Nieuwsbericht | Datum: 03-07-2017



Lagere kosten, minder hinder bij werkzaamheden op het spoor

Bron: ProRail



ProRail heeft samen met de gehele spoorsector en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) de visie “Toekomstbestendig en efficiënt werken aan het spoor” ontwikkeld. Voordeel van deze nieuwe werkwijze is dat er bespaard kan worden op onderhoud en dat werkzaamheden langer van te voren worden gepland.

De visie, die wordt omarmd door, aannemers, vervoerders, decentrale overheden en reizigersorganisaties, zorgt ervoor dat reizigers en vervoerders minder hinder ondervinden van werkzaamheden aan het spoor.

Toekomstbestendig
In de toekomst rijden er meer treinen over het spoor. Tegelijkertijd stijgt de hoeveelheid werk die verricht moet worden om de bestaande infrastructuur op peil te houden. Zonder een andere werkwijze zorgt dit voor meer hinder voor verladers en reizigers. Daarnaast kunnen de spooraannemers vanwege onregelmatige en onaantrekkelijke werktijden steeds lastiger personeel vinden.

Langer en slimmer vooruitplannen
Om hinder en kosten te verminderen, gaan wij de werkzaamheden langer vooruit plannen. Zo wordt straks vijf tot tien jaar, in plaats van maximaal drie jaar vooruitgekeken. Hierdoor is beter voorspelbaar welke werkzaamheden wanneer nodig zijn. Dit is belangrijk voor de planning van aannemers die de werkzaamheden uitvoeren, maar ook voor die van vervoerders van reizigers en goederen. Op basis van een meerjarige planning wordt per traject bekeken hoe zo slim mogelijk gebruik kan worden gemaakt van tijd en middelen en hoe het reisplan er uit gaat zien. Doordat wij grote hoeveelheden klussen gaan bundelen, hoeft het spoor minder vaak voor kortere periodes buiten dienst.

Wissels slijpen
Doordat ProRail spoorstaven vanaf 2019 op een andere manier gaat slijpen, worden minder defecten aan vooral wissels verwacht. Deze maatregel levert al een forse besparing op. Een andere belangrijke kosten besparing is het bevorderen van meer concurrentie tussen leveranciers op het spoor. Hoeveel de kosten en de hinder voor reizigers met de nieuwe werkwijze precies afnemen, verschilt per traject.

Veiligheid
Ook worden de veiligheidsregels voor werken aan het spoor nader onderzocht. Uit onderzoek blijkt dat veiligheidsregels rondom werkzaamheden anders kunnen worden toegepast, zonder dat dit gevolgen heeft voor de veiligheid. Daardoor kunnen op delen van het spoor treinen blijven rijden terwijl er gewerkt wordt.

Achtergrond van de besparingen
Afgelopen jaren is ons duidelijk geworden dat met het door het ministerie van IenM beschikbare budget tot 2028 het reguliere beheer en onderhoud van het spoor moeilijk haalbaar wordt. We krijgen minder geld. Hierover is uitvoerig met het ministerie van IenM overlegd om het potentiele tekort op spooronderhoud in de toekomst in te lopen. De visie “Toekomstbestendig en efficiënt werken aan het spoor” is uitgewerkt om het potentiele tekort in de toekomst op de onderhoudsbudgetten op te lossen

Meer informatie van de redactie
Lees ook op Railvervoersite IenM start onderzoek naar overdag werken aan het spoor



Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]