Logische plaatsing sein bevordert de veiligheid

rail seinen spoorbeveiliging

Emplacementen vormen complexe stukken railinfrastructuur, waar seinplaatsing, seinuitvoering en (opvolging van) sein­beelden extra kritisch zijn. Het is daarom van belang om vooraf emplacementen of locaties goed te screenen op risico van een STS­passage (‘door rood rijden’). Verebus heeft een methode ontwikkeld waarin zowel de plaatsing van seinen als de waarneming en de ‘psychologie van de machinist’ verwerkt zijn. Verebus werkt hierbij samen met Intergo, specialist op het gebied van ergonomie en psychologie. De methode is bruikbaar voor bestaande situaties en voor nieuwbouw of aan passingen aan een emplacement.

Een goede waarneming van seinen is een samenspel van zowel een optimale plaatsing binnen de voorschriften als een foutloze waarneming door de machinist (zichtbaarheid, opvallendheid, logica). De STS­analyse van Verebus en Intergo combineert beide zaken tot een volledig beeld. De analyse geeft een gedegen onderbouwing welke maatregelen het beste effect geven en biedt inzicht in de kosten die daarmee gemoeid zijn. Machinisten waarderen het bijzonder als een sein logisch geplaatst en goed waarneembaar is. Omdat zowel ProRail als de vervoerder en de machinisten zelf betrokken worden, bevordert dit wederzijds begrip en samenwerking.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Verebus Engineering

Logische plaatsing sein bevordert de veiligheid | Infrasite

Logische plaatsing sein bevordert de veiligheid

rail seinen spoorbeveiliging

Emplacementen vormen complexe stukken railinfrastructuur, waar seinplaatsing, seinuitvoering en (opvolging van) sein­beelden extra kritisch zijn. Het is daarom van belang om vooraf emplacementen of locaties goed te screenen op risico van een STS­passage (‘door rood rijden’). Verebus heeft een methode ontwikkeld waarin zowel de plaatsing van seinen als de waarneming en de ‘psychologie van de machinist’ verwerkt zijn. Verebus werkt hierbij samen met Intergo, specialist op het gebied van ergonomie en psychologie. De methode is bruikbaar voor bestaande situaties en voor nieuwbouw of aan passingen aan een emplacement.

Een goede waarneming van seinen is een samenspel van zowel een optimale plaatsing binnen de voorschriften als een foutloze waarneming door de machinist (zichtbaarheid, opvallendheid, logica). De STS­analyse van Verebus en Intergo combineert beide zaken tot een volledig beeld. De analyse geeft een gedegen onderbouwing welke maatregelen het beste effect geven en biedt inzicht in de kosten die daarmee gemoeid zijn. Machinisten waarderen het bijzonder als een sein logisch geplaatst en goed waarneembaar is. Omdat zowel ProRail als de vervoerder en de machinisten zelf betrokken worden, bevordert dit wederzijds begrip en samenwerking.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Verebus Engineering