ProRail plaatst waarschuwingsborden bij sluiproutes

Utrecht – ProRail plaatst 170 grote waarschuwingsborden bij sluiproutes langs het spoor. Lopen en rijden over de onderhoudspaadjes langs het spoor is levensgevaarlijk en streng verboden. Mensen die een sluiproute langs het spoor nemen, lopen het risico aangereden te worden door een trein en zorgen voor vertragingen. Machinisten moeten namelijk uit veiligheidsoverweging stapvoets rijden, zodra er iemand bij het spoor wordt gesignaleerd.

Bij de sluiproutes zal de komende weken extra controle zijn door toezichthouders van ProRail. Personen die toch een sluiproute nemen worden bekeurd. Op de borden staan twee boodschappen, die worden afgewisseld: ‘Stukje afsnijden? Het spoor is geen wandelpad’ en ‘Enkele Reis. Het spoor is geen wandelpad.’ Mensen worden door de borden gewaarschuwd dat ze de verkeerde weg nemen. ProRail wil hen confronteren met de risico’s die ze lopen.

Maatregelen hebben succes
In zuid Nederland werden in mei vorig jaar borden geplaatst bij 17 sluiproutes langs het spoor. In het hele land werden camera’s en hekken geplaatst en was er voorlichting op scholen en extra toezicht. Deze maatregelen zorgden landelijk voor een vermindering van het aantal vertragingen door spoorlopers, aanrijdingen en spoorvandalisme met 14 procent.

Acties 2005
Ook in 2005 voert ProRail campagne tegen spoorlopers en vandalisme. De spoorbeheerder wil daarmee het aantal vertragingen voor het treinverkeer verder terugdringen. In mei worden alle basisscholen in de buurt van het spoor aangeschreven en in het najaar starten acties op middelbare scholen. Verder stuurt ProRail brieven naar omwonenden en bedrijven die dicht bij het spoor gevestigd zijn. In samenwerking met gemeentes en politie worden lokale acties op touw gezet. ProRail plaatst ook meer vandalismebestendige hekken om het spoor af te schermen van de openbare weg. Ten slotte blijven toezichthouders controleren op spoorlopers en vandalen en er staan camera’s op vandalismegevoelige plekken. Kosten van vandalisme worden door ProRail altijd verhaald op de daders.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail