Testritten met extra lange goederentreinen

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail gaat eind augustus samen met DB Cargo testritten uitvoeren met goederentreinen van 740 meter. Goederentreinen hebben op dit moment een gemiddelde lengte van 650 meter. Door meer wagons tegelijk te koppelen, kunnen vervoerders beter concurreren met de weg.

De proef is een van de afspraken die is opgenomen in het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer (link is external) dat door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail en de spoorgoederensector is overeengekomen.

Groei

Spoorvervoerders- en verladers, ProRail, havenbedrijven en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen met het maatregelenpakket de positie van de sector ten opzichte van de ons omringende landen en ten opzichte van weg en water verbeteren. De sector heeft de ambitie om met deze en andere maatregelen de omvang van het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54-61 miljoen ton in 2030.

Testritten

De testritten met een 740-meter-trein vinden eind augustus plaats op de Brabantroute, tussen Sloe en Dillingen. ProRail bereidt de testritten grondig voor. Zo werkt onze verkeersleiding op dit moment verschillende scenario’s uit om complicaties in het reguliere treniverkeer zo goed mogelijk op te lossen. Ook onderzoeken we wat de invloed van de langere treinen is op de dichtligtijd van overwegen en welke andere knelpunten er zijn om zulke lange treinen door Nederland te laten rijden.

Conclusies

Naar verwachting eind september hebben we de test geëvalueerd en kunnen we de uitkomsten en adviezen delen met betrokken partijen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Testritten met extra lange goederentreinen | Infrasite

Testritten met extra lange goederentreinen

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail gaat eind augustus samen met DB Cargo testritten uitvoeren met goederentreinen van 740 meter. Goederentreinen hebben op dit moment een gemiddelde lengte van 650 meter. Door meer wagons tegelijk te koppelen, kunnen vervoerders beter concurreren met de weg.

De proef is een van de afspraken die is opgenomen in het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer (link is external) dat door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail en de spoorgoederensector is overeengekomen.

Groei

Spoorvervoerders- en verladers, ProRail, havenbedrijven en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen met het maatregelenpakket de positie van de sector ten opzichte van de ons omringende landen en ten opzichte van weg en water verbeteren. De sector heeft de ambitie om met deze en andere maatregelen de omvang van het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54-61 miljoen ton in 2030.

Testritten

De testritten met een 740-meter-trein vinden eind augustus plaats op de Brabantroute, tussen Sloe en Dillingen. ProRail bereidt de testritten grondig voor. Zo werkt onze verkeersleiding op dit moment verschillende scenario’s uit om complicaties in het reguliere treniverkeer zo goed mogelijk op te lossen. Ook onderzoeken we wat de invloed van de langere treinen is op de dichtligtijd van overwegen en welke andere knelpunten er zijn om zulke lange treinen door Nederland te laten rijden.

Conclusies

Naar verwachting eind september hebben we de test geëvalueerd en kunnen we de uitkomsten en adviezen delen met betrokken partijen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail