Arnhem grotendeels achter nieuw tracebesluit Sporen in Arnhem

De gemeente Arnhem is het op belangrijke punten eens met het nieuwe tracébesluit Sporen in Arnhem. Aan de eisen van de gemeente op het gebied van onder meer trillingen en veiligheid is voldaan. Wanneer er op korte termijn geen zware kolen- en ertstreinen meer door Arnhem rijden, neemt de trillingoverlast af. De gemeente gaat half augustus met ProRail in overleg om duidelijkheid te krijgen over de uitvoering. B&W hebben 10 juli besloten géén beroep aan te tekenen tegen het tracébesluit.

Het eerdere besluit was door de Raad van State vernietigd. Op 14 juni is het nieuwe tracébesluit gepubliceerd. De gemeente gaat niet in beroep. Omwonenden en andere belanghebbenden kunnen dat wel doen, tot en met 26 juli.

Volgens de uitspraak van de Raad van State moest ProRail aantonen dat de trillinghinder in Arnhem binnen de rijksnormen blijft. In 2010 en 2011 zijn maatregelen aan het Arnhemse spoor uitgevoerd om de hinder van trillingen te beperken. Binnen een jaar worden de trillingen opnieuw gemeten. De zware kolen- en ertstreinen geven de meeste overlast. Deze treinen verdwijnen van het Arnhemse spoor. De gemeente wil dat ProRail vastlegt wanneer dat zal zijn.

Aan de veiligheidseisen voor de omgeving wordt in de huidige situatie wel voldaan, maar niet in een situatie waarin er meer goederentreinen door Arnhem zouden gaan rijden. De gemeente Arnhem verlangt dat de minister in dat geval eerst alle maatregelen neemt om de leefbaarheid en veiligheid in de omgeving te beschermen zodat de situatie vergeleken met nu niet slechter wordt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Arnhem

Arnhem grotendeels achter nieuw tracebesluit Sporen in Arnhem | Infrasite

Arnhem grotendeels achter nieuw tracebesluit Sporen in Arnhem

De gemeente Arnhem is het op belangrijke punten eens met het nieuwe tracébesluit Sporen in Arnhem. Aan de eisen van de gemeente op het gebied van onder meer trillingen en veiligheid is voldaan. Wanneer er op korte termijn geen zware kolen- en ertstreinen meer door Arnhem rijden, neemt de trillingoverlast af. De gemeente gaat half augustus met ProRail in overleg om duidelijkheid te krijgen over de uitvoering. B&W hebben 10 juli besloten géén beroep aan te tekenen tegen het tracébesluit.

Het eerdere besluit was door de Raad van State vernietigd. Op 14 juni is het nieuwe tracébesluit gepubliceerd. De gemeente gaat niet in beroep. Omwonenden en andere belanghebbenden kunnen dat wel doen, tot en met 26 juli.

Volgens de uitspraak van de Raad van State moest ProRail aantonen dat de trillinghinder in Arnhem binnen de rijksnormen blijft. In 2010 en 2011 zijn maatregelen aan het Arnhemse spoor uitgevoerd om de hinder van trillingen te beperken. Binnen een jaar worden de trillingen opnieuw gemeten. De zware kolen- en ertstreinen geven de meeste overlast. Deze treinen verdwijnen van het Arnhemse spoor. De gemeente wil dat ProRail vastlegt wanneer dat zal zijn.

Aan de veiligheidseisen voor de omgeving wordt in de huidige situatie wel voldaan, maar niet in een situatie waarin er meer goederentreinen door Arnhem zouden gaan rijden. De gemeente Arnhem verlangt dat de minister in dat geval eerst alle maatregelen neemt om de leefbaarheid en veiligheid in de omgeving te beschermen zodat de situatie vergeleken met nu niet slechter wordt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Arnhem