20 miljoen subsidie voor schone binnenvaartmotoren

Den Haag – De ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM geven een subsidie voor schone dieselmotoren aan binnenvaartondernemers. Hiermee kunnen ook binnenvaartschepen een steentje bijdragen aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Met de schone motoren wordt voldaan aan de fase 2 uitstootnormen die vanaf 2007 door de EU en de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) verplicht worden gesteld voor nieuwe schepen.

Het gaat om een bedrag van tien tot dertig euro per kW motorvermogen. Ook is een bijdrage mogelijk voor motoren die aangepast worden aan nog verdergaande normen, bijvoorbeeld door toepassing van een NOx-katalysator. Deze maatregelen wordt voor circa honderd euro per kW gesubsidieerd. Subsidie kan met terugwerkende kracht worden verkregen als de schone motor na 12 november 2005 is aangeschaft.

Vanaf vandaag is het voor Nederlandse binnenvaartondernemers mogelijk om de subsidie voor schone dieselmotoren aan te vragen. Op www.senternovem.nl/vers staat digitale informatie en kunnen aanvraagformulieren worden gedownload.

De subsidieregeling dieselmotoren voor binnenvaartschepen wordt uitgevoerd in 2006. Na 2006 blijft de regeling bestaan, maar dan vervalt de subsidie voor het voldoen aan de normen die in 2007 van kracht worden. Het subsidiebudget voor het eerste jaar bedraagt twee miljoen euro. Bij voldoende belangstelling is tot 2010 in totaal twintig miljoen euro beschikbaar voor de subsidieregeling.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

20 miljoen subsidie voor schone binnenvaartmotoren | Infrasite

20 miljoen subsidie voor schone binnenvaartmotoren

Den Haag – De ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM geven een subsidie voor schone dieselmotoren aan binnenvaartondernemers. Hiermee kunnen ook binnenvaartschepen een steentje bijdragen aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Met de schone motoren wordt voldaan aan de fase 2 uitstootnormen die vanaf 2007 door de EU en de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) verplicht worden gesteld voor nieuwe schepen.

Het gaat om een bedrag van tien tot dertig euro per kW motorvermogen. Ook is een bijdrage mogelijk voor motoren die aangepast worden aan nog verdergaande normen, bijvoorbeeld door toepassing van een NOx-katalysator. Deze maatregelen wordt voor circa honderd euro per kW gesubsidieerd. Subsidie kan met terugwerkende kracht worden verkregen als de schone motor na 12 november 2005 is aangeschaft.

Vanaf vandaag is het voor Nederlandse binnenvaartondernemers mogelijk om de subsidie voor schone dieselmotoren aan te vragen. Op www.senternovem.nl/vers staat digitale informatie en kunnen aanvraagformulieren worden gedownload.

De subsidieregeling dieselmotoren voor binnenvaartschepen wordt uitgevoerd in 2006. Na 2006 blijft de regeling bestaan, maar dan vervalt de subsidie voor het voldoen aan de normen die in 2007 van kracht worden. Het subsidiebudget voor het eerste jaar bedraagt twee miljoen euro. Bij voldoende belangstelling is tot 2010 in totaal twintig miljoen euro beschikbaar voor de subsidieregeling.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat