ProRail test veiligheid en snelheid Hanzelijn

Een belangrijke mijlpaal bij de bouw van de Hanzelijn. ProRail test deze week de veiligheid en maximum snelheid van de nieuwe spoorlijn tussen Zwolle en Lelystad. Een speciale Duitse hogesnelheidstrein (ICE) gaat tijdens testritten deze woensdag en donderdag 200 kilometer per uur over het nieuwe spoor rijden. De Hanzelijn start 9 december 2012 en verbindt de Randstad met Noord- en Noordoost-Nederland.

Het nieuwe spoor, tunnels en viaducten zijn klaar en daarmee ligt de bouw volledig op schema. De Hanzelijn bevindt zich nu dan ook volop in de testfase. ProRail wil zeker weten dat alle treinbeveiligingsystemen goed werken en de communicatie tussen machinisten en verkeersleiders goed verloopt. Ook worden machinisten wegwijs gemaakt op de nieuwe spoorlijn. ProRail heeft inmiddels ook meerdere oefeningen gehouden in samenwerking met de hulpverleningsdiensten.

Treinbeveiliging

De Hanzelijn is naast het reguliere treinbeveiligingssysteem ATB Vv ook voorzien van ERTMS (European Rail Traffic Management System), de Europese standaard voor treinbeveiliging. De spoorlijn is mede met het oog op een nieuwe verbinding met Berlijn gebouwd. Met ERTMS kunnen treinen in de toekomst hoge snelheden bereiken. Naast de Betuweroute en de HSL is de Hanzelijn de volgende spoorlijn die volledig voorzien is van ERTMS. De spoorbaan is ontworpen voor een maximum snelheid van 200 kilometer per uur door gebruik van hoge snelheid wissels, tunnelbouw, extra stevige viaducten, andere stroomvoorziening en de totale afwezigheid van overwegen.

Voortgang

Met de komst van de Hanzelijn in december rijden er voortaan meer treinen tussen de Randstad en Noord- en Noordoost-Nederland. De exacte reistijden volgen later dit jaar bij vaststelling van de nieuwe dienstregeling. De treinen rijden voorlopig met de nu geldende maximumsnelheid van 140 kilometer per uur op het spoor. Het is een wens van vervoerders en politiek om de maximum snelheid op het spoor in de toekomst te verhogen om zo bijvoorbeeld meer treinverkeer mogelijk te maken. Daar moet nog politieke besluitvorming over volgen.

Bouw

De nieuwe stations Dronten en Kampen Zuid worden momenteel afgebouwd en worden tegelijk met de Hanzelijn eind 2012 geopend voor reizigers. ProRail levert de Hanzelijn op tijd en binnen budget op.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

ProRail test veiligheid en snelheid Hanzelijn | Infrasite

ProRail test veiligheid en snelheid Hanzelijn

Een belangrijke mijlpaal bij de bouw van de Hanzelijn. ProRail test deze week de veiligheid en maximum snelheid van de nieuwe spoorlijn tussen Zwolle en Lelystad. Een speciale Duitse hogesnelheidstrein (ICE) gaat tijdens testritten deze woensdag en donderdag 200 kilometer per uur over het nieuwe spoor rijden. De Hanzelijn start 9 december 2012 en verbindt de Randstad met Noord- en Noordoost-Nederland.

Het nieuwe spoor, tunnels en viaducten zijn klaar en daarmee ligt de bouw volledig op schema. De Hanzelijn bevindt zich nu dan ook volop in de testfase. ProRail wil zeker weten dat alle treinbeveiligingsystemen goed werken en de communicatie tussen machinisten en verkeersleiders goed verloopt. Ook worden machinisten wegwijs gemaakt op de nieuwe spoorlijn. ProRail heeft inmiddels ook meerdere oefeningen gehouden in samenwerking met de hulpverleningsdiensten.

Treinbeveiliging

De Hanzelijn is naast het reguliere treinbeveiligingssysteem ATB Vv ook voorzien van ERTMS (European Rail Traffic Management System), de Europese standaard voor treinbeveiliging. De spoorlijn is mede met het oog op een nieuwe verbinding met Berlijn gebouwd. Met ERTMS kunnen treinen in de toekomst hoge snelheden bereiken. Naast de Betuweroute en de HSL is de Hanzelijn de volgende spoorlijn die volledig voorzien is van ERTMS. De spoorbaan is ontworpen voor een maximum snelheid van 200 kilometer per uur door gebruik van hoge snelheid wissels, tunnelbouw, extra stevige viaducten, andere stroomvoorziening en de totale afwezigheid van overwegen.

Voortgang

Met de komst van de Hanzelijn in december rijden er voortaan meer treinen tussen de Randstad en Noord- en Noordoost-Nederland. De exacte reistijden volgen later dit jaar bij vaststelling van de nieuwe dienstregeling. De treinen rijden voorlopig met de nu geldende maximumsnelheid van 140 kilometer per uur op het spoor. Het is een wens van vervoerders en politiek om de maximum snelheid op het spoor in de toekomst te verhogen om zo bijvoorbeeld meer treinverkeer mogelijk te maken. Daar moet nog politieke besluitvorming over volgen.

Bouw

De nieuwe stations Dronten en Kampen Zuid worden momenteel afgebouwd en worden tegelijk met de Hanzelijn eind 2012 geopend voor reizigers. ProRail levert de Hanzelijn op tijd en binnen budget op.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail