spoortunnel heerhugowaard zuidtangent
Prijsstijgingen

Spoortunnel Heerhugowaard nu al €8,7 miljoen duurder dan verwacht

Een impressie van de ondertunneling in Heerhugowaard. ProRail

De kosten voor de bouw van de spoortunnel aan de Zuidtangent te Heerhugowaard vallen 8,7 miljoen hoger uit dan verwacht. De totale kosten het werk in de Noord-Hollandse plaats bedragen nu bijna 47 miljoen in plaats van de 38 miljoen die aanvankelijk was begroot. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad stemde in met de beschikbaarstelling van extra budget.

Blij waren de raadsleden niet met de extra kosten, laat het vakblad SpoorPro.nl op donderdag weten. “Het gaat om een hoop geld en het doet financieel ook wel pijn”, aldus Perry Stet van D66 tegenover NH Nieuws. CDA-fractievoorzitter Jasper John was nuchterder. “Iedereen die recent geklust heeft, weet dat een latje duurder is dan twee jaar geleden. Het gevolg van tienduizend woningen bouwen is dat je de mobiliteit op orde moet hebben.”

De gemeente Dijk en Waard, waar Heerhugowaard onder valt, hoopt nog op een subsidie van 15 miljoen vanuit de EU, maar die werd eerder dit jaar al eens afgewezen. De gemeente kijkt naar de mogelijkheden om in een later stadium opnieuw een aanvraag te doen, aangezien men deze kansrijk acht ondanks de eerdere afwijzing.

Specifiek voor de ondertunneling krijgt de gemeente wél een Europese subsidie. De EU heeft namelijk 3,4 miljoen euro beschikbaar gesteld, maar dat bedrag moet wel gedeeld worden met twee andere Noord-Hollandse projecten; de onderdoorgangen in Zaanstad aan de Guisweg en in Alkmaar onder de spoorwegovergang aan de Helderseweg.

Stationskwartier

De ondertunneling van de Zuidtangent vormt maar een deel van de werkzaamheden die de komende jaren gaan plaatsvinden in en rond het nieuwe ‘Stationskwartier’ van Heerhugowaard. Behalve de bouw van woningen wordt ook de infrastructuur rond het station aangepakt. Een deel van deze werkzaamheden is al uitgevoerd.

Het doel van de opwaardering van het stationsgebied is om de verbinding tussen Heerhugowaard en Langedijk te verbeteren, alsmede de doorstroming op de weg én wordt er ruimte gecreëerd voor de verwachte toename van het treinverkeer in deze regio. De werkzaamheden vinden plaats in het kader van HST Connect Amsterdam. Voor een snellere treinverbinding met Amsterdam werkt gemeente Dijk en Waard samen met Provincie Noord-Holland.

Gestegen bouwkosten

De spoortunnel aan de Zuidtangent is niet het enige project dat kampt met prijsstijgingen. Ook elders in Nederland gaan de budgetten door gestegen bouwkosten omhoog. Een voorbeeld is de vernieuwing van de Gentsevaart (N290) bij de Belgische grens in Zeeland. Dit project pakt miljoenen duurder uit dan eerder verwacht, laat de Provinciale Zeeuwse Courant op donderdag weten, onder andere door gestegen prijzen voor de aanleg van asfalt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro

Spoortunnel Heerhugowaard nu al €8,7 miljoen duurder dan verwacht | Infrasite
spoortunnel heerhugowaard zuidtangent
Prijsstijgingen

Spoortunnel Heerhugowaard nu al €8,7 miljoen duurder dan verwacht

Een impressie van de ondertunneling in Heerhugowaard. ProRail

De kosten voor de bouw van de spoortunnel aan de Zuidtangent te Heerhugowaard vallen 8,7 miljoen hoger uit dan verwacht. De totale kosten het werk in de Noord-Hollandse plaats bedragen nu bijna 47 miljoen in plaats van de 38 miljoen die aanvankelijk was begroot. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad stemde in met de beschikbaarstelling van extra budget.

Blij waren de raadsleden niet met de extra kosten, laat het vakblad SpoorPro.nl op donderdag weten. “Het gaat om een hoop geld en het doet financieel ook wel pijn”, aldus Perry Stet van D66 tegenover NH Nieuws. CDA-fractievoorzitter Jasper John was nuchterder. “Iedereen die recent geklust heeft, weet dat een latje duurder is dan twee jaar geleden. Het gevolg van tienduizend woningen bouwen is dat je de mobiliteit op orde moet hebben.”

De gemeente Dijk en Waard, waar Heerhugowaard onder valt, hoopt nog op een subsidie van 15 miljoen vanuit de EU, maar die werd eerder dit jaar al eens afgewezen. De gemeente kijkt naar de mogelijkheden om in een later stadium opnieuw een aanvraag te doen, aangezien men deze kansrijk acht ondanks de eerdere afwijzing.

Specifiek voor de ondertunneling krijgt de gemeente wél een Europese subsidie. De EU heeft namelijk 3,4 miljoen euro beschikbaar gesteld, maar dat bedrag moet wel gedeeld worden met twee andere Noord-Hollandse projecten; de onderdoorgangen in Zaanstad aan de Guisweg en in Alkmaar onder de spoorwegovergang aan de Helderseweg.

Stationskwartier

De ondertunneling van de Zuidtangent vormt maar een deel van de werkzaamheden die de komende jaren gaan plaatsvinden in en rond het nieuwe ‘Stationskwartier’ van Heerhugowaard. Behalve de bouw van woningen wordt ook de infrastructuur rond het station aangepakt. Een deel van deze werkzaamheden is al uitgevoerd.

Het doel van de opwaardering van het stationsgebied is om de verbinding tussen Heerhugowaard en Langedijk te verbeteren, alsmede de doorstroming op de weg én wordt er ruimte gecreëerd voor de verwachte toename van het treinverkeer in deze regio. De werkzaamheden vinden plaats in het kader van HST Connect Amsterdam. Voor een snellere treinverbinding met Amsterdam werkt gemeente Dijk en Waard samen met Provincie Noord-Holland.

Gestegen bouwkosten

De spoortunnel aan de Zuidtangent is niet het enige project dat kampt met prijsstijgingen. Ook elders in Nederland gaan de budgetten door gestegen bouwkosten omhoog. Een voorbeeld is de vernieuwing van de Gentsevaart (N290) bij de Belgische grens in Zeeland. Dit project pakt miljoenen duurder uit dan eerder verwacht, laat de Provinciale Zeeuwse Courant op donderdag weten, onder andere door gestegen prijzen voor de aanleg van asfalt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro