van den herik stenen storten stortsteen
Software met impact

‘Vernieuwd schip bespaart tonnen aan stortsteen in de waterbouw’

Medewerkers en een schip van Van den Herik brengen stenen aan voor het herstel van een verzakte dijk langs het Amsterdam-Rijnkanaal ter hoogte van Zoelen in november 2020. ANP / Vidiphoto

De ‘Prins 3′ heeft een nieuw, zuiniger softwaresysteem voor het storten van stenen. Dat zegt waterbouwbedrijf Van den Herik in een online update. De software geeft de schipper meer controle over de kleppen waarmee het schip stenen lost, wat volgens het waterbouwbedrijf duizenden kilo’s aan steen kan besparen per project.

De Prins 3 doet dienst als stortschip. Vier deuren in de vloer van het ruim maken het mogelijk om stenen onderwater te lossen, bijvoorbeeld voor de versterking van een dijk of kanaalbodem. Afgelopen maand liet Van den Herik in een online update weten dat de software voor de bediening van de deuren is vernieuwd.

“Eerder konden de deuren alleen helemaal open of dicht in groepen van vier. Nu kan de schipper per deur aangeven hoe ver de deur open mag. Dat maakt het mogelijk om veel preciezer te storten, waardoor er naar schatting ongeveer twee procent minder stortsteen nodig is voor waterbouwprojecten.”

Minder vervoer, minder brandstof

Een besparing van twee procent klinkt als een druppel op een gloeiende plaat, maar dat is het volgens Van den Herik niet. Vorig jaar gebruikte het bedrijf naar eigen zeggen 3.500 ton steen voor de versterking van de bodem rond de Koninginnebrug in Rotterdam. Twee jaar eerder liet de waterbouwer weten dat er 7.000 ton steen werd gestort bovenop de Willemsspoortunnel onder de Nieuwe Maas.

“Op projecten in de waterbouw bespaart het nieuwe besturingssysteem al gauw duizenden kilo’s aan steen”, zegt het bedrijf nu. “Die stenen worden niet uit de groeve gewonnen, niet vervoerd én niet gestort. De brandstof waarmee deze processen normaal gepaard gaan wordt niet verbruikt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

‘Vernieuwd schip bespaart tonnen aan stortsteen in de waterbouw’ | Infrasite
van den herik stenen storten stortsteen
Software met impact

‘Vernieuwd schip bespaart tonnen aan stortsteen in de waterbouw’

Medewerkers en een schip van Van den Herik brengen stenen aan voor het herstel van een verzakte dijk langs het Amsterdam-Rijnkanaal ter hoogte van Zoelen in november 2020. ANP / Vidiphoto

De ‘Prins 3′ heeft een nieuw, zuiniger softwaresysteem voor het storten van stenen. Dat zegt waterbouwbedrijf Van den Herik in een online update. De software geeft de schipper meer controle over de kleppen waarmee het schip stenen lost, wat volgens het waterbouwbedrijf duizenden kilo’s aan steen kan besparen per project.

De Prins 3 doet dienst als stortschip. Vier deuren in de vloer van het ruim maken het mogelijk om stenen onderwater te lossen, bijvoorbeeld voor de versterking van een dijk of kanaalbodem. Afgelopen maand liet Van den Herik in een online update weten dat de software voor de bediening van de deuren is vernieuwd.

“Eerder konden de deuren alleen helemaal open of dicht in groepen van vier. Nu kan de schipper per deur aangeven hoe ver de deur open mag. Dat maakt het mogelijk om veel preciezer te storten, waardoor er naar schatting ongeveer twee procent minder stortsteen nodig is voor waterbouwprojecten.”

Minder vervoer, minder brandstof

Een besparing van twee procent klinkt als een druppel op een gloeiende plaat, maar dat is het volgens Van den Herik niet. Vorig jaar gebruikte het bedrijf naar eigen zeggen 3.500 ton steen voor de versterking van de bodem rond de Koninginnebrug in Rotterdam. Twee jaar eerder liet de waterbouwer weten dat er 7.000 ton steen werd gestort bovenop de Willemsspoortunnel onder de Nieuwe Maas.

“Op projecten in de waterbouw bespaart het nieuwe besturingssysteem al gauw duizenden kilo’s aan steen”, zegt het bedrijf nu. “Die stenen worden niet uit de groeve gewonnen, niet vervoerd én niet gestort. De brandstof waarmee deze processen normaal gepaard gaan wordt niet verbruikt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.