Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 18-09-2019



Plan investeringsfonds hoopvol, maar haast is geboden




Het kabinetsplan voor een fonds om onder meer te investeren in infrastructuur stemt TLN hoopvol. Maar haast is geboden: het is nog onduidelijk wanneer het fonds start, hoeveel geld er in het fonds komt en of dat voldoende is om Nederland mobiel te houden.

​​​Het kabinet maakte in Troonrede en Miljoenennota bekend dat het een investeringsfonds opricht. Het is nog onduidelijk hoeveel geld er in dat fonds komt en wanneer dat geld precies beschikbaar komt. Dat maakt het kabinet begin 2020 duidelijk. Wel is al bekend dat het geld gereserveerd wordt voor kennisontwikkeling, innovatie en infrastructuur.​

'Mooie eerste stap'
'Hartstikke mooi dat het kabinet ziet dat we echt meer moeten doen aan onze infrastructuur, om Nederland mobiel te houden', zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post. 'En dat het bereid is daar geld voor beschikbaar te maken. Dit is een belangrijke stap. Maar ik vind het wel jammer om te zien dat het plan nog niet concreet is. Ik had graag vandaag gehoord wanneer het fonds van start gaat en hoeveel geld er beschikbaar komt voor infrastructuur. Want om te voorkomen dat we met z'n allen vast komen te staan - op de weg, in de trein, in de Randstad en daarbuiten - moet er echt op korte termijn veel gebeuren. We hebben elk jaar 3 miljard euro extra nodig voor infrastructuur, tot 2040, om precies te zijn.'

Het gaat dan om 3 miljard euro, bovenop het standaard budget dat er elk jaar is voor infrastructuur. Dat berekende de Mobiliteitsalliantie, een samenwerkingsverband van partijen in mobiliteit, waaronder TLN, maar ook de ANWB, de NS, gemeentelijke OV-bedrijven en RAI Vereniging. In juni presenteerde die alliantie het Deltaplan 2030: hoog tijd voor mobiliteit, waarin de partijen uitleggen wat er precies nodig is.

​De gevraagde 3 miljard euro extra moet worden gezien in het licht van de constatering van de Raad van State in zijn advies aan de regering, dat het aandeel van de investeringen in infrastructuur sinds eind jaren 60 van de vorige eeuw drastisch is gedaald. In 1969 werd nog 6 procent van het BNP aan infrastructuur uitgegeven. Nu is dat nog zo'n 1,3 procent.​

Ook investeren in spoor en binnenvaart
Die 3 miljard euro zou wat TLN en de andere partijen in de Mobiliteitsalliantie beslist niet alleen op moeten gaan aan uitbreiding en verbetering van de wegen in Nederland. 'Nee, we moeten investeren in álle infrastructuur. Van wegen tot spoor en vaarwegen. Tussen steden, havens en industrieterreinen. Maar ook bínnen steden. Zowel in goederenvervoer als in personenvervoer.' Natuurlijk gaat het TLN en zijn achterban om het goederenvervoer en blijft de weg de belangrijkste infrastructuur voor de leden van TLN. 'Maar als we door investeringen in openbaar vervoer en bijvoorbeeld goederenvervoer over het water ruimte kunnen creëren op de wegen, kan iedereen lekker doorrijden', zegt Post. 'En dat scheelt onze leden en de hele BV Nederland geld, heel veel geld. Stilstaande vrachtwagens door files kosten Nederland ruim 1 miljard euro per jaar, en dat wordt elk jaar meer. Met de juiste investeringen in infrastructuur kunnen we die trend stoppen, en zelfs omdraaien.'

TLN gaat graag, samen met de andere partijen in de Mobiliteitsalliantie, in gesprek met het kabinet om te komen tot meer en de juiste investeringen in Nederlands infrastructuur.


Deel dit artikel:                   





EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
87 miljoen voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]