Amsterdamse regio kiest voor Proef Betaald Rijden

Metropoolregio Amsterdam bijt spits af

De Metropoolregio Amsterdam start naar verwachting dit najaar met een Proef Betaald Rijden. Deze proef is een samenwerking tussen regionale koepels van werkgevers en overheden. Deelnemers worden door de werkgever benaderd en ontvangen vanuit de proef maandelijks een budget van € 100. Vervolgens gaat men per kilometer betalen (overal en altijd). Wie zijn auto laat staan, vooral tijdens de
spits, kan geld overhouden. Doel van deze proef is het stimuleren van forenzende autorijders om na te denken over reizen met alternatieve vormen van vervoer én op andere tijdstippen. Daarnaast wordt met de proef leerervaring opgedaan met spitsheffing in aanloop naar de invoering van de landelijke kilometerprijs vanaf 2011.

De proef maakt een belangrijk onderdeel uit van het maatregelenpakket dat eerder door het bedrijfsleven en de regionale overheden (de zogenaamde Taskforce Mobiliteitsmanagement) werd aan de minister van Verkeer en Waterstaat aangeboden. Het aanbieden van alternatief vervoer, het stimuleren van telewerken en het aanpassen van werktijden zijn andere voorbeelden van maatregelen uit dit pakket. Samen moeten ze ervoor zorgen dat het autogebruik in de spits met minimaal vijf procent wordt teruggedrongen om de leefbaarheid en bereikbaarheid van de regio te vergroten.

De focus ligt op de belangrijke bedrijvenlocaties binnen de Metropoolregio Amsterdam. Via de werkgevers worden automobilisten uitgenodigd om vrijwillig deel te nemen aan de proef. Mogelijke deelnemers worden onder andere geselecteerd op basis van hun rijgedrag. De automobilist die ervoor kiest deel te nemen, krijgt een GPS-kastje in de auto en maandelijks € 100. Wie zijn auto laat staan, vooral tijdens de spits, bespaart geld.

Elke gereden kilometer wordt dagelijks in rekening gebracht volgens een vast tarief. Dit is ongeacht de locatie. Tijdens de spits wordt echter een spitstarief gerekend. Dit is vanaf een bepaald punt op de toegangswegen naar de Ring A10. Het spitstarief geldt op werkdagen van 07.00 tot 9.00 uur en van 16.00 tot 19.00 uur.

Vanuit het ministerie van V&W is in november 2007 een bedrag van 100 miljoen euro toegezegd voor mobiliteitsprojecten in aanloop naar de invoering van de landelijke kilometerprijs. De Proef Betaald Rijden wordt hieruit gefinancierd. Volgens planning start voor de zomer de aanbesteding van het GPS-systeem. Dan worden ook de definitieve criteria voor deelname aan de proef en de hoogte van de tarieven bekendgemaakt.

De proef is een samenwerking tussen de gemeente Amsterdam, Stadsregio Amsterdam, de gemeente Almere, de provincie Noord-Holland, de provincie Flevoland, de bereikbaarheidsmakelaar Verkeer.advies én het ministerie van V&W én de werkgevers binnen de Metropoolregio Amsterdam.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Lees in Infrasite Nieuws PvA Mobiliteitsprojecten: kilometerbeprijzing en betere bereikbaarheid

Op 1 juli 2008 heeft Minister Eurlings het plan van aanpak voor mobiliteitsprojecten uiteengezet in een brief aan de Tweede Kamer. Lees in Infrasite Articels de volledige kamerbrief Aanpak Mobiliteitsprojecten Anders Betalen voor Mobiliteit

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam

Amsterdamse regio kiest voor Proef Betaald Rijden | Infrasite

Amsterdamse regio kiest voor Proef Betaald Rijden

Metropoolregio Amsterdam bijt spits af

De Metropoolregio Amsterdam start naar verwachting dit najaar met een Proef Betaald Rijden. Deze proef is een samenwerking tussen regionale koepels van werkgevers en overheden. Deelnemers worden door de werkgever benaderd en ontvangen vanuit de proef maandelijks een budget van € 100. Vervolgens gaat men per kilometer betalen (overal en altijd). Wie zijn auto laat staan, vooral tijdens de
spits, kan geld overhouden. Doel van deze proef is het stimuleren van forenzende autorijders om na te denken over reizen met alternatieve vormen van vervoer én op andere tijdstippen. Daarnaast wordt met de proef leerervaring opgedaan met spitsheffing in aanloop naar de invoering van de landelijke kilometerprijs vanaf 2011.

De proef maakt een belangrijk onderdeel uit van het maatregelenpakket dat eerder door het bedrijfsleven en de regionale overheden (de zogenaamde Taskforce Mobiliteitsmanagement) werd aan de minister van Verkeer en Waterstaat aangeboden. Het aanbieden van alternatief vervoer, het stimuleren van telewerken en het aanpassen van werktijden zijn andere voorbeelden van maatregelen uit dit pakket. Samen moeten ze ervoor zorgen dat het autogebruik in de spits met minimaal vijf procent wordt teruggedrongen om de leefbaarheid en bereikbaarheid van de regio te vergroten.

De focus ligt op de belangrijke bedrijvenlocaties binnen de Metropoolregio Amsterdam. Via de werkgevers worden automobilisten uitgenodigd om vrijwillig deel te nemen aan de proef. Mogelijke deelnemers worden onder andere geselecteerd op basis van hun rijgedrag. De automobilist die ervoor kiest deel te nemen, krijgt een GPS-kastje in de auto en maandelijks € 100. Wie zijn auto laat staan, vooral tijdens de spits, bespaart geld.

Elke gereden kilometer wordt dagelijks in rekening gebracht volgens een vast tarief. Dit is ongeacht de locatie. Tijdens de spits wordt echter een spitstarief gerekend. Dit is vanaf een bepaald punt op de toegangswegen naar de Ring A10. Het spitstarief geldt op werkdagen van 07.00 tot 9.00 uur en van 16.00 tot 19.00 uur.

Vanuit het ministerie van V&W is in november 2007 een bedrag van 100 miljoen euro toegezegd voor mobiliteitsprojecten in aanloop naar de invoering van de landelijke kilometerprijs. De Proef Betaald Rijden wordt hieruit gefinancierd. Volgens planning start voor de zomer de aanbesteding van het GPS-systeem. Dan worden ook de definitieve criteria voor deelname aan de proef en de hoogte van de tarieven bekendgemaakt.

De proef is een samenwerking tussen de gemeente Amsterdam, Stadsregio Amsterdam, de gemeente Almere, de provincie Noord-Holland, de provincie Flevoland, de bereikbaarheidsmakelaar Verkeer.advies én het ministerie van V&W én de werkgevers binnen de Metropoolregio Amsterdam.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Lees in Infrasite Nieuws PvA Mobiliteitsprojecten: kilometerbeprijzing en betere bereikbaarheid

Op 1 juli 2008 heeft Minister Eurlings het plan van aanpak voor mobiliteitsprojecten uiteengezet in een brief aan de Tweede Kamer. Lees in Infrasite Articels de volledige kamerbrief Aanpak Mobiliteitsprojecten Anders Betalen voor Mobiliteit

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam