asfalteren asfaltering
23 mei in Rotterdam

Branche zoekt weg uit stikstofcrisis op Dag van de Infra

De Rijksoverheid investeert sinds maart niet of nauwelijks meer in de aanleg van nieuwe infrastructuur. Het onderhoud van infrastructuur, zoals de asfalteringswerkzaamheden op de bovenstaande foto, gaat gewoon door. ANP / Hollandse Hoogte / Maikel Samuels

De regels voor natuurbescherming en stikstofuitstoot zijn in de afgelopen maanden herhaaldelijk veranderd. Waar staan we als sector, welke projecten gaan (niet) door en wat kunnen we in de komende maanden verwachten? Philip van Nieuwenhuizen, voorzitter van MKB Infra, vertelt op de Dag van de Infra over de stand van zaken en de gevolgen van de stikstofcrisis voor de bouw en infra. 

Eind vorig jaar bracht de Raad van State een einde aan de bouwvrijstelling. In maart zette het kabinet een rode streep door de aanleg van nieuwe rijksinfrastructuur. Eerder deze maand liet Den Haag weten dat wegenbouwers geen voorrang krijgen bij de verdeling van vrijkomende stikstofruimte. De regels veranderen regelmatig. Heijmans-topman Ton Hillen zei onlangs “geen bedrijf te kunnen sturen” in de huidige omstandigheden.

Philip van Nieuwenhuizen, voorzitter van branchevereniging MKB Infra, begrijpt de frustratie. “Ik probeer me van de polarisatie weg te houden, maar we hebben als sector heel veel last van het beleid”, vertelt hij tegenover Infrasite. We spraken de voorzitter in aanloop naar de Dag van de Infra, een congres van Infrasite.nl op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Van Nieuwenhuizen is aanwezig om een lezing te geven over het stikstofprobleem. Hij legt de crisis uit, bespreekt recente ontwikkelingen en werpt een licht op de gevolgen voor de bouw en infra.

De voorzitter is een van de tientallen sprekers op het congres. Naast Van Nieuwenhuizen gaan vier panelleden in gesprek over de aanpak van het stikstofbeleid, waaronder Mark Bakker (directeur van Dura Vermeer) en Riet Schroven (directeur van projecten en stations bij ProRail). Andere sprekers vertellen over manieren om wegen- en waterbouwprojecten duurzamer te realiseren, waaronder Sander Dekker (directeur van infra bij Heijmans), Jasper Visser (manager duurzaamheid bij BAM Infra) en Jeroen Gijzen (De Vries & Van de Wiel).

Dag van de Infra

Verduurzaming en stikstof spelen een grote rol op de Dag van de Infra, maar het evenement gaat niet voorbij aan andere belangrijke ontwikkelingen, zoals het nijpende personeelstekort en de uitdaging van veiligheid op de bouwplaats. Het congres is een initiatief van Spoorpro.nl en Infrasite.nl en bedoeld voor bouwers en beheerders van de Nederlandse infrastructuur. Tijdens de netwerkborrel en koffiepauzes komen opdrachtgevers en opdrachtnemers bijeen. Tickets zijn hier te bestellen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Branche zoekt weg uit stikstofcrisis op Dag van de Infra | Infrasite
asfalteren asfaltering
23 mei in Rotterdam

Branche zoekt weg uit stikstofcrisis op Dag van de Infra

De Rijksoverheid investeert sinds maart niet of nauwelijks meer in de aanleg van nieuwe infrastructuur. Het onderhoud van infrastructuur, zoals de asfalteringswerkzaamheden op de bovenstaande foto, gaat gewoon door. ANP / Hollandse Hoogte / Maikel Samuels

De regels voor natuurbescherming en stikstofuitstoot zijn in de afgelopen maanden herhaaldelijk veranderd. Waar staan we als sector, welke projecten gaan (niet) door en wat kunnen we in de komende maanden verwachten? Philip van Nieuwenhuizen, voorzitter van MKB Infra, vertelt op de Dag van de Infra over de stand van zaken en de gevolgen van de stikstofcrisis voor de bouw en infra. 

Eind vorig jaar bracht de Raad van State een einde aan de bouwvrijstelling. In maart zette het kabinet een rode streep door de aanleg van nieuwe rijksinfrastructuur. Eerder deze maand liet Den Haag weten dat wegenbouwers geen voorrang krijgen bij de verdeling van vrijkomende stikstofruimte. De regels veranderen regelmatig. Heijmans-topman Ton Hillen zei onlangs “geen bedrijf te kunnen sturen” in de huidige omstandigheden.

Philip van Nieuwenhuizen, voorzitter van branchevereniging MKB Infra, begrijpt de frustratie. “Ik probeer me van de polarisatie weg te houden, maar we hebben als sector heel veel last van het beleid”, vertelt hij tegenover Infrasite. We spraken de voorzitter in aanloop naar de Dag van de Infra, een congres van Infrasite.nl op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Van Nieuwenhuizen is aanwezig om een lezing te geven over het stikstofprobleem. Hij legt de crisis uit, bespreekt recente ontwikkelingen en werpt een licht op de gevolgen voor de bouw en infra.

De voorzitter is een van de tientallen sprekers op het congres. Naast Van Nieuwenhuizen gaan vier panelleden in gesprek over de aanpak van het stikstofbeleid, waaronder Mark Bakker (directeur van Dura Vermeer) en Riet Schroven (directeur van projecten en stations bij ProRail). Andere sprekers vertellen over manieren om wegen- en waterbouwprojecten duurzamer te realiseren, waaronder Sander Dekker (directeur van infra bij Heijmans), Jasper Visser (manager duurzaamheid bij BAM Infra) en Jeroen Gijzen (De Vries & Van de Wiel).

Dag van de Infra

Verduurzaming en stikstof spelen een grote rol op de Dag van de Infra, maar het evenement gaat niet voorbij aan andere belangrijke ontwikkelingen, zoals het nijpende personeelstekort en de uitdaging van veiligheid op de bouwplaats. Het congres is een initiatief van Spoorpro.nl en Infrasite.nl en bedoeld voor bouwers en beheerders van de Nederlandse infrastructuur. Tijdens de netwerkborrel en koffiepauzes komen opdrachtgevers en opdrachtnemers bijeen. Tickets zijn hier te bestellen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.