SBIR circulair viaduct. Afbeelding: Rijkswaterstaat

Drie prototypes circulair viaduct mogen gemaakt worden

In het kader van de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten zijn drie concepten geselecteerd waarvan een prototype gerealiseerd mag worden. Er waren tien ideeën voor viaducten in de race voor deze volgende fase in het traject richting circulair bouwen. De inbreng van de zeven ‘afvallers’ wil Rijkswaterstaat eveneens behouden.

Met de SBIR-uitvraag wil RWS samen met de markt stappen zetten in de transitie naar circulair bouwen. Van tien concepten van even zoveel consortia is de afgelopen tijd de haalbaarheid getoetst, waarna deze aan een onafhankelijke commissie werden gepresenteerd. Die beoordeelde de inzendingen op (technische) haalbaarheid, economisch perspectief en impact van de oplossing. Van de tien mogen er nu drie als prototype worden gerealiseerd:

  • De modulaire betonnen boogconstructie met terugwinbare onderbouw van ViCi (Boskalis, Integraaljagers, Martens Beton en ABT)
  • Closing the Loop van Nebest (Nebest, Antea Group, Strukton Civiel en GBN Group), waarbij inzicht wordt gegeven in de herbruikbaarheid van het object.
  • Hergebruik van prefabliggers uit gesloopte objecten van Royal HaskoningDHV

Inbreng andere consortia behouden

In mei volgend jaar staat de startbijeenkomst met deze drie consortia gepland. Dat er zeven andere concepten zijn afgevallen, wil echter niet zeggen dat de kennis en inbreng van deze partijen verloren moet gaan, aldus Rijkswaterstaat. Het gaat om Arcadis, Heijmans Infra, Max Bögl Nederland, Mobilis, BESIX, Studio Rap en Witteveen+Bos. Ook zij “hebben interessante voorstellen ingediend die een bijdrage leveren aan de transitie naar circulair werken.” Om wat die partijen hebben ingebracht te behouden en benutten wordt momenteel aan een aanvullend programma gewerkt.

Lees ook: Bij ontwikkeling circulair viaduct met SBIR valt nog veel te ontdekken

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.