Werkzaamheden Randstadspoor en stationsomgeving Houten afgerond

Houten viert afronding spoorwerk

Op zaterdag 16 april 2011 vieren Prorail, NS en de gemeente Houten samen met betrokkenen en bewoners van Houten dat na ruim vier jaar de werkzaamheden aan Randstadspoor en de stationsomgeving zijn afgerond. Dit betekent nu al een grote verbetering voor de reizigers van en naar Houten.

In Houten zijn de sporen verdubbeld van twee naar vier sporen over een afstand van 5,3 kilometer, er is een nieuw station aangelegd (Houten Castellum) en het bestaande station is vernieuwd. Op zaterdag 16 april vindt de officiële opening plaats en zijn er verschillende ‘mobiele’ activiteiten in het centrum van Houten.

Integratie spoorproject in gemeentelijke plannen
De gemeente Houten en Prorail hebben ervoor gezorgd dat het spoorproject volledig geïntegreerd is in de gemeentelijke plannen voor Houten Centrum en Houten Castellum. Zo is het spoor in het centrum met 1,80 meter verhoogd. Hierdoor is het centrum van Houten meer een geheel geworden en kon onder de sporen een luxe fietstransferium worden aangelegd. Ook zijn er veel extra verbindingen gerealiseerd, zoals een tunnel in het centrum, een voet-/fietsbrug in Houten Zuid en een fietsverbinding naar het bos Nieuw Wulven. Het historische stationsgebouw aan het Stationserf is in 2007 op spectaculaire wijze 150 meter verplaatst en gerenoveerd.

Transferium voor gratis fiets stallen en meer….
Fietsers kunnen op station Houten hun fiets gratis en beheerd stallen in het nieuwe fietstransferium. Dit kan zeven dagen per week van een kwartier vóór de eerste trein tot een kwartier na de laatste trein. Er zijn ruim 3.000 stallingsplekken, ook voor buitenmodelfietsen en brommers. Vanuit het transferium, dat wordt geëxploiteerd door NS Fiets, kunnen reizigers direct de trap of lift naar het perron pakken. Er is een VVV-agentschap en een Fietspointwinkel voor vakkundige fietsreparaties, fietsaccessoires, fietsverhuur en OV-fiets. Ook is er een oplaadpunt voor elektrische fietsen en zijn er openbare toiletten. Bij Houten Castellum wordt een fietstransferium gebouwd voor 1700 fietsen.

Randstadspoor
Het project is onderdeel van Randstadspoor, een regionaal spoorproject waarmee een uitgebreid treinnetwerk ontstaat. Treinen stoppen vaker en op meer locaties. Nieuwbouwwijken in de omgeving Utrecht worden aangesloten op het spoor. Tegelijkertijd kunnen, door de uitbreiding van het aantal sporen tussen Vleuten-Utrecht-Houten, intercity’s ongehinderd –op hun eigen spoor- doorrijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail