VNG: Kilometerheffing moet er zo snel mogelijk komen

ook spitsheffingen op lokale en regionale wegen

‘Wat hebben gemeenten van doen met de kilometerheffing, die is toch bedoeld om files op snelwegen te bestrijden?’ Gemeenten in stedelijke gebieden weten beter: hun bereikbaarheid en leefbaarheid is in het geding.

De VNG vraagt de Tweede Kamer het wetsvoorstel van minister Eurlings snel af te handelen. De uitrolfase moet zo kort mogelijk zijn: maximaal twee à drie jaar.

Absoluut noodzakelijk
‘De differentiatie van de kilometerprijs naar tijd en plaats is voor de bereikbaarheid van stedelijke gebieden absoluut noodzakelijk.’ Dat schrijft de VNG in een brief aan de Tweede Kamer.

Voorkom sluipverkeer
Volgens het wetsvoorstel zijn straks niet alleen op rijkswegen spitsheffingen mogelijk, maar ook op lokale en regionale wegen. Een goede zaak omdat daarmee sluipverkeer wordt voorkomen. Overleg tussen alle betrokken overheden en regionaal maatwerk zijn essentieel.

Investeer in alternatieven
Wie wil dat automobilisten de spits gaan mijden, moet zorgen voor alternatieven. De kilometerheffing noopt tot extra investeringen in openbaar vervoer, park&ride, transferia en de fiets.

Meer informatie
VNG-brief aan Tweede Kamer (26 januari 2010)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten)

VNG: Kilometerheffing moet er zo snel mogelijk komen | Infrasite

VNG: Kilometerheffing moet er zo snel mogelijk komen

ook spitsheffingen op lokale en regionale wegen

‘Wat hebben gemeenten van doen met de kilometerheffing, die is toch bedoeld om files op snelwegen te bestrijden?’ Gemeenten in stedelijke gebieden weten beter: hun bereikbaarheid en leefbaarheid is in het geding.

De VNG vraagt de Tweede Kamer het wetsvoorstel van minister Eurlings snel af te handelen. De uitrolfase moet zo kort mogelijk zijn: maximaal twee à drie jaar.

Absoluut noodzakelijk
‘De differentiatie van de kilometerprijs naar tijd en plaats is voor de bereikbaarheid van stedelijke gebieden absoluut noodzakelijk.’ Dat schrijft de VNG in een brief aan de Tweede Kamer.

Voorkom sluipverkeer
Volgens het wetsvoorstel zijn straks niet alleen op rijkswegen spitsheffingen mogelijk, maar ook op lokale en regionale wegen. Een goede zaak omdat daarmee sluipverkeer wordt voorkomen. Overleg tussen alle betrokken overheden en regionaal maatwerk zijn essentieel.

Investeer in alternatieven
Wie wil dat automobilisten de spits gaan mijden, moet zorgen voor alternatieven. De kilometerheffing noopt tot extra investeringen in openbaar vervoer, park&ride, transferia en de fiets.

Meer informatie
VNG-brief aan Tweede Kamer (26 januari 2010)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten)