‘Aanbestedingswinst A4 naar spoor Den Haag-Rotterdam-Dordrecht’

De aanbestedingsmeevaller bij de aanleg voor de A4 Midden-Delfland moet volgens ChristenUnie en PvdA beschikbaar komen voor het opwaarderen van de spoorlijn Den Haag-Rotterdam-Dordrecht. Arie Slob: “Ook na de bouw van de spoortunnel in Delft blijft dit traject een groot knelpunt. Hierdoor kunnen nieuwe stations als Rotterdam Stadionpark en Schiedam Kethel niet worden geopend en kunnen niet alle treinen 6x per uur rijden. Bij de plannen voor de A4 is altijd beloofd dat ook het knelpunt op het spoor zou worden opgelost. Nu de weg honderden miljoenen goedkoper wordt aangelegd is het niet meer dan logisch een deel van dit geld in het spoor te stoppen”

ChristenUnie en PvdA pleiten er voor de flessenhals in het spoor rond Schiedam te verdubbelen. Kamerleden Arie Slob en Jacques Monasch hebben hiervoor een amendement ingediend bij de begroting voor Infrastructuur en Milieu die de komende week in de Tweede Kamer wordt behandeld.

Slob: “In de kabinetsplannen staat dat in 2020 een intercity op de drukste trajecten 6x per uur moet gaan rijden. Hierdoor worden steden, bedrijven en knooppunten beter bereikbaar voor de reizigers. In de toekomst kunnen er echter slechts 4 intercity’s per uur rijden op de trajecten Leiden Centraal-Den Haag HS-Rotterdam Centraal-Dordrecht en Den Haag Centraal-Rotterdam Centraal-Breda-Eindhoven. Het is dus van groot belang dat de aanbestedingswinst van de A4 besteed wordt aan de spoorwegverbinding Den Haag-Rotterdam-Dordrecht.”

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ChristenUnie