Lichte daling bunkeroverslag Rotterdam

Rotterdam – Na jaren van aanhoudende groei is de bunkeroverslag in de Rotterdamse haven in de eerste helft van 2006 licht gedaald; met twee procent van 6,55 miljoen ton naar 6,41.

De daling heeft vooral te maken met de ontwikkelingen in de containeroverslag. Daardoor zijn een aantal containerschepen (en potentiële bunkerklanten) uitgeweken naar andere havens. Inmiddels herstelt de bunkermarkt zich. Nog nooit werd er zoveel stookolie (heavy fuel oil) gebunkerd als afgelopen maand juli: 1,14 miljoen ton. Het vorige record dateert van augustus 2005 met 1,11 miljoen ton. Het Havenbedrijf Rotterdam verwacht dit jaar een ongeveer zelfde bunkeroverslag als in 2005: 13,1 miljoen ton.

Rotterdam is na Singapore en vóór Fujairah de grootste bunkerhaven ter wereld. De haven dankt zijn positie voornamelijk aan zijn relatief goedkope stookolie. Op 9 augustus kostte een ton in Rotterdam US$ 325,-; in Singapore US$ 339,- en in Fujairah US$ 349,-. De grootste containerschepen kunnen 12.000 ton bunkeren. Deze schepen verbruiken op volle snelheid tot 300 ton stookolie stookolie per dag.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Havenbedrijf Rotterdam (Port of Rotterdam)

Lichte daling bunkeroverslag Rotterdam | Infrasite

Lichte daling bunkeroverslag Rotterdam

Rotterdam – Na jaren van aanhoudende groei is de bunkeroverslag in de Rotterdamse haven in de eerste helft van 2006 licht gedaald; met twee procent van 6,55 miljoen ton naar 6,41.

De daling heeft vooral te maken met de ontwikkelingen in de containeroverslag. Daardoor zijn een aantal containerschepen (en potentiële bunkerklanten) uitgeweken naar andere havens. Inmiddels herstelt de bunkermarkt zich. Nog nooit werd er zoveel stookolie (heavy fuel oil) gebunkerd als afgelopen maand juli: 1,14 miljoen ton. Het vorige record dateert van augustus 2005 met 1,11 miljoen ton. Het Havenbedrijf Rotterdam verwacht dit jaar een ongeveer zelfde bunkeroverslag als in 2005: 13,1 miljoen ton.

Rotterdam is na Singapore en vóór Fujairah de grootste bunkerhaven ter wereld. De haven dankt zijn positie voornamelijk aan zijn relatief goedkope stookolie. Op 9 augustus kostte een ton in Rotterdam US$ 325,-; in Singapore US$ 339,- en in Fujairah US$ 349,-. De grootste containerschepen kunnen 12.000 ton bunkeren. Deze schepen verbruiken op volle snelheid tot 300 ton stookolie stookolie per dag.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Havenbedrijf Rotterdam (Port of Rotterdam)