Gemeente Amsterdam rolt op het Damrak de Rode Loper uit

Het college van B&W en het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum hebben ingestemd met het definitieve ontwerp voor het eerste deel van de Rode Loper, vanaf het Centraal Station tot het Weteringcircuit. Begin 2013 start de gemeente met de herinrichting van het Damrak. Het definitieve ontwerp voor de andere delen volgt later.

Het ontwerp voor de Rode Loper maakt van het tracé boven de Noord/Zuidlijn een mooi en aangenaam verblijfsgebied, passend bij de historische binnenstad die jaarlijks bezocht wordt door miljoenen bezoekers. Er is rekening gehouden met alle typen verkeer. De belangen van ondernemers en bewoners zijn in het ontwerp zorgvuldig meegewogen. De herinrichting geeft het gebied langs het tracé een belangrijke economische impuls. Met de aanleg van de Rode Loper in stadsdeel Centrum is een totaalbedrag van 65,1 miljoen euro gemoeid. In het definitieve ontwerp zijn enkele versoberingen aangebracht waarmee 3,5 miljoen euro wordt bespaard. Dit bedrag komt geheel ten goede aan de inrichting van het Stationseiland.

Het ontwerp wordt op 7 februari behandeld in de commissie van het stadsdeel en op 8 maart in de gemeenteraadscommissie. Vervolgens nemen de stadsdeelraad (21 februari) en de gemeenteraad (14 maart) een definitief besluit over het ontwerp van de Rode Loper.

De belangrijkste kenmerken van het nieuwe Damrak zijn:

• Het tram- en autoverkeer heeft gescheiden rijbanen.

• Tussen de Dam en de Prins Hendrikkade richting Centraal Station komt een fietsstrook met aan de westzijde een vrijliggend fietspad.

• Voor een breder voetpad langs de Bijenkorf verschuift de tramhalte Dam (richting Centraal Station) naar het Beursplein en verdwijnt het rechtsafslagvak op het Damrak naar de parkeergarage Bijenkorf.

• De touringcarhalten op het Damrak gaan naar de Prins Hendrikkade.

• Voetpaden krijgen een combinatie van natuursteen en klinkers. Rijbaan, fietspad en fietsstrook worden uitgevoerd met rode klinkers. In de trambaan komt asfalt.

Voor het Rokin, de Vijzelstraat en de Vijzelgracht wordt nog een definitief ontwerp gemaakt. Belangrijke uitgangspunten hierbij zijn:

• Bedrijven en parkeergarages aan de oostzijde van het Rokin blijven bereikbaar.

• Tramhalten in de Vijzelstraat komen bij voorkeur op de bruggen van de Herengracht en de Keizersgracht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam

Gemeente Amsterdam rolt op het Damrak de Rode Loper uit | Infrasite

Gemeente Amsterdam rolt op het Damrak de Rode Loper uit

Het college van B&W en het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum hebben ingestemd met het definitieve ontwerp voor het eerste deel van de Rode Loper, vanaf het Centraal Station tot het Weteringcircuit. Begin 2013 start de gemeente met de herinrichting van het Damrak. Het definitieve ontwerp voor de andere delen volgt later.

Het ontwerp voor de Rode Loper maakt van het tracé boven de Noord/Zuidlijn een mooi en aangenaam verblijfsgebied, passend bij de historische binnenstad die jaarlijks bezocht wordt door miljoenen bezoekers. Er is rekening gehouden met alle typen verkeer. De belangen van ondernemers en bewoners zijn in het ontwerp zorgvuldig meegewogen. De herinrichting geeft het gebied langs het tracé een belangrijke economische impuls. Met de aanleg van de Rode Loper in stadsdeel Centrum is een totaalbedrag van 65,1 miljoen euro gemoeid. In het definitieve ontwerp zijn enkele versoberingen aangebracht waarmee 3,5 miljoen euro wordt bespaard. Dit bedrag komt geheel ten goede aan de inrichting van het Stationseiland.

Het ontwerp wordt op 7 februari behandeld in de commissie van het stadsdeel en op 8 maart in de gemeenteraadscommissie. Vervolgens nemen de stadsdeelraad (21 februari) en de gemeenteraad (14 maart) een definitief besluit over het ontwerp van de Rode Loper.

De belangrijkste kenmerken van het nieuwe Damrak zijn:

• Het tram- en autoverkeer heeft gescheiden rijbanen.

• Tussen de Dam en de Prins Hendrikkade richting Centraal Station komt een fietsstrook met aan de westzijde een vrijliggend fietspad.

• Voor een breder voetpad langs de Bijenkorf verschuift de tramhalte Dam (richting Centraal Station) naar het Beursplein en verdwijnt het rechtsafslagvak op het Damrak naar de parkeergarage Bijenkorf.

• De touringcarhalten op het Damrak gaan naar de Prins Hendrikkade.

• Voetpaden krijgen een combinatie van natuursteen en klinkers. Rijbaan, fietspad en fietsstrook worden uitgevoerd met rode klinkers. In de trambaan komt asfalt.

Voor het Rokin, de Vijzelstraat en de Vijzelgracht wordt nog een definitief ontwerp gemaakt. Belangrijke uitgangspunten hierbij zijn:

• Bedrijven en parkeergarages aan de oostzijde van het Rokin blijven bereikbaar.

• Tramhalten in de Vijzelstraat komen bij voorkeur op de bruggen van de Herengracht en de Keizersgracht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam