Laatste werkzaamheden knooppunt Rhenen

Utrecht – De provincie Utrecht heeft tussen eind augustus eind oktober 2005 diverse wegwerkzaamheden laten verrichten rond de aansluiting van de N225 op de N233 in de gemeente Rhenen. Het laatste onderdeel van de totale klus is het installeren van nieuwe regelautomaten voor de verkeerslichten op drie kruispunten. Dit installeren geeft weinig overlast voor de omgeving en zal op 24 en 25 februari 2006 en op 3 en 4 maart 2006 worden uitgevoerd.

Werkzaamheden aan de verkeerslichten
De verkeerslichten op drie kruispunten worden voorzien van nieuwe regelautomaten.

  • Kruispunt N233/Achterbergsestraatweg/Bergweg, vanaf vrijdagavond 24 februari 20:00 uur tot uiterlijk zaterdagavond 25 februari 24:00 uur;
  • Kruispunt N233/Zwarteweg/Stikke Hucht, vanaf vrijdagavond 24 februari 20:00 uur tot uiterlijk zaterdagavond 25 februari 24:00 uur;
  • Kruispunt N225/Kastanjelaan/Spoorbaanweg, vanaf vrijdagavond 3 maart 20:00 uur tot uiterlijk zaterdagavond 4 maart 24:00 uur.

Weinig hinder voor het verkeer
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden aan de verkeerslichten zal de hinder voor het verkeer beperkt zijn. Er kunnen rijstrookafsluitingen plaatsvinden, waarbij het verkeer om-en-om langs het werk wordt geleid. Gedurende de werkzaamheden zullen de verkeerslichten op de kruispunten ‘uit’ staan. Na afloop van de werkzaamheden worden de verkeerslichten opnieuw ingeregeld.

Wat levert het op?

  • Betere doorstroming
    Met de nieuwe regelautomaten kunnen de verschillende verkeerslichten aan elkaar gekoppeld worden. Vanuit de provinciale verkeerscentrale kunnen op die manier vraag en aanbod van het verkeer bij de verkeerslichten beter op elkaar worden afgestemd. Dit levert een betere doorstroming op rond het knooppunt. Ook het openbaar vervoer (de bus) profiteert van een betere doorstroming: de betrouwbaarheid van de dienstregeling en de aansluiting op de trein in Rhenen worden beter.
  • Betere zichtbaarheid
    Naast het optimaliseren van de regeling, laat de provincie ook alle traditionele lampen van de verkeerslichten vervangen door led’s. Led’s hebben een laag energieverbruik (7 Watt i.p.v. 140 Watt) en een langere levensduur. Daarnaast hebben ze een hoge helderheid waardoor de verkeerslichten ook bij slecht weer beter zichtbaar zijn. Maar ook bij mooi weer werken led’s beter omdat ze geen last hebben van reflectie van het zonlicht. Vooral bij laagstaande zon zie je veel beter welke van de drie kleuren aan is.

Korte terugblik reconstructie
Tussen eind augustus en eind oktober 2005 heeft de provincie diverse reconstructie- en onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd rond het knooppunt N225/N233. De rijbanen zijn verbreed en de opstelstroken op de Zwarteweg en de Stikke Hucht zijn verlengd. Hierdoor is er meer ruimte gekomen voor het verkeer waardoor er in de spits een betere doorstroming ontstaat. Daarnaast is het noodzakelijke groot onderhoud verricht aan het wegdek rond de aansluiting en zijn er extra lichtmasten geplaatst langs de fietspaden van de N233 tussen het viaduct van de N225 en de Achterbergsestraatweg. Deze laatste maatregel maakt de fietsroute sociaal veiliger.

Nieuwsbrief 6
De recent uitgebrachte zesde, tevens laatste, nieuwsbrief over het project blikt terug op de werkzaamheden van vorig jaar en geeft informatie over de laatste afrondende werkzaamheden aan de verkeerslichten. De nieuwsbrief is verzonden aan omwonenden en andere belanghebbenden. Gratis nieuwsbrieven kunnen worden aangevraagd via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres.

Nadere info/vragen
www.provincie-utrecht.nl>Wegwerkzaamheden>Extra informatie>Werk op N233/N225
tel. (030) 258 28 30
e-mail n233.n225@provincie-utrecht.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Utrecht