Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 05-06-2018



Start aanpak knelpunten A2 en A58




Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) investeert honderden miljoenen in de aanpak van fileknelpunten op de A2 en A58. Door het tekenen van twee startbeslissingen maakt zij de weg vrij voor een flinke verbetering van de doorstroming op zowel de A2 tussen Deil, 's-Hertogenbosch en Vught, als de A58 tussen Tilburg en Breda. De minister en de regionale partners willen hiermee voorkomen dat beide knelpunten in de toekomst in de top-10 van dagelijkse files komen te staan.

Minister Van Nieuwenhuizen: 'Het verbeteren van de doorstroming op beide trajecten is voor mij een prioriteit. Zowel de A2 als de A58 zijn belangrijke onderdelen van ons wegennet. Ze dragen bij aan de bereikbaarheid en aan de nationale en regionale economie. Daarom wil ik dat we tempo maken met de plannen, zodat al op korte termijn verbetering merkbaar is. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de inzet van slimme nieuwe technieken, aan het verlengen van invoegstroken en aan andere snel realiseerbare ingrepen in de infrastructuur.'

Levensader A2
De A2 is de belangrijkste noord-zuidverbinding van Nederland. De weg verbindt de kennisregio Eindhoven met de Randstad. De startbeslissing van de minister leidt tot een wettelijk verplichte MIRT-verkenning (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) die nut en noodzaak van een verbreding van de A2 onderzoekt. Na de MIRT-verkenning zal de voorkeursoptie worden uitgewerkt in een tracéwetprocedure, waarna de uitvoering start. Voor de aanpak van de A2 tussen Deil en Vught heeft het Rijk € 430 miljoen gereserveerd.

De verkenning onderzoekt verschillende alternatieven, waaronder een verbreding tot twee keer vier rijstroken (nu: twee keer drie). De aanpak van het traject Deil - Vught richt zich ook op alle tussenliggende aansluitingen en knooppunten, waaronder de twee grote bruggen over de Waal en de Maas.

Quick wins
De hele procedure voor een mogelijke verbreding duurt zo'n zeven jaar, waardoor werkzaamheden naar verwachting in 2026 kunnen beginnen. Om de vaart erin te houden, hebben het Rijk en de provincies Gelderland en Noord-Brabant, regio Rivierenland en gemeente 's-Hertogenbosch al afspraken gemaakt over de inzet van een pakket van 'quick win'-maatregelen. Voorbeelden hiervan zijn de verbetering van de toeritdosering, het aanpassen van de weefvakken met de A59, en het verbeteren van aansluitingen met bijvoorbeeld Vught en de A2 Sint-Michielsgestel. En ook de aanleg van verschillende snelfietsroutes hoort bij de plannen. Uitgangspunt is dat deze kortetermijnmaatregelen uiterlijk in 2021 opgeleverd zijn. Hiervoor reserveren Rijk en regio samen € 45,9 miljoen, waarvan het Rijk € 18,3 miljoen en de regionale partners € 27,6 miljoen bijdragen.

A58: slim verbreden en vernieuwen
De A58 speelt een belangrijke rol in het verbinden van de Rotterdamse haven met de haven van Antwerpen en het Roergebied. Eenvijfde deel van het verkeer bestaat uit vrachtwagens. Voor de aanpak van het vijftien kilometer tellende traject tussen Breda (knooppunt St. Annabosch) en Tilburg (knooppunt Tilburg West) onderzoeken Rijk en regio de mogelijkheden voor een verbetering van de doorstroming, waaronder een verbreding naar twee keer drie rijstroken. Zij kijken daarbij nadrukkelijk eerst hoe innovaties kunnen bijdragen aan een vlotte doorstroming op de langere termijn.

De meest in het oog springende optie die zal worden onderzocht is een ontwerp gericht op de invoering van zelfrijdende voertuigen. Een gedeelte van de A58 maakt nu al deel uit van de Europese ITS Corridor en dient als proeftuin voor innovaties die interessant zijn voor de snelweg van de toekomst. Dat wil zeggen dat er geëxperimenteerd wordt met zelfrijdende voertuigen, met name truck platoons. Rijk en regio willen deze slimme, toekomstgerichte aanpak nu verder uitrollen en van de A58 een innovatieve snelweg maken: energieneutraal, circulair, duurzaam, en slim communicerend met het verkeer.

De realisatie van de plannen tussen Breda en Tilburg zijn geraamd op € 70 miljoen. De provincie Noord-Brabant draagt hieraan maximaal € 24 miljoen bij. Rijkswaterstaat was al gestart met het verbredingsproject voor de aanpalende trajecten van de A58 tussen knooppunt St. Annabosch en Galder en tussen Eindhoven en Tilburg. Volgens planning wordt in de eerste helft van volgend jaar hiervoor het Ontwerp Tracébesluit vastgesteld voor een verbreding naar twee keer drie rijstroken (nu: twee keer twee).

Breder offensief
De aanpak van de twee knelpunten past in een breder offensief om Nederland ook in de toekomst bereikbaar te houden. Hiervoor is in totaal € 2 miljard extra vrijgemaakt in het regeerakkoord. Het geld gaat onder andere naar aanpassingen van de A15, de A1, A28, A12 en de A7, die nu in voorbereiding zijn.


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Schiphol en Nederlandse bouwbedrijven gaan strategische samenwerking aan
Nieuwsbericht
Kabinet zet in op groenere benzine
Nieuwsbericht
Wereldwijde aanpak weerextremen en gevolgen klimaatverandering hard nodig
Nieuwsbericht
Aan de slag voor meer fietsers in Gelderland
Nieuwsbericht
Van Veldhoven haalt circulaire kopgroep naar Nederland
Nieuwsbericht
Internationaal goederenvervoer binnenvaart neemt af
Nieuwsbericht
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting








[Banners]