Belangrijke stap voor het Europese veiligheidssysteem ETCS

Infrastructuurbeheerder Infrabel is verheugd over het hernieuwde engagement van Europa en de hele spoorsector (infrastructuurbeheerders, spooroperatoren en leveranciers) om het uniforme veiligheidssysteem ETCS op alle grote spoorverbindingen in te voeren tegen 2020. Dit is een cruciale stap in de evolutie naar een nog veiliger spoorvervoer van het ene naar het andere land binnen Europa.

Belangrijk engagement voor een veiliger spoorverkeer

De Europese Commissie en alle Europese infrastructuurbeheerders, spooroperatoren en leveranciers hebben maandag (16/04/12) een belangrijke intentieverklaring ondertekend in Kopenhagen. Alle betrokken partijen verbinden zich opnieuw om het Europese veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System) in te voeren op alle grote Europese spoorverbindingen (corridors)* tegen 2020. De laatste maanden was er soms twijfel over dat engagement, omdat sommige landen lijken terug te komen op eerder gemaakte afspraken. De ondertekende intentieverklaring bevestigt nu dat dit geen optie is.

ETCS: één veiligheidssysteem voor heel Europa

Het Europese veiligheidssysteem ETCS is het Europese beveiligings- en signalisatiesysteem voor het spoor. Het laat toe om permanent de rit van een trein te controleren en automatisch te remmen wanneer een trein een rood sein voorbij rijdt én wanneer een trein eender waar op een spoorlijn uitgerust met het veiligheidssysteem zich niet aan de maximum toegelaten snelheid houdt. Tegen 2020 moet ETCS ingevoerd worden op alle belangrijke spoorassen in Europa.

ETCS is een “interoperabel” systeem. Dit betekent dat dit systeem er voor zal zorgen dat alle Europese treinen naadloos van de ene lidstaat naar de andere kunnen sporen omdat er aan beide kanten van de grens met dezelfde standaard wordt gewerkt. Dé garantie dus voor zowel een veiliger als een vlotter treinverkeer.

Verwacht wordt dat Europa later dit jaar ook “Baseline 3” formeel zal goedkeuren. Deze nieuwste standaard binnen het ETCS veiligheidssysteem zal het voor infrastructuurbeheerders mogelijk maken om op een meer kostenefficiënte manier over te schakelen van een conventioneel signalisatiesysteem naar de hogere beveiliging geleverd door ETCS. Infrabel heeft gepland om deze nieuwe versie te installeren op een deel van zijn spoornet.

Infrabel gaat nog een stap verder voor de veiligheid

Infrabel en NMBS stelden op 19 oktober 2011 hun gezamenlijk Masterplan ETCS voor in het parlement. Tegen 2022 wil Infrabel het hele Belgische spoorwegnet uitrusten met het Europese veiligheidssysteem. Als dit plan wordt uitgevoerd, dan zal ons spoornet één van de veiligste in Europa zijn.

Felicitaties aan alle betrokken partijen

Het belang van deze hernieuwde intentieverklaring kan moeilijk overschat worden. Infrabel wenst dan ook uitdrukkelijk de Europese Commissie te bedanken voor deze doorbraak. Felicitaties ook, in het algemeen, aan alle betrokken partijen en in het bijzonder aan ERTMS coördinator Karel Vinck en Marcel Verslype, directeur van het Europees Spooragentschap voor hun belangrijke bijdrage in dit dossier.

*De grote Europese spoorverbindingen:

– Corridor A: Rotterdam-Antwerpen-Zeebrugge-Genua

– Corridor B: Stockholm-Napels

– Corridor C: Rotterdam-Antwerpen-Bazel-Lyon

– Corridor D: Budapest-Valencia

– Corridor E: Dresden-Constanta

– Corridor F: Antwerpen/Rotterdam-Aix-la-Chapelle-Terestopol-Kaunas

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Infrabel

Belangrijke stap voor het Europese veiligheidssysteem ETCS | Infrasite

Belangrijke stap voor het Europese veiligheidssysteem ETCS

Infrastructuurbeheerder Infrabel is verheugd over het hernieuwde engagement van Europa en de hele spoorsector (infrastructuurbeheerders, spooroperatoren en leveranciers) om het uniforme veiligheidssysteem ETCS op alle grote spoorverbindingen in te voeren tegen 2020. Dit is een cruciale stap in de evolutie naar een nog veiliger spoorvervoer van het ene naar het andere land binnen Europa.

Belangrijk engagement voor een veiliger spoorverkeer

De Europese Commissie en alle Europese infrastructuurbeheerders, spooroperatoren en leveranciers hebben maandag (16/04/12) een belangrijke intentieverklaring ondertekend in Kopenhagen. Alle betrokken partijen verbinden zich opnieuw om het Europese veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System) in te voeren op alle grote Europese spoorverbindingen (corridors)* tegen 2020. De laatste maanden was er soms twijfel over dat engagement, omdat sommige landen lijken terug te komen op eerder gemaakte afspraken. De ondertekende intentieverklaring bevestigt nu dat dit geen optie is.

ETCS: één veiligheidssysteem voor heel Europa

Het Europese veiligheidssysteem ETCS is het Europese beveiligings- en signalisatiesysteem voor het spoor. Het laat toe om permanent de rit van een trein te controleren en automatisch te remmen wanneer een trein een rood sein voorbij rijdt én wanneer een trein eender waar op een spoorlijn uitgerust met het veiligheidssysteem zich niet aan de maximum toegelaten snelheid houdt. Tegen 2020 moet ETCS ingevoerd worden op alle belangrijke spoorassen in Europa.

ETCS is een “interoperabel” systeem. Dit betekent dat dit systeem er voor zal zorgen dat alle Europese treinen naadloos van de ene lidstaat naar de andere kunnen sporen omdat er aan beide kanten van de grens met dezelfde standaard wordt gewerkt. Dé garantie dus voor zowel een veiliger als een vlotter treinverkeer.

Verwacht wordt dat Europa later dit jaar ook “Baseline 3” formeel zal goedkeuren. Deze nieuwste standaard binnen het ETCS veiligheidssysteem zal het voor infrastructuurbeheerders mogelijk maken om op een meer kostenefficiënte manier over te schakelen van een conventioneel signalisatiesysteem naar de hogere beveiliging geleverd door ETCS. Infrabel heeft gepland om deze nieuwe versie te installeren op een deel van zijn spoornet.

Infrabel gaat nog een stap verder voor de veiligheid

Infrabel en NMBS stelden op 19 oktober 2011 hun gezamenlijk Masterplan ETCS voor in het parlement. Tegen 2022 wil Infrabel het hele Belgische spoorwegnet uitrusten met het Europese veiligheidssysteem. Als dit plan wordt uitgevoerd, dan zal ons spoornet één van de veiligste in Europa zijn.

Felicitaties aan alle betrokken partijen

Het belang van deze hernieuwde intentieverklaring kan moeilijk overschat worden. Infrabel wenst dan ook uitdrukkelijk de Europese Commissie te bedanken voor deze doorbraak. Felicitaties ook, in het algemeen, aan alle betrokken partijen en in het bijzonder aan ERTMS coördinator Karel Vinck en Marcel Verslype, directeur van het Europees Spooragentschap voor hun belangrijke bijdrage in dit dossier.

*De grote Europese spoorverbindingen:

– Corridor A: Rotterdam-Antwerpen-Zeebrugge-Genua

– Corridor B: Stockholm-Napels

– Corridor C: Rotterdam-Antwerpen-Bazel-Lyon

– Corridor D: Budapest-Valencia

– Corridor E: Dresden-Constanta

– Corridor F: Antwerpen/Rotterdam-Aix-la-Chapelle-Terestopol-Kaunas

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Infrabel