Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-06-2018



Testritten met extra lange goederentreinen

Bron: ProRail



ProRail gaat eind augustus samen met DB Cargo testritten uitvoeren met goederentreinen van 740 meter. Goederentreinen hebben op dit moment een gemiddelde lengte van 650 meter. Door meer wagons tegelijk te koppelen, kunnen vervoerders beter concurreren met de weg.

De proef is een van de afspraken die is opgenomen in het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer (link is external) dat door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail en de spoorgoederensector is overeengekomen.

Groei
Spoorvervoerders- en verladers, ProRail, havenbedrijven en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen met het maatregelenpakket de positie van de sector ten opzichte van de ons omringende landen en ten opzichte van weg en water verbeteren. De sector heeft de ambitie om met deze en andere maatregelen de omvang van het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54-61 miljoen ton in 2030.

Testritten
De testritten met een 740-meter-trein vinden eind augustus plaats op de Brabantroute, tussen Sloe en Dillingen. ProRail bereidt de testritten grondig voor. Zo werkt onze verkeersleiding op dit moment verschillende scenario's uit om complicaties in het reguliere treniverkeer zo goed mogelijk op te lossen. Ook onderzoeken we wat de invloed van de langere treinen is op de dichtligtijd van overwegen en welke andere knelpunten er zijn om zulke lange treinen door Nederland te laten rijden.

Conclusies
Naar verwachting eind september hebben we de test geëvalueerd en kunnen we de uitkomsten en adviezen delen met betrokken partijen.



Deel dit artikel:                   





Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht
Oproep deelname normontwikkeling Klimaatadaptatie
Nieuwsbericht
Betonakkoord ondertekend, nu aan de slag
Nieuwsbericht
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
ITS Forum 2018: Verkeersmanagement in een dynamische wereld
Weblogposting
Stichting RIONED en Wateropleidingen tekenen samenwerkingsovereenkomst
Nieuwsbericht
Arcadis ontwerpt en ondersteunt bij het versterken van de Afsluitdijk
Nieuwsbericht
LeasePlan en Allego versnellen overgang naar emissievrije mobiliteit
Nieuwsbericht
Eindvonnis geschil Wilhelminasluis biedt ruimte voor herstart
Nieuwsbericht
Oproep netbeheerders: maak slim laden elektrische auto's de norm!
Nieuwsbericht
Nieuwe koers voor mobiliteit in Limburg
Nieuwsbericht
Vertraging aanleg nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht








[Banners]