Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 15-02-2017



Snel betere registratie gevaarlijke stoffen in goederentreinen




Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) wil dat de wagens van treinen die gevaarlijke stoffen vervoeren verplicht worden voorzien van GPS trackers. Dit is nodig, omdat vervoerders de wettelijk verplichte registratie van die stoffen in stilstaande treinen op emplacementen nu te vaak niet naleven. De brandweer moet in het geval van calamiteiten precies weten welke stoffen zich waar op het spoor bevinden. Dijksma wil daarom ook dat vervoerders die de registratieplicht bij herhaling onvoldoende nakomen de toegang tot het spoor wordt ontzegd. Dit schrijft ze 15 februari 2017 aan de Tweede Kamer na een bijeenkomst met de spoorgoederensector in Dordrecht.

Stilstaande treinen
Vorig jaar riep staatssecretaris Dijksma de goederensector al op om de wettelijke registratieplicht voor gevaarlijke stoffen in treinen beter na te leven. Het vervoer van gevaarlijke stoffen voldoet in Nederland aan strenge internationale en nationale veiligheidsregels. Maar als er onverhoopt toch een incident plaatsvindt, is het belangrijk dat informatie over waar gevaarlijke stoffen zich bevinden klopt. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stelt nu vast dat 75 procent van de wagens met gevaarlijke stoffen in stilstaande treinen op emplacementen correct geregistreerd is. Dit is een verbetering ten opzichte van de 60 procent score in 2015, maar de staatssecretaris wil meer tempo maken. Dijksma: 'Het is in het belang van iedereen die op en rond spooremplacementen woont of werkt dat hulpdiensten in het geval van een calamiteit altijd precies kunnen zien welke stoffen zich waar bevinden. Ik wil daarom zoveel mogelijk tempo maken met het verbeteren van het informatiesysteem dat hiervoor nodig is.'

Rijdende treinen
Uit de ILT cijfers blijkt ook dat de registratie van gevaarlijke stoffen in doorgaande treinen op orde is. Dit betekent dat van elke wagon met gevaarlijke stoffen op het doorgaande spoor met één druk op de knop precies duidelijk is wat waar rijdt. De reden dat de registratie bij stilstaande treinen op emplacementen minder goed op orde is, is dat hier meer menselijke handelingen zoals het loskoppelen, verplaatsen en opnieuw koppelen van wagons bij komen kijken. Om hier een einde aan te maken, neemt Dijksma nu een aantal maatregelen.

Van het spoor verbannen
Zo wil de staatssecretaris vervoerders verplichten apparatuur met locatiegegevens te plaatsen, bijvoorbeeld GPS trackers, in wagens met gevaarlijke stoffen. Op die manier moet straks altijd en overal duidelijk zijn waar wagens met gevaarlijke stoffen staan en neemt de kans op fouten door menselijk handelen af. Voor vrachtwagens die mest vervoeren over wegen werd zulke apparatuur in 2015 al verplicht gesteld. Later dit jaar wordt duidelijk hoe deze plicht straks aan spoorgoederenvervoerders wordt afgedwongen.

Spoorbeheerder ProRail zal vervoerders die bij herhaling de fout ingaan en niet meewerken aan verbetering bovendien de toegang tot het spoor ontzeggen. De ILT inspecteert intensiever op het naleven van de registratieplicht door vervoerders. Boetes en lasten onder dwangsom worden verhoogd en vervoerders die hun registratie structureel niet op orde hebben worden straks vermeld op een openbare zwarte lijst. Onder leiding van ProRail blijven vervoerders, hulpdiensten en het ministerie van IenM ook de komende tijd intensief samenwerken aan een structureel beter informatiesysteem.

Meer informatie
Kamerbrief en bijlagen Registratie gevaarlijke stoffen op het spoor



Deel dit artikel:                   





Een weg in een middag!
Weblogposting
Start uitrol slim elektriciteitsnet Rotterdam
Nieuwsbericht
Nedap wint Intertraffic Parking Solutions Award 2017
Nieuwsbericht
Dijkwerkersdag: Organisatie-overstijgend samenwerken en innovatie centraal
Nieuwsbericht
Optimistische bouwsector ziet omzet verder stijgen
Nieuwsbericht
Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast
Nieuwsbericht
De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Toename elektrische auto’s zet door
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
68.000 bezoekers zien beste staaltjes van de bouw
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid maart 2017
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Deze zaterdag: Dag van de Bouw
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Michèle Blom start als directeur-generaal Rijkswaterstaat
Nieuwsbericht
Reorganisatie Boskalis: ca 230 arbeidsplaatsen komen te vervallen
Nieuwsbericht








[Banners]