RWS test dynamische rijstrookmarkering op A2

‘s-Hertogenbosch – Rijkswaterstaat voert in maart wegwerkzaamheden uit op de A2 Rondweg ’s-Hertogenbosch richting Utrecht ter hoogte van de aansluiting Rosmalen. De toerit naar de A2 richting Utrecht in de aansluiting Rosmalen (nummer 20) wordt meerdere nachten afgesloten in verband met het aanbrengen van dynamische rijstrookmarkering. In de verkeersluwe uren (’s avonds en ’s nachts) worden 1 of 2 rijstroken afgesloten voor het doorgaande verkeer. Er worden lampjes in het wegdek aangebracht. Het verkeer wordt omgeleid via de aansluiting Rosmalen (nummer 11) op de A59. De maximale omrijtijd is 10 minuten.

Proef
Rijkswaterstaat start vanaf april 2005 proeven met dynamische rijstrookmarkering op de A2 bij Rosmalen. Dynamische rijstrookmarkering is een instrument om de rijbaan flexibel in te kunnen delen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van lampjes in het wegdek die de witte markeringsstrepen vervangen. Door middel van deze lampjes kan met een druk op de knop een markeringsstreep worden aan- of uitgezet. Ook kan een doorgetrokken streep omgeschakeld worden in een onderbroken streep. De dagstrook op de rijbaan van de A2 richting Utrecht ter hoogte van de aansluiting Rosmalen dient als proeflocatie in Noord-Brabant. Deze zogenaamde dagstrook is in verband met de Wet Geluidhinder tussen 23.00 uur 07.00 uur gesloten voor het verkeer. Afsluiting van deze rijstrook gebeurt op dit moment met behulp van groene pijlen en rode kruizen op de verkeerssignalering boven de weg. Tijdens de proefperiode van april 2005 tot juli 2005 wordt onderzocht of het afsluiten van deze rijstrook ook mogelijk is met dynamische rijstrookmarkering. Het doel van deze proeven is te onderzoeken hoe de weggebruiker reageert op deze markering.

Beter benutten door innovatie
Rijkswaterstaat wil het bestaande wegennet zo optimaal mogelijk benutten en zorgen voor een betere doorstroming en bereikbaarheid. Daartoe worden continu nieuwe ideeën en technieken getest. Dynamische rijstrookmarkering is een van deze technieken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant

RWS test dynamische rijstrookmarkering op A2 | Infrasite

RWS test dynamische rijstrookmarkering op A2

‘s-Hertogenbosch – Rijkswaterstaat voert in maart wegwerkzaamheden uit op de A2 Rondweg ’s-Hertogenbosch richting Utrecht ter hoogte van de aansluiting Rosmalen. De toerit naar de A2 richting Utrecht in de aansluiting Rosmalen (nummer 20) wordt meerdere nachten afgesloten in verband met het aanbrengen van dynamische rijstrookmarkering. In de verkeersluwe uren (’s avonds en ’s nachts) worden 1 of 2 rijstroken afgesloten voor het doorgaande verkeer. Er worden lampjes in het wegdek aangebracht. Het verkeer wordt omgeleid via de aansluiting Rosmalen (nummer 11) op de A59. De maximale omrijtijd is 10 minuten.

Proef
Rijkswaterstaat start vanaf april 2005 proeven met dynamische rijstrookmarkering op de A2 bij Rosmalen. Dynamische rijstrookmarkering is een instrument om de rijbaan flexibel in te kunnen delen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van lampjes in het wegdek die de witte markeringsstrepen vervangen. Door middel van deze lampjes kan met een druk op de knop een markeringsstreep worden aan- of uitgezet. Ook kan een doorgetrokken streep omgeschakeld worden in een onderbroken streep. De dagstrook op de rijbaan van de A2 richting Utrecht ter hoogte van de aansluiting Rosmalen dient als proeflocatie in Noord-Brabant. Deze zogenaamde dagstrook is in verband met de Wet Geluidhinder tussen 23.00 uur 07.00 uur gesloten voor het verkeer. Afsluiting van deze rijstrook gebeurt op dit moment met behulp van groene pijlen en rode kruizen op de verkeerssignalering boven de weg. Tijdens de proefperiode van april 2005 tot juli 2005 wordt onderzocht of het afsluiten van deze rijstrook ook mogelijk is met dynamische rijstrookmarkering. Het doel van deze proeven is te onderzoeken hoe de weggebruiker reageert op deze markering.

Beter benutten door innovatie
Rijkswaterstaat wil het bestaande wegennet zo optimaal mogelijk benutten en zorgen voor een betere doorstroming en bereikbaarheid. Daartoe worden continu nieuwe ideeën en technieken getest. Dynamische rijstrookmarkering is een van deze technieken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant