Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 15-02-2017



Snel betere registratie gevaarlijke stoffen in goederentreinen




Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) wil dat de wagens van treinen die gevaarlijke stoffen vervoeren verplicht worden voorzien van GPS trackers. Dit is nodig, omdat vervoerders de wettelijk verplichte registratie van die stoffen in stilstaande treinen op emplacementen nu te vaak niet naleven. De brandweer moet in het geval van calamiteiten precies weten welke stoffen zich waar op het spoor bevinden. Dijksma wil daarom ook dat vervoerders die de registratieplicht bij herhaling onvoldoende nakomen de toegang tot het spoor wordt ontzegd. Dit schrijft ze 15 februari 2017 aan de Tweede Kamer na een bijeenkomst met de spoorgoederensector in Dordrecht.

Stilstaande treinen
Vorig jaar riep staatssecretaris Dijksma de goederensector al op om de wettelijke registratieplicht voor gevaarlijke stoffen in treinen beter na te leven. Het vervoer van gevaarlijke stoffen voldoet in Nederland aan strenge internationale en nationale veiligheidsregels. Maar als er onverhoopt toch een incident plaatsvindt, is het belangrijk dat informatie over waar gevaarlijke stoffen zich bevinden klopt. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stelt nu vast dat 75 procent van de wagens met gevaarlijke stoffen in stilstaande treinen op emplacementen correct geregistreerd is. Dit is een verbetering ten opzichte van de 60 procent score in 2015, maar de staatssecretaris wil meer tempo maken. Dijksma: 'Het is in het belang van iedereen die op en rond spooremplacementen woont of werkt dat hulpdiensten in het geval van een calamiteit altijd precies kunnen zien welke stoffen zich waar bevinden. Ik wil daarom zoveel mogelijk tempo maken met het verbeteren van het informatiesysteem dat hiervoor nodig is.'

Rijdende treinen
Uit de ILT cijfers blijkt ook dat de registratie van gevaarlijke stoffen in doorgaande treinen op orde is. Dit betekent dat van elke wagon met gevaarlijke stoffen op het doorgaande spoor met één druk op de knop precies duidelijk is wat waar rijdt. De reden dat de registratie bij stilstaande treinen op emplacementen minder goed op orde is, is dat hier meer menselijke handelingen zoals het loskoppelen, verplaatsen en opnieuw koppelen van wagons bij komen kijken. Om hier een einde aan te maken, neemt Dijksma nu een aantal maatregelen.

Van het spoor verbannen
Zo wil de staatssecretaris vervoerders verplichten apparatuur met locatiegegevens te plaatsen, bijvoorbeeld GPS trackers, in wagens met gevaarlijke stoffen. Op die manier moet straks altijd en overal duidelijk zijn waar wagens met gevaarlijke stoffen staan en neemt de kans op fouten door menselijk handelen af. Voor vrachtwagens die mest vervoeren over wegen werd zulke apparatuur in 2015 al verplicht gesteld. Later dit jaar wordt duidelijk hoe deze plicht straks aan spoorgoederenvervoerders wordt afgedwongen.

Spoorbeheerder ProRail zal vervoerders die bij herhaling de fout ingaan en niet meewerken aan verbetering bovendien de toegang tot het spoor ontzeggen. De ILT inspecteert intensiever op het naleven van de registratieplicht door vervoerders. Boetes en lasten onder dwangsom worden verhoogd en vervoerders die hun registratie structureel niet op orde hebben worden straks vermeld op een openbare zwarte lijst. Onder leiding van ProRail blijven vervoerders, hulpdiensten en het ministerie van IenM ook de komende tijd intensief samenwerken aan een structureel beter informatiesysteem.

Meer informatie
Kamerbrief en bijlagen Registratie gevaarlijke stoffen op het spoor



Deel dit artikel:                   





Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2017: Wonen en Rijksdienst
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht
ANWB, Schiphol en NS stellen data beschikbaar voor hackers
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV brengt innovatieve Zandmotor naar Groot-Brittannië
Nieuwsbericht
Lightwell ISO-9001 en ISO-14001 gecertificeerd
Weblogposting
Opbrengst Making Waves: twee winnaars én concrete deals
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat werkt mee aan het eerste circulaire viaduct van Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]