Landelijke OV-informatiesite 9292 krijgt make over

De landelijke OV reisinformatiedienst 9292 neemt deze week afscheid van de oude site 9292ov.nl en toont voortaan haar vernieuwde website 9292.nl.

De website heeft een overzichtelijke homepage gekregen waarbij de OV-reisplanner centraal staat. De invoer van vertrek- en aankomstadres is sterk vereenvoudigd en gaat sneller: tijdens het intypen van de eerste letters verschijnen al suggesties voor stations, straatnamen, bushaltes of bezienswaardigheden. Maar ook de invoer van postcode werkt gemakkelijk. De reisadviezen zijn voorzien van OV-chipkaarttarieven, actuele halte- en stationsomgeving informatie, inclusief plattegronden, looproutes en handige weetjes.

De site is tweetalig (NL en Eng) en is toegankelijk voor iedereen, ook voor mensen met een visuele beperking.

De nieuwe vormgeving werkt met grotere letters en duidelijkere icoontjes dan bij de oude site. Dat zorgt voor meer overzicht en rust. Via de readspeaker-functie worden teksten en beelden voorgelezen en is de invoer van reisgegevens makkelijk in te spreken. 9292 zal binnenkort voor de nieuwe site het drempelvrije keurmerk aanvragen. De tijdelijke site xs9292.nl zal daarna stoppen.

De mobiele site m.9292.nl is ook aangepast en is een compacte vertaling van de vernieuwde website. Hij is voorzien van locatieherkenning en actuele vertrektijden per station, bushalte en metrohalte.

Betrokkenheid gebruikers

Vertegenwoordigers van de consumenten- en belangengroepen zijn in het voortraject betrokken bij de totstandkoming van deze site. Bij het verder ontwikkelen van de website blijven zij een belangrijke rol spelen. Met de gebruikersgroepen ‘tuned’ 9292 komende periode verder. Mede op basis van de feedback van gebruikers zal de site de komende jaren doorontwikkeld worden. Het aankomende jaar wordt gewerkt aan: toevoeging van actuele informatie in geval van vertragingen en calamiteiten, overstaptijden worden aanpasbaar en toegankelijkheidsinformatie op en rondom stations en haltes worden getoond zodra deze bekend zijn. Daarnaast werkt 9292 verder aan het uitbreiden van de persoonlijke voorkeuren ‘mijn 9292’: het bewaren van reistrajecten, goedkoopste en snelste reizen, de minste overstappen, het kunnen kiezen van een halte voor de deur en specifieke toegankelijkheidinformatie.

Klantwens

Stefan Hulman, directeur van 9292: “De vernieuwde site sluit aan bij de klantwens voor toegankelijkheid, betrouwbaarheid en efficiënter reizen met alle vormen van openbaar vervoer. Deze vernieuwing zal meer mensen thuis of onderweg helpen om makkelijker hun weg te vinden naar bijvoorbeeld school, theater, winkelen, werk, familie en vrienden. 9292 wil met deze verbetering dichterbij de reiziger komen. Daarom kiezen we voor een huisstijl en een slogan die beter bij de vernieuwde reisinformatiedienst past: “9292 reist met je mee.”

Partners

De site is mede tot stand gekomen met Fabrique [merken, design & interactie], technisch internetbureau Q42 en T2, bouwer van de planner.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: 9292 REISinformatiegroep bv