sleephopper baggeren rijkswaterstaat
Steeds meer slib

Veerboten zwaar beschadigd door ‘onveilige’ vaargeul in Waddengebied

Een sleephopper vult zich met bagger. Op de voorgrond kijkt de kapitein naar de diepte van de geul. Rijkswaterstaat

Twee veerboten van en naar Ameland zijn afgelopen weekend zwaar beschadigd door een ondiepe vaargeul, zegt een woordvoerder van rederij Wagenborg Passagiersdiensten tegenover de NOS. Rijkswaterstaat baggert de geul dagelijks, maar dat is niet genoeg om dichtslibben tegen te gaan. Om verdere schade te voorkomen worden er zes oplossingen onderzocht, vertelt Rijkswaterstaat op maandag tegenover het ANP.

Wagenborg Passagiersdiensten riep het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de afgelopen jaren herhaaldelijk op om meer te investeren in het onderhoud van de vaargeul van en naar Ameland. Eerder deze maand schrapte de veerdienst meerdere afvaarten naar het Waddeneiland omdat de “onveilige” vaargeul volgens het bedrijf niet breed en diep genoeg is. Afgelopen weekend kwamen twee veerboten tegen de grond aan tijdens laagwater, zegt een woordvoerder nu. Een van de boten is tijdelijk uit de vaart genomen voor reparaties.

Baggeren lijkt niet genoeg

Wagenborg Passagiersdiensten schrapte in februari van dit jaar ook al vaarten vanwege problemen met de vaargeul. Daarop zette Rijkswaterstaat een extra baggerschip in. “We baggeren intensief van maandag tot en met vrijdag. Maar ondanks deze inspanningen is het steeds moeilijker om de streefdiepte van de geul aan te houden”, zei de beheerder destijds. Vandaar worden er zes andere oplossingen onderzocht, bevestigt Rijkswaterstaat nu.

De oplossingen maken deel uit van twee hoofdingrepen die de beheerder overweegt: het verplaatsen van de veerdam in Holwert, zodat de veerboten een andere route kunnen varen, of het optimaliseren van de huidige veerverbinding. Rijkswaterstaat verwacht deze zomer een advies te kunnen sturen naar minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

Het probleem van verlanding

Dat het steeds moeilijker wordt om de geul ondiep te houden komt volgens de beheerder door een natuurlijk proces genaamd ‘verlanding’. Het water dat door de Waddenzee stroomt laat sediment achter, waardoor de bodem steeds hoger wordt. Rijkswaterstaat zou meer baggerschepen in kunnen zetten om de vaargeul uit te blijven diepen, maar dat ziet de beheerder als dweilen met de kraan open. Het onderzoek moet gaan uitwijzen of er voor de langere termijn geen milieuvriendelijkere en goedkopere oplossingen zijn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Veerboten zwaar beschadigd door ‘onveilige’ vaargeul in Waddengebied | Infrasite
sleephopper baggeren rijkswaterstaat
Steeds meer slib

Veerboten zwaar beschadigd door ‘onveilige’ vaargeul in Waddengebied

Een sleephopper vult zich met bagger. Op de voorgrond kijkt de kapitein naar de diepte van de geul. Rijkswaterstaat

Twee veerboten van en naar Ameland zijn afgelopen weekend zwaar beschadigd door een ondiepe vaargeul, zegt een woordvoerder van rederij Wagenborg Passagiersdiensten tegenover de NOS. Rijkswaterstaat baggert de geul dagelijks, maar dat is niet genoeg om dichtslibben tegen te gaan. Om verdere schade te voorkomen worden er zes oplossingen onderzocht, vertelt Rijkswaterstaat op maandag tegenover het ANP.

Wagenborg Passagiersdiensten riep het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de afgelopen jaren herhaaldelijk op om meer te investeren in het onderhoud van de vaargeul van en naar Ameland. Eerder deze maand schrapte de veerdienst meerdere afvaarten naar het Waddeneiland omdat de “onveilige” vaargeul volgens het bedrijf niet breed en diep genoeg is. Afgelopen weekend kwamen twee veerboten tegen de grond aan tijdens laagwater, zegt een woordvoerder nu. Een van de boten is tijdelijk uit de vaart genomen voor reparaties.

Baggeren lijkt niet genoeg

Wagenborg Passagiersdiensten schrapte in februari van dit jaar ook al vaarten vanwege problemen met de vaargeul. Daarop zette Rijkswaterstaat een extra baggerschip in. “We baggeren intensief van maandag tot en met vrijdag. Maar ondanks deze inspanningen is het steeds moeilijker om de streefdiepte van de geul aan te houden”, zei de beheerder destijds. Vandaar worden er zes andere oplossingen onderzocht, bevestigt Rijkswaterstaat nu.

De oplossingen maken deel uit van twee hoofdingrepen die de beheerder overweegt: het verplaatsen van de veerdam in Holwert, zodat de veerboten een andere route kunnen varen, of het optimaliseren van de huidige veerverbinding. Rijkswaterstaat verwacht deze zomer een advies te kunnen sturen naar minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

Het probleem van verlanding

Dat het steeds moeilijker wordt om de geul ondiep te houden komt volgens de beheerder door een natuurlijk proces genaamd ‘verlanding’. Het water dat door de Waddenzee stroomt laat sediment achter, waardoor de bodem steeds hoger wordt. Rijkswaterstaat zou meer baggerschepen in kunnen zetten om de vaargeul uit te blijven diepen, maar dat ziet de beheerder als dweilen met de kraan open. Het onderzoek moet gaan uitwijzen of er voor de langere termijn geen milieuvriendelijkere en goedkopere oplossingen zijn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.