yangtzekanaal maasvlakte Rotterdam
800.000 kuub zand

Van Oord, Hakkers en De Klerk bouwen scheepskade in Rotterdam

Een containerschip bij de Euromax Terminal aan het Yangtzekanaal. De vaarweg wordt verbreed voor nog grotere schepen. De toekomstige sleperskade is bedoeld voor de sleepboten die de schepen zullen begeleiden. ANP / Catstye Cam / Corine van Kapel

De aannemerscombinatie Van Oord, Hakkers en De Klerk gaat een nieuwe kade voor sleepboten aanleggen in het Yangtzekanaal, een vaarweg naar het westelijke deel van de Maasvlakte. De kademuur wordt 500 meter lang en biedt vanaf het voorjaar van 2025 plaats aan 12 havensleepboten. 

De waterbouwers tekenden het contract vorige week met de opdrachtgever, het Havenbedrijf Rotterdam. Die verbreedt het Yangtzekanaal in de komende jaren om ruimte te maken voor grotere containerschepen.

Als onderdeel van het project komt er een nieuwe kade voor de sleepboten die de grotere containerschepen zullen begeleiden. Van Oord, Hakkers en de Klerk gaan de kade bouwen. Voor de aanleg moet onder meer 800.000 kubieke meter zand worden afgegraven.

Een belangrijke rol in de keuze voor de waterbouwers is duurzaamheid. Voor het project gebruiken Hakkers, Van Oord en De Klerk elektrisch materieel. Daarnaast heeft de aannemerscombinatie ervaring met het beperken van hinder en schade, zegt het Havenbedrijf Rotterdam in een online update.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Schuttevaer (Jelmer Bastiaans)

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Van Oord, Hakkers en De Klerk bouwen scheepskade in Rotterdam | Infrasite
yangtzekanaal maasvlakte Rotterdam
800.000 kuub zand

Van Oord, Hakkers en De Klerk bouwen scheepskade in Rotterdam

Een containerschip bij de Euromax Terminal aan het Yangtzekanaal. De vaarweg wordt verbreed voor nog grotere schepen. De toekomstige sleperskade is bedoeld voor de sleepboten die de schepen zullen begeleiden. ANP / Catstye Cam / Corine van Kapel

De aannemerscombinatie Van Oord, Hakkers en De Klerk gaat een nieuwe kade voor sleepboten aanleggen in het Yangtzekanaal, een vaarweg naar het westelijke deel van de Maasvlakte. De kademuur wordt 500 meter lang en biedt vanaf het voorjaar van 2025 plaats aan 12 havensleepboten. 

De waterbouwers tekenden het contract vorige week met de opdrachtgever, het Havenbedrijf Rotterdam. Die verbreedt het Yangtzekanaal in de komende jaren om ruimte te maken voor grotere containerschepen.

Als onderdeel van het project komt er een nieuwe kade voor de sleepboten die de grotere containerschepen zullen begeleiden. Van Oord, Hakkers en de Klerk gaan de kade bouwen. Voor de aanleg moet onder meer 800.000 kubieke meter zand worden afgegraven.

Een belangrijke rol in de keuze voor de waterbouwers is duurzaamheid. Voor het project gebruiken Hakkers, Van Oord en De Klerk elektrisch materieel. Daarnaast heeft de aannemerscombinatie ervaring met het beperken van hinder en schade, zegt het Havenbedrijf Rotterdam in een online update.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Schuttevaer (Jelmer Bastiaans)

Journalist en redacteur voor Infrasite.