Nieuwsbericht | Datum: 03-07-2017



Lagere kosten, minder hinder bij werkzaamheden op het spoor

Bron: ProRail



ProRail heeft samen met de gehele spoorsector en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) de visie “Toekomstbestendig en efficiënt werken aan het spoor” ontwikkeld. Voordeel van deze nieuwe werkwijze is dat er bespaard kan worden op onderhoud en dat werkzaamheden langer van te voren worden gepland.

De visie, die wordt omarmd door, aannemers, vervoerders, decentrale overheden en reizigersorganisaties, zorgt ervoor dat reizigers en vervoerders minder hinder ondervinden van werkzaamheden aan het spoor.

Toekomstbestendig
In de toekomst rijden er meer treinen over het spoor. Tegelijkertijd stijgt de hoeveelheid werk die verricht moet worden om de bestaande infrastructuur op peil te houden. Zonder een andere werkwijze zorgt dit voor meer hinder voor verladers en reizigers. Daarnaast kunnen de spooraannemers vanwege onregelmatige en onaantrekkelijke werktijden steeds lastiger personeel vinden.

Langer en slimmer vooruitplannen
Om hinder en kosten te verminderen, gaan wij de werkzaamheden langer vooruit plannen. Zo wordt straks vijf tot tien jaar, in plaats van maximaal drie jaar vooruitgekeken. Hierdoor is beter voorspelbaar welke werkzaamheden wanneer nodig zijn. Dit is belangrijk voor de planning van aannemers die de werkzaamheden uitvoeren, maar ook voor die van vervoerders van reizigers en goederen. Op basis van een meerjarige planning wordt per traject bekeken hoe zo slim mogelijk gebruik kan worden gemaakt van tijd en middelen en hoe het reisplan er uit gaat zien. Doordat wij grote hoeveelheden klussen gaan bundelen, hoeft het spoor minder vaak voor kortere periodes buiten dienst.

Wissels slijpen
Doordat ProRail spoorstaven vanaf 2019 op een andere manier gaat slijpen, worden minder defecten aan vooral wissels verwacht. Deze maatregel levert al een forse besparing op. Een andere belangrijke kosten besparing is het bevorderen van meer concurrentie tussen leveranciers op het spoor. Hoeveel de kosten en de hinder voor reizigers met de nieuwe werkwijze precies afnemen, verschilt per traject.

Veiligheid
Ook worden de veiligheidsregels voor werken aan het spoor nader onderzocht. Uit onderzoek blijkt dat veiligheidsregels rondom werkzaamheden anders kunnen worden toegepast, zonder dat dit gevolgen heeft voor de veiligheid. Daardoor kunnen op delen van het spoor treinen blijven rijden terwijl er gewerkt wordt.

Achtergrond van de besparingen
Afgelopen jaren is ons duidelijk geworden dat met het door het ministerie van IenM beschikbare budget tot 2028 het reguliere beheer en onderhoud van het spoor moeilijk haalbaar wordt. We krijgen minder geld. Hierover is uitvoerig met het ministerie van IenM overlegd om het potentiele tekort op spooronderhoud in de toekomst in te lopen. De visie “Toekomstbestendig en efficiënt werken aan het spoor” is uitgewerkt om het potentiele tekort in de toekomst op de onderhoudsbudgetten op te lossen

Meer informatie van de redactie
Lees ook op Railvervoersite IenM start onderzoek naar overdag werken aan het spoor



Deel dit artikel:                   





Brede coalitie aan de slag voor beter werkende woningmarkt
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Beurs bruist van de nieuwe ontwikkelingen
Weblogposting
Betere mobiliteit vraagt andere keuzes
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
Geen verbod projecten die kans overschrijden luchtkwaliteitswet vergroten
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Duurzaamheid 2017 van ministerie van IenW in beeld
Nieuwsbericht
Benoeming hoofddirecteur Financiën, Management en Control bij IenW
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Duurzaamheidsverslag 2017: Doorbouwen aan duurzaamheid
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
Hogere CO2-uitstoot in het eerste kwartaal 2018
Nieuwsbericht
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Uitstoot broeikasgassen in 2017 licht afgenomen
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht
ABN AMRO: Truck platooning nog niet populair onder logistieke ondernemers
Nieuwsbericht








[Banners]