Boogbrug Vianen. Foto: Rijkswaterstaat

Sloop boogbrug Vianen gegund aan KWS Infra, Volker Rail en DDM

Foto: Rijkswaterstaat

Een combinatie van KWS Infra, Volker Rail en sloop- en demontagebedrijf DDM gaat de stalen boogbrug over de Lek bij Vianen weghalen en daarna demonteren. De bedrijven wonnen de aanbesteding die Rijkswaterstaat hiervoor had uitgeschreven. De karakteristieke brug is overbodig geworden na de ingebruikname van nieuwe Lekbruggen in de snelweg A2 bij Vianen.

Er waren drie gegadigden voor de opdracht. KWS Infra, Volker Rail en DDM deden de beste aanbieding. Om de stalen constructie te verwijderen gaan ze de brug lossnijden en in zijn geheel gecontroleerd omhoogduwen met behulp van heftorens. Als dat gebeurd is, gaat de constructie met een groot drijvend platform over het water naar de locatie waar de demontage zal plaatsvinden. Voorafgaand aan de werkzaamheden worden maatregelen getroffen om de veiligheid te waarborgen en de Uiterwaarde af te schermen.

Hergebruik niet haalbaar

Er is onderzoek gedaan naar mogelijk hergebruik van de brug, zowel op de huidige plek als ergens anders. Maar dat bleek niet mogelijk te zijn, ook al is de constructie in technisch goede staat. De hoofdpijlers van de brug aan weerszijde van de Lek kunnen wel blijven staan. Op die manier blijven de bunkers behouden die in de pijlers zijn gebouwd en die een onderdeel vormen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

De voorbereidingen starten de komende maanden, maar het is nog niet bekend wanneer de brug gedemonteerd wordt. Rijkswaterstaat verwacht dat dat niet eerder zal gebeuren dan in het najaar van 2021. Om het scheepvaartverkeer zo min mogelijk overlast te bezorgen, gebeurt het verwijderen binnen 24 uur. Het project had al eerder moeten starten, maar liep vertraging op na het aantreffen van Chroom-6 in de verf van de brug.

Historie

De oude Lekbrug met een overspanning van 500 meter is in 1936 in gebruik genomen. De middenbrug werd destijds gebouwd door de Koninklijke Maatschappij De Schelde. Sinds 2004 is de brug niet meer in gebruik voor het verkeer. De brug werd overbodig na de komst van de Jan Blankenbrug. Belanghebbenden van de Stichting Behoud Boogbrug hebben met plannen voor een alternatieve functie en met juridische procedures geprobeerd de brug te redden van de sloop, maar dat is niet gelukt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Sloop boogbrug Vianen gegund aan KWS Infra, Volker Rail en DDM | Infrasite
Boogbrug Vianen. Foto: Rijkswaterstaat

Sloop boogbrug Vianen gegund aan KWS Infra, Volker Rail en DDM

Foto: Rijkswaterstaat

Een combinatie van KWS Infra, Volker Rail en sloop- en demontagebedrijf DDM gaat de stalen boogbrug over de Lek bij Vianen weghalen en daarna demonteren. De bedrijven wonnen de aanbesteding die Rijkswaterstaat hiervoor had uitgeschreven. De karakteristieke brug is overbodig geworden na de ingebruikname van nieuwe Lekbruggen in de snelweg A2 bij Vianen.

Er waren drie gegadigden voor de opdracht. KWS Infra, Volker Rail en DDM deden de beste aanbieding. Om de stalen constructie te verwijderen gaan ze de brug lossnijden en in zijn geheel gecontroleerd omhoogduwen met behulp van heftorens. Als dat gebeurd is, gaat de constructie met een groot drijvend platform over het water naar de locatie waar de demontage zal plaatsvinden. Voorafgaand aan de werkzaamheden worden maatregelen getroffen om de veiligheid te waarborgen en de Uiterwaarde af te schermen.

Hergebruik niet haalbaar

Er is onderzoek gedaan naar mogelijk hergebruik van de brug, zowel op de huidige plek als ergens anders. Maar dat bleek niet mogelijk te zijn, ook al is de constructie in technisch goede staat. De hoofdpijlers van de brug aan weerszijde van de Lek kunnen wel blijven staan. Op die manier blijven de bunkers behouden die in de pijlers zijn gebouwd en die een onderdeel vormen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

De voorbereidingen starten de komende maanden, maar het is nog niet bekend wanneer de brug gedemonteerd wordt. Rijkswaterstaat verwacht dat dat niet eerder zal gebeuren dan in het najaar van 2021. Om het scheepvaartverkeer zo min mogelijk overlast te bezorgen, gebeurt het verwijderen binnen 24 uur. Het project had al eerder moeten starten, maar liep vertraging op na het aantreffen van Chroom-6 in de verf van de brug.

Historie

De oude Lekbrug met een overspanning van 500 meter is in 1936 in gebruik genomen. De middenbrug werd destijds gebouwd door de Koninklijke Maatschappij De Schelde. Sinds 2004 is de brug niet meer in gebruik voor het verkeer. De brug werd overbodig na de komst van de Jan Blankenbrug. Belanghebbenden van de Stichting Behoud Boogbrug hebben met plannen voor een alternatieve functie en met juridische procedures geprobeerd de brug te redden van de sloop, maar dat is niet gelukt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite