Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 12-06-2017



Nieuwe richtlijn voor werken in en met verontreinigde bodem

Bron: CROW



Systematiek voor het bepalen van risico’s en de bijbehorende beschermende maatregelen

Deze richtlijn presenteert een systematiek voor het bepalen van veiligheids- en gezondheidsrisico’s en de bijbehorende beschermende maatregelen die beter past bij de huidige praktijk van grondroerende activiteiten. De nieuwe CROW-richtlijn ‘Werken in en met verontreinigde bodem’ heeft betrekking op alle werkzaamheden die in en met verontreinigde bodem of baggerspecie kunnen plaatsvinden.

Met het verschijnen van deze richtlijn voor het veilig, zorgvuldig en risicogestuurd werken in en met verontreinigde bodem is een aanzienlijke stap gemaakt richting een nieuwe werkmethodiek. Deze zal enerzijds de veiligheid van medewerkers moeten borgen met passende beheersmaatregelen en anderzijds is er de borging dat de leefomgeving wordt beschermd en de milieuregelgeving wordt nageleefd.

Arbo en milieu
CROW-richtlijn ‘Werken in en met verontreinigde bodem’ doet een handreiking voor de invulling van zowel arbo- als milieuaspecten. Partijen zijn altijd verplicht om aan te sluiten bij de actuele wet- en regelgeving op het gebied van arbo en milieu. Deze richtlijn heeft geen formele status als Arbocatalogus, maar kan wel als zodanig toegepast worden of er kan naar verwezen worden. De richtlijn draagt bij aan een veilige, pragmatische werkwijze.

Risicogestuurd werken
De rode draad in deze richtlijn is het risicogestuurd werken, dat wil zeggen het treffen van maatregelen waardoor risico’s worden voorkomen of beperkt. Vanwege dit uitgangspunt is besloten de veiligheidsklassen niet langer te baseren op de standaard milieukundige interventiewaarden bij de niet-vluchtige stoffen. Onderzoeken van Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) maken het mogelijk te kiezen voor een referentiekader dat beter past bij veiligheid en gezondheid. In deze richtlijn zijn de veiligheidsklassen ten aanzien van de niet-vluchtige stoffen daarom geformuleerd op basis van de humane ernstige risicowaarden. Als gevolg hiervan is een nieuw stelsel ontwikkeld om de verschillende risicoklassen van voorkomende bodemverontreinigingen te onderscheiden.

Geschiedenis
De problematiek van het werken in en met verontreinigde bodem blijft een uitdaging. Al in de jaren 80 is onderkend dat bij het opruimen van verontreinigde bodem medewerkers een risico lopen. Het toenmalige veiligheidsinstituut heeft daarop aanbevelingen gedaan voor de omgang met verontreinigde bodem. In 1998 is de eerste versie van CROW-publicatie 132 tot stand gekomen. Hiermee is een wettelijke basis gelegd om veiligheid en gezondheid te borgen via de systematiek.

Klaas Ruigewaard, Arbo Advies Ruigewaard: “De uitgave wordt nog steeds gezien als hét document dat regelt hoe om te gaan met het werken in en met verontreinigde bodem. De publicatie wordt breed gedragen door de branches en is ingebed in de RAW-systematiek. Ook wordt er in tal van arbocatalogi naar verwezen. Hiermee is een wettelijke basis gelegd om veiligheid en gezondheid te borgen via de systematiek van CROW-publicatie 132.”

Kennisproducten
CROW-publicatie 400 ‘Werken in en met verontreinigde bodem’ is een herziening en samenvoeging van ‘Werken in of met verontreinigde grond’ (publicatie 132) en ‘Kabels en leidingen in verontreinigde bodem’ (publicatie 307). De online uitgave is te vinden in de Online Kennismodule Werken in en met verontreinigde bodem. De oude rekentool wordt vervangen door de nieuwe kennismodule Bepaling veiligheidsklasse die eind juni beschikbaar is. De printversie is medio juni leverbaar, maar nu al te bestellen in de CROW-webshop.

Vanaf juni 2017 worden er verspreid over het land voorlichtingsbijeenkomsten gehouden over de nieuwe richtlijn. De eerste vindt plaats op 26 juni 2017 in Zwolle.

Meer informatie
www.crow.nl/werken-in-en-met-verontreinigde-bodem

CROW is een onafhankelijke kennisorganisatie zonder winstoogmerk die investeert in kennis voor nu en in de toekomst. Wij streven naar de beste oplossingen voor vraagstukken van beleid tot en met beheer in
infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer en werk en veiligheid. Bovendien zijn wij experts op het gebied van aanbesteden en contracteren.




Deel dit artikel:                   





Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht








[Banners]