Nieuwsbericht | Datum: 03-07-2017



Lagere kosten, minder hinder bij werkzaamheden op het spoor

Bron: ProRail



ProRail heeft samen met de gehele spoorsector en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) de visie “Toekomstbestendig en efficiënt werken aan het spoor” ontwikkeld. Voordeel van deze nieuwe werkwijze is dat er bespaard kan worden op onderhoud en dat werkzaamheden langer van te voren worden gepland.

De visie, die wordt omarmd door, aannemers, vervoerders, decentrale overheden en reizigersorganisaties, zorgt ervoor dat reizigers en vervoerders minder hinder ondervinden van werkzaamheden aan het spoor.

Toekomstbestendig
In de toekomst rijden er meer treinen over het spoor. Tegelijkertijd stijgt de hoeveelheid werk die verricht moet worden om de bestaande infrastructuur op peil te houden. Zonder een andere werkwijze zorgt dit voor meer hinder voor verladers en reizigers. Daarnaast kunnen de spooraannemers vanwege onregelmatige en onaantrekkelijke werktijden steeds lastiger personeel vinden.

Langer en slimmer vooruitplannen
Om hinder en kosten te verminderen, gaan wij de werkzaamheden langer vooruit plannen. Zo wordt straks vijf tot tien jaar, in plaats van maximaal drie jaar vooruitgekeken. Hierdoor is beter voorspelbaar welke werkzaamheden wanneer nodig zijn. Dit is belangrijk voor de planning van aannemers die de werkzaamheden uitvoeren, maar ook voor die van vervoerders van reizigers en goederen. Op basis van een meerjarige planning wordt per traject bekeken hoe zo slim mogelijk gebruik kan worden gemaakt van tijd en middelen en hoe het reisplan er uit gaat zien. Doordat wij grote hoeveelheden klussen gaan bundelen, hoeft het spoor minder vaak voor kortere periodes buiten dienst.

Wissels slijpen
Doordat ProRail spoorstaven vanaf 2019 op een andere manier gaat slijpen, worden minder defecten aan vooral wissels verwacht. Deze maatregel levert al een forse besparing op. Een andere belangrijke kosten besparing is het bevorderen van meer concurrentie tussen leveranciers op het spoor. Hoeveel de kosten en de hinder voor reizigers met de nieuwe werkwijze precies afnemen, verschilt per traject.

Veiligheid
Ook worden de veiligheidsregels voor werken aan het spoor nader onderzocht. Uit onderzoek blijkt dat veiligheidsregels rondom werkzaamheden anders kunnen worden toegepast, zonder dat dit gevolgen heeft voor de veiligheid. Daardoor kunnen op delen van het spoor treinen blijven rijden terwijl er gewerkt wordt.

Achtergrond van de besparingen
Afgelopen jaren is ons duidelijk geworden dat met het door het ministerie van IenM beschikbare budget tot 2028 het reguliere beheer en onderhoud van het spoor moeilijk haalbaar wordt. We krijgen minder geld. Hierover is uitvoerig met het ministerie van IenM overlegd om het potentiele tekort op spooronderhoud in de toekomst in te lopen. De visie “Toekomstbestendig en efficiënt werken aan het spoor” is uitgewerkt om het potentiele tekort in de toekomst op de onderhoudsbudgetten op te lossen

Meer informatie van de redactie
Lees ook op Railvervoersite IenM start onderzoek naar overdag werken aan het spoor



Deel dit artikel:                   





Interview met Fien Dekker bedenker van Rain(a)Way
Artikel
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Achtduizend openbare ruimte professionals in de Jaarbeurs
Weblogposting
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2017: Wonen en Rijksdienst
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Innovativiteit ten top bij ‘Hack the Road’
Nieuwsbericht
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht








[Banners]