‘Zonde om betonnen ligger na één generatie af te schrijven’

Uithijsen liggers. Foto: Rijkswaterstaat / Ballast Nedam
Foto: Rijkswaterstaat / nieuwsbericht Ballast Nedam

Voor een circulair viaduct hoef je niet per se iets nieuws te verzinnen. Je kunt ook hergebruiken wat er al is, zoals veertig jaar oude betonnen liggers. Dat is dan ook precies het concept waarmee Royal HaskoningDHV een prototype van een circulair viaduct gaat realiseren.

In het kader van de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten van Rijkswaterstaat mogen drie prototypes daadwerkelijk worden gerealiseerd. In een reeks korte artikelen worden deze concepten toegelicht. Deel 1: hergebruik van prefab betonnen liggers uit gesloopte objecten.

Royal HaskoningDHV voert dit project uit met liggers van Ballast Nedam. Het idee is om veel verspilling te voorkomen door het gebrek aan vertrouwen in de technische levensduur van de liggers weg te nemen. Rien Bakker, business development manager bij Royal HaskoningDHV, op de site van Ballast Nedam: “Wij gaan juist aantonen dat het ontzettend zonde is om een ligger na één generatie af te schrijven, terwijl hij misschien wel vier generaties mee zou kunnen. We willen de liggers een tweede leven geven, waarbij we ze gereed maken voor nieuw gebruik in hun bestaande functie. Dit hoogwaardige hergebruik past perfect bij circulariteit.”

Oudste exemplaren gekozen

De zoektocht naar de meest geschikte liggers leidde naar het project A9 Gaasperdammerweg, waar Ballast Nedam binnen een consortium werkt aan een grootschalige weguitbreiding. In een viaduct werden liggers aangetroffen die uit een voormalige eigen betonfabriek van het bouwbedrijf bleken te komen. Men koos expres voor de oudste exemplaren, die uit 1980. Want als het daarmee lukt, dan moet dat ook met jongere liggers kunnen. Cruciaal daarbij is wel het onderzoek naar de samenstelling van de liggers, want die bepalen hoe de constructie zich in de toekomst gaat gedragen en dus of ze geschikt zijn voor hergebruik.

Aan de slag

De zes liggers werden al in februari veiliggesteld, dus nog voordat Royal HaskoningDHV wist of het eigen prototype gerealiseerd mocht worden. Nu is die zekerheid er en kan men aan de slag. “Op het terrein waar de liggers zich nu bevinden, worden ze ontdaan van hun druklaag en schoongemaakt. De gaten die tijdens het uithijsen zijn gemaakt worden gerepareerd en eventueel wordt wapening hersteld. In feite worden ze volledig gereedgemaakt voor hun tweede leven. Met herberekeningen kan worden gemeten of de liggers nog geschikt zijn voor hergebruik.”

Op de site van Ballast Nedam staat een uitgebreider artikel over dit project: Deze oude liggers uit 1980 kunnen geschiedenis gaan schrijven

Foto: Rijkswaterstaat

Lees ook: Drie prototypes circulair viaduct mogen gemaakt worden

Auteur: Vincent Krabbendam

‘Zonde om betonnen ligger na één generatie af te schrijven’ | Infrasite

‘Zonde om betonnen ligger na één generatie af te schrijven’

Uithijsen liggers. Foto: Rijkswaterstaat / Ballast Nedam
Foto: Rijkswaterstaat / nieuwsbericht Ballast Nedam

Voor een circulair viaduct hoef je niet per se iets nieuws te verzinnen. Je kunt ook hergebruiken wat er al is, zoals veertig jaar oude betonnen liggers. Dat is dan ook precies het concept waarmee Royal HaskoningDHV een prototype van een circulair viaduct gaat realiseren.

In het kader van de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten van Rijkswaterstaat mogen drie prototypes daadwerkelijk worden gerealiseerd. In een reeks korte artikelen worden deze concepten toegelicht. Deel 1: hergebruik van prefab betonnen liggers uit gesloopte objecten.

Royal HaskoningDHV voert dit project uit met liggers van Ballast Nedam. Het idee is om veel verspilling te voorkomen door het gebrek aan vertrouwen in de technische levensduur van de liggers weg te nemen. Rien Bakker, business development manager bij Royal HaskoningDHV, op de site van Ballast Nedam: “Wij gaan juist aantonen dat het ontzettend zonde is om een ligger na één generatie af te schrijven, terwijl hij misschien wel vier generaties mee zou kunnen. We willen de liggers een tweede leven geven, waarbij we ze gereed maken voor nieuw gebruik in hun bestaande functie. Dit hoogwaardige hergebruik past perfect bij circulariteit.”

Oudste exemplaren gekozen

De zoektocht naar de meest geschikte liggers leidde naar het project A9 Gaasperdammerweg, waar Ballast Nedam binnen een consortium werkt aan een grootschalige weguitbreiding. In een viaduct werden liggers aangetroffen die uit een voormalige eigen betonfabriek van het bouwbedrijf bleken te komen. Men koos expres voor de oudste exemplaren, die uit 1980. Want als het daarmee lukt, dan moet dat ook met jongere liggers kunnen. Cruciaal daarbij is wel het onderzoek naar de samenstelling van de liggers, want die bepalen hoe de constructie zich in de toekomst gaat gedragen en dus of ze geschikt zijn voor hergebruik.

Aan de slag

De zes liggers werden al in februari veiliggesteld, dus nog voordat Royal HaskoningDHV wist of het eigen prototype gerealiseerd mocht worden. Nu is die zekerheid er en kan men aan de slag. “Op het terrein waar de liggers zich nu bevinden, worden ze ontdaan van hun druklaag en schoongemaakt. De gaten die tijdens het uithijsen zijn gemaakt worden gerepareerd en eventueel wordt wapening hersteld. In feite worden ze volledig gereedgemaakt voor hun tweede leven. Met herberekeningen kan worden gemeten of de liggers nog geschikt zijn voor hergebruik.”

Op de site van Ballast Nedam staat een uitgebreider artikel over dit project: Deze oude liggers uit 1980 kunnen geschiedenis gaan schrijven

Foto: Rijkswaterstaat

Lees ook: Drie prototypes circulair viaduct mogen gemaakt worden

Auteur: Vincent Krabbendam