Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 08-03-2017



RvS: maximumsnelheid A2 avond en nacht mag naar 130 km/h




De minister van Infrastructuur en Milieu mocht de maximumsnelheid op de A2 tussen Vinkeveen en Maarssen in beide richtingen in de avond en nacht naar 130 km per uur verhogen. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in een uitspraak van vandaag (8 maart 2017) alle bezwaren tegen het verkeersbesluit van de minister ongegrond verklaard. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

Verkeersbesluit
Eind 2012 stelde de minister een verkeersbesluit vast op grond waarvan op het traject tussen Vinkeveen en Maarssen in beide richtingen tussen 19.00 uur 's avonds en 06.00 uur 's ochtends in plaats van 100 km per uur, 130 km per uur gereden mag worden. De gemeenten Stichtse Vecht en De Ronde Venen kwamen hiertegen samen met een aantal inwoners van Maarssen al in beroep bij de rechtbank Midden-Nederland. De rechtbank verklaarde in december 2015 hun bezwaren ongegrond.

Bezwaren
De twee gemeenten en enkele inwoners van Maarssen hebben in hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak tal van bezwaren aangevoerd tegen het verkeersbesluit. Zij vinden dat de minister een uitgebreid milieuonderzoek had moeten doen voordat zij tot de verhoging van de maximumsnelheid besloot. Verder vinden ze dat de minister meer rekening had moeten houden met de effecten op de natuur, de gezondheid van omwonenden en de verkeersveiligheid. De Afdeling bestuursrechtspraak heeft alle bezwaren verworpen, waardoor het verkeersbesluit in stand blijft.

Beoordelingsruimte
Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak heeft de minister beoordelingsruimte bij het nemen van een verkeersbesluit. Daarbij weegt de minister alle betrokken belangen af, waarbij politieke en bestuurlijke inzichten een belangrijke rol spelen. Het valt buiten de taak van de rechter om de waarde of het maatschappelijk gewicht van alle betrokken belangen naar eigen inzicht vast te stellen. Dat betekent dat de rechter slechts kan toetsen of de belangenafweging in dit geval 'zodanig onevenwichtig' is dat de minister het besluit niet in redelijkheid kon vaststellen.

Van een zodanige onevenwichtigheid is naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak hier geen sprake. Een lagere maximumsnelheid dan 130 km per uur is volgens het landelijke beleid alleen aan de orde wanneer dat uit een oogpunt van milieu of verkeersveiligheid nodig is. De minister heeft die belangen onderkend en afgewogen, nadat zij de benodigde onderzoeken heeft laten verrichten. De nadelige effecten van het verkeersbesluit op onder meer het woon- en leefklimaat blijven binnen de wettelijke normen en zijn niet zodanig 'dat de minister daaraan in redelijkheid doorslaggevende betekenis had moeten toekennen', aldus de hoogste algemene bestuursrechter.

Lees de volledige tekst van de uitspraak met zaaknummer 201600733/1 op de website van de Raad van State



Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]