Reactie FNV op sectorplan openbaar vervoer

ov brabant breda trein bus station

FNV Bondgenoten is tevreden met het gezamenlijke sectorplan Openbaar Vervoer met steun van het ministerie van SZW, waarmee grote partijen in het openbaar vervoer samen met de vakbonden een aantal grote knelpunten op de arbeidsmarkt integraal aanpakken, zoals het aantrekken van jongeren en langer doorwerken van oudere werknemers.

Positieve aanpak maakt sector aantrekkelijker voor jongeren

Het plan draait onder meer om 245 nieuwe leertrajecten plus extra leerbanen voor jongeren, duurzame inzetbaarheid van duizenden oudere werknemers en meer scholing. FNV Bondgenoten is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling ervan:

“We zijn blij met de positieve aanpak die de sector aantrekkelijker maakt voor jongeren. Voor het eerst werken grote, concurrerende partijen samen om problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken”, stelt bestuurder Vervoer Roel Berghuis “Maar het plan had nóg mooier gekund.”
Bond vraagt om boete op vervroegd uittreden te bevriezen

Met de snelle vergrijzing in de sector, de moeite die werknemers hebben om in deze sector hun pensioen te halen en de gebrekkige kansen voor jongeren in de sector, hadden vakbondsbestuurders graag twee vliegen in een klap geslagen. De eigen achterban van de bond kwam met het plan om vrijwillige uittreders van 64 jaar en ouder één op één hun baan te laten afstaan aan jongeren. Ook de werkgevers in de sector vonden dit plan bespreekbaar. Maar de huidige fiscale regels maken de een-op-een oplossing zo duur, dat nu voor deeltijdpensioenplan is gekozen. Met name de RVU-boete (officieel: de Regeling voor Vervroegde Uittreding ) staat zulke een-op-een-ruilregelingen in de weg.

“Zonder die boete hadden we in het sectorplan nog mooiere afspraken voor instroom van jongeren kunnen maken. Vervroegde uittreding had voor jongeren honderden banen meer kunnen opleveren.” aldus Berghuis.

FNV Bondgenoten pleit bij het kabinet om deze RVU-boete tijdelijk buiten werking te stellen, zodat bonden en werkgevers écht werk kunnen gaan maken van werk voor jongeren. Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid draagt een flink deel bij aan het sectorplan Openbaar Vervoer en gaf op 17 november in Rotterdam het officiële startsein.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: FNV

Reactie FNV op sectorplan openbaar vervoer | Infrasite

Reactie FNV op sectorplan openbaar vervoer

ov brabant breda trein bus station

FNV Bondgenoten is tevreden met het gezamenlijke sectorplan Openbaar Vervoer met steun van het ministerie van SZW, waarmee grote partijen in het openbaar vervoer samen met de vakbonden een aantal grote knelpunten op de arbeidsmarkt integraal aanpakken, zoals het aantrekken van jongeren en langer doorwerken van oudere werknemers.

Positieve aanpak maakt sector aantrekkelijker voor jongeren

Het plan draait onder meer om 245 nieuwe leertrajecten plus extra leerbanen voor jongeren, duurzame inzetbaarheid van duizenden oudere werknemers en meer scholing. FNV Bondgenoten is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling ervan:

“We zijn blij met de positieve aanpak die de sector aantrekkelijker maakt voor jongeren. Voor het eerst werken grote, concurrerende partijen samen om problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken”, stelt bestuurder Vervoer Roel Berghuis “Maar het plan had nóg mooier gekund.”
Bond vraagt om boete op vervroegd uittreden te bevriezen

Met de snelle vergrijzing in de sector, de moeite die werknemers hebben om in deze sector hun pensioen te halen en de gebrekkige kansen voor jongeren in de sector, hadden vakbondsbestuurders graag twee vliegen in een klap geslagen. De eigen achterban van de bond kwam met het plan om vrijwillige uittreders van 64 jaar en ouder één op één hun baan te laten afstaan aan jongeren. Ook de werkgevers in de sector vonden dit plan bespreekbaar. Maar de huidige fiscale regels maken de een-op-een oplossing zo duur, dat nu voor deeltijdpensioenplan is gekozen. Met name de RVU-boete (officieel: de Regeling voor Vervroegde Uittreding ) staat zulke een-op-een-ruilregelingen in de weg.

“Zonder die boete hadden we in het sectorplan nog mooiere afspraken voor instroom van jongeren kunnen maken. Vervroegde uittreding had voor jongeren honderden banen meer kunnen opleveren.” aldus Berghuis.

FNV Bondgenoten pleit bij het kabinet om deze RVU-boete tijdelijk buiten werking te stellen, zodat bonden en werkgevers écht werk kunnen gaan maken van werk voor jongeren. Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid draagt een flink deel bij aan het sectorplan Openbaar Vervoer en gaf op 17 november in Rotterdam het officiële startsein.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: FNV