Resultaat verjongingscrème voor snelweg aangetoond

asfalt wegen snelweg

Na zes jaar intensief onderzoek zijn de wetenschappers van Latexfalt in Koudekerk aan den Rijn erin geslaagd het positieve effect van een nieuw ontwikkelde verjonging voor onderhoud aan ZOAB snelwegen in de praktijk aan te tonen.

In samenwerking met Rijkswaterstaat, BAM-Wegen, TU Delft en TNO is een nieuw bindmiddel van Latexfalt geëvalueerd en zijn diverse praktijkproeven uitgevoerd. Dit bindmiddel is te vergelijken met een verjongingscrème voor de huid. Via onderzoek is aangetoond dat de verjongingscrème op de juiste plaats wordt aangebracht, de crème in de ZOAB-huid indringt en drie jaar na het aanbrengen nog zorgt voor een toegenomen flexibiliteit van de hechtbruggen in het ZOAB. Door deze verbeterde flexibiliteit zal minder steenverlies optreden en zal de snelweg jaren langer mee gaan. Dit resulteert in minder onderhoudskosten voor de landelijke en regionale wegbeheerders. De verjongingscrème kan ’s nachts in een "rijdende colonne" bij 5 km/uur aangebracht worden, waardoor verkeershinder tot een minimum beperkt wordt. De resultaten zijn dermate positief dat van een echte doorbraak op het gebied van wegonderhoud gesproken wordt en afhankelijk van de kwaliteit van de te behandelen snelweg zal Latexfalt een minimale toename van de levensduur garanderen.

Het gepatenteerde verjongingsmiddel is onderzocht door middel van de meest geavanceerde analytische en microscopische technieken en op moleculaire schaal is het verjongende effect in kaart gebracht. In samenwerking met diverse universiteiten is tevens een wetenschappelijke basis gelegd, waardoor de werking van de verjongingscrème met behulp van chemisch onderzoek vastgesteld is. De doorbraak is dat het voorspelde effect nu ook in de praktijk gerealiseerd is en theorie en praktijk hand in hand gaan.

ZOAB snelwegen zijn waterdoorlatend en geluidsreducerend. Een unieke combinatie van eigenschappen die meer en meer van pas komen in ons dichtbevolkte en regenachtige landje. Maar door veroudering wordt ZOAB bros en onder met name winterse omstandigheden kan steenverlies optreden, waardoor een ruw wegdek ontstaat en de geluidsreductie drastisch wordt verminderd. Steenverlies op ZOAB is tevens een belangrijke oorzaak van ruitschade.

De verwachting is dat de komende jaren deze techniek jaarlijks in Nederland op ongeveer 500 km snelweg zal worden toegepast, waardoor de snelwegen minimaal 5 jaar langer mee gaat. Een toename van de levensduur met 50%. Geïnteresseerde aannemers en wegbeheerders uit het buitenland hebben zich reeds gemeld en waarschijnlijk zullen in de loop van 2014 een aantal proefprojecten in de ons omringende landen worden uitgevoerd.

Op 8 april zullen tijdens het 3de Internationale Latexfalt Wegenbouw Congres in Alphen aan den Rijn de resultaten aan een breed publiek gepresenteerd worden. Deelneming is gratis en geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via www.latexfalt.com.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Latexfalt BV