Stadsregio KAN zet druk op nieuwe stations

Nijmegen – De Stadsregio Arnhem Nijmegen investeert de komende jaren fors in StadsregioRail. Het doel is meer treinen over bestaand spoor, nieuwe stations, kortere reistijden en gestroomlijnde aansluitingen op bus en intercities. Het bestuur van de stadsregio heeft onlangs vastgesteld wanneer de aanpassingen aan de infrastructuur en de stations, inclusief enkele nieuwe stations, klaar moeten zijn. De medewerking van spoorbeheerder ProRail is daarbij essentieel. De stadsregio wil een overeenkomst sluiten met ProRail om de voorbereiding en de uitvoering van de werkzaamheden voortvarend te laten verlopen.

Meer mensen in het openbaar vervoer! Om dat te bereiken investeert de Stadsregio Arnhem Nijmegen in StadsregioRail. Onder die naam krijgt het totale openbaar vervoer in de regio een flinke opwaardering, zodat het een aantrekkelijk alternatief wordt voor de auto. De investeringen zijn hard nodig. De regio ontwikkelt zich de komende jaren verder tot een stedelijk kerngebied met daaromheen een verstedelijkte zone. Die strekt zich uit van Zevenaar via Arnhem en Nijmegen tot aan Wijchen. Deze ontwikkeling is gekoppeld aan economische groei en dat brengt weer meer verkeer met zich mee. Prognoses tonen dan ook aan dat de mobiliteit in de regio de komende jaren blijft toenemen. Meer asfalt aanleggen is geen afdoende oplossing. Een opwaardering en uitbreiding van het openbaar vervoer is nodig om de regio in beweging te houden.

Tijdpad
StadsregioRail is meer dan een verzameling spoorinfraprojecten. StadsregioRail – voorheen bekend onder de naam RegioRail KAN – moet resulteren in meer treinen op bestaand spoor, nieuwe stations, kortere reistijden en gestroomlijnde aansluitingen op bus en intercities. De Stadsregio Arnhem Nijmegen heeft een realistisch tijdpad uitgezet. De opening van station Mook-Molenhoek staat op de rol voor 2008. En meteen daarna, in 2009, de opening van station Westervoort. Station Zevenaar-Oost en Nijmegen De Goffert volgen in 2010. Bovendien komt er een nieuw station in de Waalsprong als alternatief voor het tijdelijke station Lent. Rond 2012/2013 moeten alle aanpassingen aan de bestaande spoorlijnen klaar zijn, zodat de treinen in een hogere frequentie – tot vier treinen per uur – kunnen rijden.

Overeenkomst met ProRail
Het is in Nederland zo geregeld dat alle aanpassingen aan het spoor en stations onderzocht en uitgevoerd worden door spoorbeheerder ProRail. Dit betekent dat ProRail de komende jaren een stroom van studies, analyses en projecten voor StadsregioRail gaat uitvoeren. Om voldoende vaart te kunnen maken, heeft de Stadsregio Arnhem Nijmegen voorgesteld een meerjarige overeenkomst te sluiten met de spoorbeheerder. Dan hoeft ProRail niet elke aanvraag apart in behandeling te nemen, maar kan een en ander integraal worden aangepakt. Dat moet het tempo erin houden. Jan Walraven, portefeuillehouder Openbaar Vervoer van de stadsregio: “Wij hebben ProRail in december 2006 voorgesteld om een meerjarige overeenkomst aan te gaan. Haast is namelijk geboden. Willen we onze streefdata halen, dan moeten we bij wijze van spreken morgen met de uitvoering van de projecten beginnen. Wij hopen en verwachten dat ProRail op ons voorstel ingaat.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn