Proef met digitale instaphulp op station Den Bosch

Foto: Ivo Ketelaar

Meelopen met de trein om zo op een goede plek in de trein te stappen. Op station Den Bosch is dat vanaf 13-05-2015 niet meer nodig. Led-schermen boven het perron laten precies zien waar je kunt instappen en hoe lang de trein is. Ook wordt aangegeven waar de 1e en 2e klas, stiltecoupes, en fietsrijtuigen zich bevinden. Zo sta je precies op de juiste plek als de trein aankomt!

Op het traject Amsterdam-Eindhoven wordt onderzocht of daar 6 treinen per uur kunnen rijden. Dat betekent elke tien minuten een trein! Dat mogelijk maken vergt wel de nodige voorbereiding.

Er komt snel een volgende trein
Als er meer treinen op een traject gaan rijden dan is het nog belangrijker dat een trein na een stop meteen kan doorrijden. De volgende trein zit er al snel achter. Vergelijk het met veel auto’s op de weg. Als een auto langzamer gaat rijden dan ontstaat sneller een opstopping, dus vertraging.

Proef met digitale instaphulp
Reizigers stappen over het algemeen vaak op dezelfde plek in. Wanneer reizigers zich meer verspreiden over het perron of weten waar de deuren van de trein komen, kan de instaptijd versnellen. Op station Den Bosch wordt een proef gedaan met een zogenoemde Intelligent Platform Bar. Een scherm boven het perron waarop je bij aankomst van de trein ziet waar de deuren zijn en hoe lang de trein is.

Proef met instapzones
De tweede proef wordt gedaan op de sprinterstations op het traject Geldermalsen-Utrecht Lunetten. Op die stations zijn op het perron speciale instapzones aangegeven. Als je daar staat, zit je snel in de trein.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Proef met digitale instaphulp op station Den Bosch | Infrasite

Proef met digitale instaphulp op station Den Bosch

Foto: Ivo Ketelaar

Meelopen met de trein om zo op een goede plek in de trein te stappen. Op station Den Bosch is dat vanaf 13-05-2015 niet meer nodig. Led-schermen boven het perron laten precies zien waar je kunt instappen en hoe lang de trein is. Ook wordt aangegeven waar de 1e en 2e klas, stiltecoupes, en fietsrijtuigen zich bevinden. Zo sta je precies op de juiste plek als de trein aankomt!

Op het traject Amsterdam-Eindhoven wordt onderzocht of daar 6 treinen per uur kunnen rijden. Dat betekent elke tien minuten een trein! Dat mogelijk maken vergt wel de nodige voorbereiding.

Er komt snel een volgende trein
Als er meer treinen op een traject gaan rijden dan is het nog belangrijker dat een trein na een stop meteen kan doorrijden. De volgende trein zit er al snel achter. Vergelijk het met veel auto’s op de weg. Als een auto langzamer gaat rijden dan ontstaat sneller een opstopping, dus vertraging.

Proef met digitale instaphulp
Reizigers stappen over het algemeen vaak op dezelfde plek in. Wanneer reizigers zich meer verspreiden over het perron of weten waar de deuren van de trein komen, kan de instaptijd versnellen. Op station Den Bosch wordt een proef gedaan met een zogenoemde Intelligent Platform Bar. Een scherm boven het perron waarop je bij aankomst van de trein ziet waar de deuren zijn en hoe lang de trein is.

Proef met instapzones
De tweede proef wordt gedaan op de sprinterstations op het traject Geldermalsen-Utrecht Lunetten. Op die stations zijn op het perron speciale instapzones aangegeven. Als je daar staat, zit je snel in de trein.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail