Offshoreschip Van Oord

Van Oord bestelt megaschip voor installatie windmolens op zee

Van Oord heeft een schip besteld waarmee het windmolens van maximaal 20 megawatt op zee kan installeren. Het schip komt in 2024 op de markt en zal varen op methanol, waardoor de CO2-voetafdruk voor deze werkzaamheden wordt verkleind. Het schip moet Van Oord bovendien helpen om zijn marktpositie in de offshore windenergie te versterken.

Die markt zit namelijk stevig in de lift en de investering die Van Oord doet sluit aan op de groeiende vraag naar windparken voor de kust. Het bedrijf is intussen bijna twintig jaar in deze markt actief. In die jaren is er meegewerkt aan het realiseren van 14,5 gigawatt aan geïnstalleerd vermogen en dat is ongeveer 40 procent van wat er wereldwijd in totaal is gerealiseerd. Alleen al in 2020 werd er gewerkt en bijgedragen aan offshore windprojecten die ruim 2,5 miljoen huishoudens van duurzame energie voorzien.

Lees ook: TNO en EBN: ondergrondse opslag essentieel voor energietransitie

Er is dus al een hoop gedaan en bereikt, maar omdat windenergie als een van de manieren wordt gezien om te verduurzamen met het oog op de klimaatdoelen zal de vraag ernaar alleen maar groter worden. Bovendien ziet van Oord dat ook de windturbines zelf die voor de kust worden neergezet steeds meer capaciteit en volume krijgen. In 2002 hadden de windmolens een vermogen van 2 megawatt, nu is dat 14 MW. “De rotorbladen zijn al ruim over de 100 meter lang en het vervoer en de installatie vragen om grotere schepen. We investeren in een nieuw schip om die nieuwe generatie windturbines van 100 MW te kunnen transporteren en installeren.”

Meer dan 3.000 ton hijsvermogen

Van Oord spreekt in dit verband zelf van een ‘megaschip’, dat een lengte krijgt van 175 meter. “Het wordt speciaal gemaakt voor het bouwen en installeren van fundaties en turbines van offshore windparken.” De kraan die wordt geleverd door het Nederlandse Huisman kan meer dan 3.000 ton hijsen. “Het schip heeft een geavanceerd jackingsysteem. Vier gigantische poten van elk 126 meter lang maken het mogelijk om het schip te liften en zo te werken in wateren tot 70 meter diep.” Het schip wordt gebouwd door de Yantai CIMC Raffles-scheepswerf in China. De investering maakt deel uit van een vlootprogramma van 1 miljard euro voor de komende vijf jaar.

Lees ook: Zes infraprojecten centraal in energiestrategie Rotterdam-Moerdijk

Een stap als deze is voor Van Oord ook een manier om de eigen vloot en bedrijfsvoering te verduurzamen. Het offshore installatieschip zal draaien op de nieuwe brandstof methanol. Dit vermindert dit de CO2-emissie van het schip met meer dan 78 procent ten opzichte van een gelijksoortig schip op brandstof. “Daarnaast wordt het uitgerust met een geavanceerde actieve emissiebeheersingstechnologie (Selective Catalytic Reduction) om de NOx-emissie tot een absoluut minimum te beperken. Een geïnstalleerd batterijpakket van 5.000 kWh kan de piekbelastingen opvangen en energie regenereren om het brandstofverbruik en de bijbehorende emissies nog verder te verminderen”, legt het bedrijf uit.

Worstelt jouw bedrijf ook met het vinden en behouden van vakmensen? Neem dan op 9 november deel aan het gratis webinar van Infrasite waarin vier deskundigen tal van oplossingen aandragen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Van Oord bestelt megaschip voor installatie windmolens op zee | Infrasite
Offshoreschip Van Oord

Van Oord bestelt megaschip voor installatie windmolens op zee

Van Oord heeft een schip besteld waarmee het windmolens van maximaal 20 megawatt op zee kan installeren. Het schip komt in 2024 op de markt en zal varen op methanol, waardoor de CO2-voetafdruk voor deze werkzaamheden wordt verkleind. Het schip moet Van Oord bovendien helpen om zijn marktpositie in de offshore windenergie te versterken.

Die markt zit namelijk stevig in de lift en de investering die Van Oord doet sluit aan op de groeiende vraag naar windparken voor de kust. Het bedrijf is intussen bijna twintig jaar in deze markt actief. In die jaren is er meegewerkt aan het realiseren van 14,5 gigawatt aan geïnstalleerd vermogen en dat is ongeveer 40 procent van wat er wereldwijd in totaal is gerealiseerd. Alleen al in 2020 werd er gewerkt en bijgedragen aan offshore windprojecten die ruim 2,5 miljoen huishoudens van duurzame energie voorzien.

Lees ook: TNO en EBN: ondergrondse opslag essentieel voor energietransitie

Er is dus al een hoop gedaan en bereikt, maar omdat windenergie als een van de manieren wordt gezien om te verduurzamen met het oog op de klimaatdoelen zal de vraag ernaar alleen maar groter worden. Bovendien ziet van Oord dat ook de windturbines zelf die voor de kust worden neergezet steeds meer capaciteit en volume krijgen. In 2002 hadden de windmolens een vermogen van 2 megawatt, nu is dat 14 MW. “De rotorbladen zijn al ruim over de 100 meter lang en het vervoer en de installatie vragen om grotere schepen. We investeren in een nieuw schip om die nieuwe generatie windturbines van 100 MW te kunnen transporteren en installeren.”

Meer dan 3.000 ton hijsvermogen

Van Oord spreekt in dit verband zelf van een ‘megaschip’, dat een lengte krijgt van 175 meter. “Het wordt speciaal gemaakt voor het bouwen en installeren van fundaties en turbines van offshore windparken.” De kraan die wordt geleverd door het Nederlandse Huisman kan meer dan 3.000 ton hijsen. “Het schip heeft een geavanceerd jackingsysteem. Vier gigantische poten van elk 126 meter lang maken het mogelijk om het schip te liften en zo te werken in wateren tot 70 meter diep.” Het schip wordt gebouwd door de Yantai CIMC Raffles-scheepswerf in China. De investering maakt deel uit van een vlootprogramma van 1 miljard euro voor de komende vijf jaar.

Lees ook: Zes infraprojecten centraal in energiestrategie Rotterdam-Moerdijk

Een stap als deze is voor Van Oord ook een manier om de eigen vloot en bedrijfsvoering te verduurzamen. Het offshore installatieschip zal draaien op de nieuwe brandstof methanol. Dit vermindert dit de CO2-emissie van het schip met meer dan 78 procent ten opzichte van een gelijksoortig schip op brandstof. “Daarnaast wordt het uitgerust met een geavanceerde actieve emissiebeheersingstechnologie (Selective Catalytic Reduction) om de NOx-emissie tot een absoluut minimum te beperken. Een geïnstalleerd batterijpakket van 5.000 kWh kan de piekbelastingen opvangen en energie regenereren om het brandstofverbruik en de bijbehorende emissies nog verder te verminderen”, legt het bedrijf uit.

Worstelt jouw bedrijf ook met het vinden en behouden van vakmensen? Neem dan op 9 november deel aan het gratis webinar van Infrasite waarin vier deskundigen tal van oplossingen aandragen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.