Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 08-06-2016



Positie ProRail besproken in Tweede Kamer

Bron: ProRail



ProRail en andere spoorse partijen zijn 08 juni 2016 uitgenodigd door leden van de Tweede Kamer om hun visie te geven op de plannen van het kabinet om ProRail anders te gaan aansturen. ProRail staat open voor ieder voorstel dat reizigers en verladers op het spoor ten goede komt.

'We vragen de Tweede Kamer goed onderzoek te doen alvorens een besluit te nemen. Liever stopt ProRail alle energie in het goed laten rijden van treinen en het blijvend verbeteren van de prestaties. Ook willen we onze onafhankelijke positie vasthouden.' Dat zei Pier Eringa, CEO van ProRail vandaag tijdens het gesprek met Kamerleden.

Prestaties in de lift
De prestaties van ProRail zitten in de lift. We haalden alle afgesproken normen in 2015. Onze financiën zijn op orde. Dat wordt bevestigd door de accountant, die onze jaarrekening goedgekeurde. Het aantal technische storingen daalt en de punctualiteit is hoog. Een pas door de staatssecretaris van IenM benoemde raad van bestuur is gestart. Daarnaast heeft onze aandeelhouder (het ministerie van Infrastructuur en Milieu) al veel zeggenschap over ProRail. 'De vraag is waarom ProRail nu veranderen? Graag zien wij eerst een analyse op het waarom van deze mogelijke wijziging. Mocht er dan aanleiding zijn om ProRail anders aan te sturen, dan vragen wij een onderzoek naar de mogelijke vormen van aansturing en daarbij de voors- en tegens af te wegen in samenwerking met de gehele sector.'

Grote operatie
ProRail CEO Pier Eringa betoogde dan ook dat het omvormen van ProRail van een private onderneming naar een bestuursorgaaan voor veel onrust zorgt. 'Op papier lijkt het zo gedaan en een klein dingetje. Maar in de praktijk is het een grote operatie,' aldus Eringa.

Andere relatie
De relatie van ProRail naar vervoerders toe verandert namelijk wezenlijk wanneer ProRail toegevoegd wordt aan het ambtelijk apparaat. In het verleden zijn er veel onderzoeken gedaan naar de positie van ProRail binnen de sector. Steeds luidde de conclusie:de afstand tussen infrabeheerder en vervoerders moet klein zijn. Want: rails kan niet zonder treinen en andersom. Eringa: 'Dichter bij de overheid heeft nooit voorkeur gehad omdat daarmee samenwerking tussen spoorpartijen moeilijker wordt. ProRail is van alle vervoerders. Voor reizigers en goederen. Wij willen een onafhankelijke positie houden in de spoorsector.'

Tot slot
In 2009, 2012 en 2014 is er onderzoek gedaan naar de meest optimale aansturing van ProRail. Telkens bleek de huidige positie en bedrijfsvorm (een besloten vennootschap) van ProRail de beste. De vraag ligt nu opnieuw voor of dat zo moet blijven. Het kabinet deed het voorstel om ProRail dichter bij de overheid te brengen naar aanleiding van het fyra debacle waar ProRail part nog deel aan had.

Doorzetten stijgende lijn
Eringa: 'Na jarenlange reorganisaties en het zoeken naar de juiste structuur is er de afgelopen periode rust ontstaan en heeft ProRail de weg naar boven gevonden. Graag krijgen we de gelegenheid deze lijn voort te zetten zonder daarbij belast te worden met weer nieuwe structuurwijziging die energie en kennis laat wegvloeien en die ons afleidt van waar het echt om draait: het laten rijden van treinen in nauwe samenwerking met onze partners.' Lees alle standpunten over dit onderwerp op deze website van de Tweede Kamer



Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]