Treinen rijden weer aan zuidzijde Den Bosch

De sporen rond station ’s-Herthogenbosch zijn klaar voor de toekomst. ProRail en aannemer Strukton hebben vannacht de omvangrijke vernieuwing en herinrichting van het spoor aan de zuidkant van het station afgerond. Het station is nu weer volledig bereikbaar voor reizigers met de trein vanuit het zuiden.

De afgelopen drie weken is door in totaal zo’n 2000 mensen hard gewerkt om alle sporen, seinen, wissels, kabels en bovenleidingen aan de zuidkant van het station te vernieuwen. Om de doorstroming en betrouwbaarheid rond station ’s-Herthogenbosch te verbeteren is het spoor opnieuw ingericht. Dit betekent dat vervoersstromen beter zijn gescheiden en er minder wissels liggen, zodat treinen met een hogere snelheid het station kunnen binnenrijden en weer verlaten. Dankzij deze maatregelen is Den Bosch weer een goed functionerend spoorknooppunt en kunnen er in de toekomst meer treinen van en naar station ‘s-Hertogenbosch rijden.

Half miljoen reizigers

Reizigers van en naar het zuiden werden de afgelopen weken tussen ’s-Hertogenbosch en Boxtel en ’s-Hertogenbosch en Tilburg met bussen vervoerd. Hiervoor werden op werkdagen meer dan 100 bussen per dag ingezet. NS is tevreden over het verloop van het busvervoer en bedankt reizigers voor hun geduld. Uit reacties van reizigers werd duidelijk dat het grootste gedeelte van tevoren op de hoogte was van de buitendienstelling. In totaal zijn een half miljoen reizigers vervoerd met bussen.

Sporen in Den Bosch

De omvangrijke vernieuwing is de laatste grote stap van het project ‘Sporen in Den Bosch’. Dit lost knelpunten voor het treinverkeer op. Om dit bereiken is het aantal sporen over de rivier de Dieze verdubbeld en kruisen treinen uit Nijmegen en Utrecht elkaar ongelijkvloers dankzij een fly-over. Op het station zijn perrons verlengd en aan beide zijde van het station is het spoor vernieuwd en heringericht. Zo houden we effectief een van de drukst bereden sporen van Europa aan de gang.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail