoor. Ook kan het de interoperabiliteit, betrouwbaarheid, capaciteit en snelheid verbeteren. NEN heeft (NVN-)CLC/TS 50459-1 met uitgangspunten voor informatieverstrekking via displays in de bestuurderscabine gepubliceerd. De norm bevat Europees afgestemde technische specificaties voor een ergonomisch verantwoorde presentatie van ERTMS-gegevens aan de machinist.

ERTMS heeft onder andere de volgende voordelen op het gebied van veiligheid:

  • In een trein met het ERTMS-systeem ziet de machinist op een scherm hoe hard hij mag rijden op dat traject.
  • ERTMS zorgt ervoor dat de trein niet harder kan rijden dan toegestaan en remt de trein automatisch af als dat nodig is.
  • ERTMS weet precies waar een trein is; de machinist ziet op een scherm of het spoor voor hem vrij is.
  • ERTMS verkleint de kans dat een trein door een rood sein rijdt.

Net als het huidige beveiligingssysteem ATB werkt ERTMS alleen wanneer zowel sporen als treinen ermee zijn uitgerust. In Nederland zal het ministerie van Infrastructuur en Milieu de huidige treinbeveiligingssystemen door ERTMS vervangen.

ERTMS internationaal
Tussen 2016 en 2028 voert het ministerie ERTMS in op grote delen van het spoor in de brede Randstad. Ook internationale (goederen) spoorlijnen krijgen dit systeem. Treinen kunnen dan eenvoudig van land naar land rijden zonder van veiligheidssysteem te wisselen. 20% van de treinen is al uitgerust met ERTMS, de komende jaren krijgen alle treinen het systeem. Het is dan mogelijk om de treinen flexibel in te zetten op spoorlijnen met ERTMS.

ERTMS wordt in de hele Europese Unie op de belangrijkste trajecten ingevoerd.

Meer informatie
Voor inhoudelijke informatie over deze norm of over het normalisatieproces: ir.A.K. Havenith, consultant Elektriciteitsvoorziening, telefoon (015) 2 690 196 of e-mail ev@nen.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlands Normalisatie-instituut