Uitstel Luchtkwaliteitsnormen; Milieudefensie gaat in beroep

“Nederlandse overheid beloont voor jarenlang niets doen”

De Europese Commissie heeft 7 april 2009 het Nederlandse verzoek om uitstel voor de luchtkwaliteitsnormen goedgekeurd. Nederland krijgt nu tot 2012 de tijd om aan de fijnstof normen (PM10) te voldoen en tot 2015 voor de normen voor stikstofdioxide (NOx). Nederland is één van de vuilste regio’s van Europa. Milieudefensie gaat Europa om herziening van het besluit vragen. Meta Meijer, campagneleider Verkeer bij Milieudefensie: “Met dit besluit wordt de Nederlandse overheid beloond voor jarenlang niets doen.”

Voor het verkrijgen van uitstel was een degelijk en integraal luchtkwaliteitsplan nodig dat voldoende zekerheid biedt, dat de lucht na het verstrijken van de termijn wél aan de eisen zou voldoen. Minister Cramer beweert dat het NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit) hier aan voldoet. Milieudefensie deelt die mening niet. Meijer: ”Het NSL is een samenraapsel van landelijke en lokale goede voornemens waarvan nu al duidelijk is dat een groot deel van de plannen zal sneuvelen, later wordt ingevoerd en minder effectief is dan gehoopt. Anderzijds bevat het NSL tal van projecten die de luchtkwaliteit verslechteren, maar die door hun vermelding in het plan alvast een aflaat voor hun overschrijding hebben gekregen.” Een van de belangrijkste pijlers onder het NSL was de Kilometerheffing. Zoals 7 april 2009 bekend is geworden, zal deze op z’n vroegst ná het verstrijken van de uitsteltermijn in werking treden.

De Algemene Rekenkamer heeft afgelopen week de vloer aan geveegd met vrijwel al het overige luchtkwaliteitsbeleid. Het is te weinig, niet effectief, versnipperd, te laat en onvoldoende om op tijd de normen te halen. Zelfs als alle geplande maatregelen op tijd worden ingevoerd en maximaal maatregelen effectief zijn, is de kans dat de normen gehaald worden heel klein. Meijer:”Het jarenlange getreuzel met het nemen van maatregelen en de focus op het het wijzigen van de regels rond bouwprocedures en metingen heeft niet geleid tot schonere lucht. De gezondheidsschade door luchtvervuiling wordt niet minder als de regels voor fijnstof worden opgerekt, in tegendeel.”

Milieudefensie zal bezwaar maken tegen het derogatiebesluit. Op basis van het Verdrag van Arhus kunnen milieuorganisaties herziening van genomen besluiten aanvragen. Nieuwe informatie, zoals het uitstellen van de kilometerheffing en het bekend worden van de gebrekkige effectiviteit van het huidige beleid, kan hierin worden meegenomen. Meijer: “Het wordt tijd dat Nederland serieus aan de slag gaat met luchtkwaliteit. Het is een gezondheidsprobleem, geen bouwprobleem.”

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Brussel gaat akkoord met luchtkwaliteitsplan Nederland

Ontwikkeling Kilometerprijs vordert gestaag

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Milieudefensie

Uitstel Luchtkwaliteitsnormen; Milieudefensie gaat in beroep | Infrasite

Uitstel Luchtkwaliteitsnormen; Milieudefensie gaat in beroep

“Nederlandse overheid beloont voor jarenlang niets doen”

De Europese Commissie heeft 7 april 2009 het Nederlandse verzoek om uitstel voor de luchtkwaliteitsnormen goedgekeurd. Nederland krijgt nu tot 2012 de tijd om aan de fijnstof normen (PM10) te voldoen en tot 2015 voor de normen voor stikstofdioxide (NOx). Nederland is één van de vuilste regio’s van Europa. Milieudefensie gaat Europa om herziening van het besluit vragen. Meta Meijer, campagneleider Verkeer bij Milieudefensie: “Met dit besluit wordt de Nederlandse overheid beloond voor jarenlang niets doen.”

Voor het verkrijgen van uitstel was een degelijk en integraal luchtkwaliteitsplan nodig dat voldoende zekerheid biedt, dat de lucht na het verstrijken van de termijn wél aan de eisen zou voldoen. Minister Cramer beweert dat het NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit) hier aan voldoet. Milieudefensie deelt die mening niet. Meijer: ”Het NSL is een samenraapsel van landelijke en lokale goede voornemens waarvan nu al duidelijk is dat een groot deel van de plannen zal sneuvelen, later wordt ingevoerd en minder effectief is dan gehoopt. Anderzijds bevat het NSL tal van projecten die de luchtkwaliteit verslechteren, maar die door hun vermelding in het plan alvast een aflaat voor hun overschrijding hebben gekregen.” Een van de belangrijkste pijlers onder het NSL was de Kilometerheffing. Zoals 7 april 2009 bekend is geworden, zal deze op z’n vroegst ná het verstrijken van de uitsteltermijn in werking treden.

De Algemene Rekenkamer heeft afgelopen week de vloer aan geveegd met vrijwel al het overige luchtkwaliteitsbeleid. Het is te weinig, niet effectief, versnipperd, te laat en onvoldoende om op tijd de normen te halen. Zelfs als alle geplande maatregelen op tijd worden ingevoerd en maximaal maatregelen effectief zijn, is de kans dat de normen gehaald worden heel klein. Meijer:”Het jarenlange getreuzel met het nemen van maatregelen en de focus op het het wijzigen van de regels rond bouwprocedures en metingen heeft niet geleid tot schonere lucht. De gezondheidsschade door luchtvervuiling wordt niet minder als de regels voor fijnstof worden opgerekt, in tegendeel.”

Milieudefensie zal bezwaar maken tegen het derogatiebesluit. Op basis van het Verdrag van Arhus kunnen milieuorganisaties herziening van genomen besluiten aanvragen. Nieuwe informatie, zoals het uitstellen van de kilometerheffing en het bekend worden van de gebrekkige effectiviteit van het huidige beleid, kan hierin worden meegenomen. Meijer: “Het wordt tijd dat Nederland serieus aan de slag gaat met luchtkwaliteit. Het is een gezondheidsprobleem, geen bouwprobleem.”

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Brussel gaat akkoord met luchtkwaliteitsplan Nederland

Ontwikkeling Kilometerprijs vordert gestaag

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Milieudefensie