Betonstort dak Combitunnel van start

Vanaf vrijdag 11 november start de aannemerscombinatie van het Combiplan Nijverdal met het storten van beton voor het dak van de tunnel. Dit is de eerste moot van 900m2 die het dak vormt voor zowel het spoor- als het wegdeel. De eerste betonstort vindt plaats ter hoogte van de De Joncheerelaan.

Het beton van het tunneldak wordt, net als de vloeren en wanden, in moten gestort met behulp van een bekistingsinstallatie. In de week van 14 november, waneer het beton van de eerste moot is uitgehard, wordt de bekistingsinstallatie verplaatst naar het oosten, waar de volgende moot wordt gestort. Het storten van de wanden en vloer loopt elke keer één moot vooruit, zodat de verschillende ploegen elkaar niet in de weg lopen en achter elkaar kunnen doorwerken. Het laatste vloerdeel wordt naar verwachting gestort in februari 2012. Nog voor de zomer zal het hele dak klaar zijn. Dit is afhankelijk van hoe streng de winter wordt.

Efficiëntere bouwmethode

De betonstort voor het dak stond in eerste instantie gepland voor oktober. Deze werkzaamheden vinden later plaats dan gepland door een aanpassing van de bouwmethode. De belangrijkste verbetering is dat een deel van de wapening buiten de bouwkuip gevlochten wordt, dus geprefabriceerd aangebracht wordt. Hierdoor kan het storten efficiënter, maar was er voor de voorbereiding van de eerste stort meer tijd nodig dan in eerste instantie gepland.

Combiplan Nijverdal

Het Combiplan Nijverdal ontlast het centrum van Nijverdal, door het knelpunt van de N35 aan te pakken. Rijkswaterstaat verplaatst de N35 naar het noorden en ProRail legt hiernaast het spoor aan. Een deel van de nieuwe weg en het spoor komt in een tunnel te liggen. Het resultaat is een snellere doorstroming op de weg, verbetering van de betrouwbaarheid van de treinverbinding en veiligheid in het dorp. Het Combiplan Nijverdal is in 2014 gereed.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat