westerscheldetunnel scheur
Beton gebroken

Dertig meter lange scheur gevonden in plafond Westerscheldetunnel

Medewerkers onderzoeken betonschade in de tunnel. Foto via NV Westerscheldetunnel

Er is een scheur van dertig meter lang gevonden in het beton boven de Westerscheldetunnel. Dat maakt de beheerder van de tunnel op donderdag bekend. De N62 blijft vooralsnog open voor wegverkeer, maar de “zorgelijke” situatie wordt continu gemonitord door een team van externe experts, vertelt een woordvoerder tegenover Infrasite. 

De scheur zit in het gewapend beton aan de bovenkant van het einde van de Oostbuis richting Borssele. Het meeste beton rondom de scheur is nog in staat om de druk van de grond boven de tunnel op te vangen, maar in een deel zit een breuk, zegt een woordvoerder van de beheerder.

Ondanks de breuk wordt de tunnel vooralsnog niet afgesloten. De situatie is zorgelijk, maar niet acuut, aldus de woordvoerder. “Doordat het gebroken segment goed ingeklemd wordt door andere segmenten, is de Oostbuis volgens experts stabiel en veilig. Reparatie is op termijn noodzakelijk. De manier waarop is nog niet bekend.”

Onderzoek loopt

Een team van externe experts houdt de situatie in de gaten. “Het onderzoek naar de oorzaak en oplossing loopt. Om eventuele ontwikkelingen van de breuk en scheur goed te kunnen volgen zijn er scheurwijdte-meters geïnstalleerd. Op 5 september wordt aanvullende apparatuur geplaatst om een nog beter beeld te krijgen.”

Naar verwachting blijft de scheur beperkt tot het uiteinde van de Oostbuis. “Omdat beide tunnelbuizen los staan van elkaar, kan de scheur niet van de ene buis doorlopen naar de andere. Daarnaast hebben we met de kennis van nu teruggekeken naar metingen uit het verleden. Daarbij zijn geen aanwijzingen gevonden voor andere breuken of scheuren.”

De pijl wijst naar de plek van de scheur aan het uiteinde van de Oostbuis. Het artikel gaat verder na de foto. © Afbeelding via NV Westerscheldetunnelscheur beton wessterscheldetunnel

Al maanden op de hoogte

Het bestaan van de scheur is al maanden bij de beheerder bekend, blijkt uit de tijdlijn die deze week op de website van de beheerder is gedeeld. Op 20 december 2022 komt het probleem aan het licht tijdens een onderhoudsronde. In dezelfde maand zeggen onderzoekers dat “er geen acute acties nodig zijn”.

In februari 2023 wordt de situatie na nader onderzoek “zorgelijk” genoemd. Acute maatregelen blijven op dat moment uit, omdat experts geen directe veiligheidsrisico’s zien. Dat is op het moment van schrijven nog steeds het geval.

De reden dat de beheerder nu naar buiten komt met het verhaal, is omdat het niet ondenkbaar is dat de situatie verslechtert. “De kans is heel klein, maar voor het geval dat de situatie acuut wordt, vinden we het gepast om de omgeving te informeren”, vertelt een woordvoerder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Dertig meter lange scheur gevonden in plafond Westerscheldetunnel | Infrasite
westerscheldetunnel scheur
Beton gebroken

Dertig meter lange scheur gevonden in plafond Westerscheldetunnel

Medewerkers onderzoeken betonschade in de tunnel. Foto via NV Westerscheldetunnel

Er is een scheur van dertig meter lang gevonden in het beton boven de Westerscheldetunnel. Dat maakt de beheerder van de tunnel op donderdag bekend. De N62 blijft vooralsnog open voor wegverkeer, maar de “zorgelijke” situatie wordt continu gemonitord door een team van externe experts, vertelt een woordvoerder tegenover Infrasite. 

De scheur zit in het gewapend beton aan de bovenkant van het einde van de Oostbuis richting Borssele. Het meeste beton rondom de scheur is nog in staat om de druk van de grond boven de tunnel op te vangen, maar in een deel zit een breuk, zegt een woordvoerder van de beheerder.

Ondanks de breuk wordt de tunnel vooralsnog niet afgesloten. De situatie is zorgelijk, maar niet acuut, aldus de woordvoerder. “Doordat het gebroken segment goed ingeklemd wordt door andere segmenten, is de Oostbuis volgens experts stabiel en veilig. Reparatie is op termijn noodzakelijk. De manier waarop is nog niet bekend.”

Onderzoek loopt

Een team van externe experts houdt de situatie in de gaten. “Het onderzoek naar de oorzaak en oplossing loopt. Om eventuele ontwikkelingen van de breuk en scheur goed te kunnen volgen zijn er scheurwijdte-meters geïnstalleerd. Op 5 september wordt aanvullende apparatuur geplaatst om een nog beter beeld te krijgen.”

Naar verwachting blijft de scheur beperkt tot het uiteinde van de Oostbuis. “Omdat beide tunnelbuizen los staan van elkaar, kan de scheur niet van de ene buis doorlopen naar de andere. Daarnaast hebben we met de kennis van nu teruggekeken naar metingen uit het verleden. Daarbij zijn geen aanwijzingen gevonden voor andere breuken of scheuren.”

De pijl wijst naar de plek van de scheur aan het uiteinde van de Oostbuis. Het artikel gaat verder na de foto. © Afbeelding via NV Westerscheldetunnelscheur beton wessterscheldetunnel

Al maanden op de hoogte

Het bestaan van de scheur is al maanden bij de beheerder bekend, blijkt uit de tijdlijn die deze week op de website van de beheerder is gedeeld. Op 20 december 2022 komt het probleem aan het licht tijdens een onderhoudsronde. In dezelfde maand zeggen onderzoekers dat “er geen acute acties nodig zijn”.

In februari 2023 wordt de situatie na nader onderzoek “zorgelijk” genoemd. Acute maatregelen blijven op dat moment uit, omdat experts geen directe veiligheidsrisico’s zien. Dat is op het moment van schrijven nog steeds het geval.

De reden dat de beheerder nu naar buiten komt met het verhaal, is omdat het niet ondenkbaar is dat de situatie verslechtert. “De kans is heel klein, maar voor het geval dat de situatie acuut wordt, vinden we het gepast om de omgeving te informeren”, vertelt een woordvoerder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.