Bertschi bouwt spoorterminal in Rotterdam

‘Spin in Europees spoorweb’ krijgt Rotterdamse terminal

Rotterdam – De Zwitserse logistieke dienstverlener Bertschi gaat een spoorterminal bouwen in het Rotterdamse Botlekgebied.

De terminal wordt in eerste instantie 3,5 hectare groot, met de mogelijkheid voor uitbreidingen tot het drievoudige. Er komen drie sporen van 450 meter, met bijbehorende brugkraan. Hiermee worden in de eerste fase dagelijks vier in – en vier uitgaande trein behandeld. In totaal verwerkt de terminal dan circa 120.000 TEU, waarvan een deel nieuwe lading voor Rotterdam. Volgens planning start de bouw van de terminal in december en verwacht men in juni 2007 de operaties te beginnen. De totale investeringen in de locatie belopen 10 miljoen Euro.

De locatie, dichtbij de Brittaniëhaven (*), ligt gunstig ten opzichte van de chemische industrie waar Bertschi zich op concentreert. De terminal krijgt een opslagcapaciteit van maximaal 1250 TEU en is ingericht op de behandeling van gevaarlijke lading. Bertschi denkt medio 2007 de eerste treinshuttle op Italië op de eigen faciliteit te behandelen. Het bedrijf vervoert zeer veel, vaak gecombineerd, lading “shortsea” en per spoor. Na de eerste fase zal de totale overslag niet alleen toenemen, maar ook relatief meer diepzeelading betreffen uit vooral het Midden-Oosten.

Spin
Commercieel directeur Ger van Tongeren van het Havenbedrijf Rotterdam ziet de terminal als een aanwinst in zowel de breedte als de diepte. “De komst van Bertschi brengt natuurlijk meer lading, maar versterkt vooral onze strategische positie in een aantal groeisectoren zoals het transport “shortsea”, in de chemische logistiek en in het spoorvervoer. Bertschi is niet alleen nu al kwantitatief een belangrijke railtransporteur, maar is als aandeelhouder in Rail4Chem en Hupac tevens een spin in het Europese spoorweb. Dat gaat vruchten afwerpen, ook voor de Betuweroute. Daar bovenop krijgen we een bedrijf in huis dat de mondiale verschuiving van de chemische industrie naar het Midden-Oosten nauw volgt. Daarmee draagt het tevens bij aan behoud op langere termijn van onze prominente positie in de chemische sector op mondiaal niveau.”

Bertschi
Bertschi is Europees marktleider in intermodaal vervoer van chemicaliën met 28 vestigingen in 19 Europese landen o.a. in Antwerpen, Terneuzen, Moerdijk, Italïe, Spanje, Hongarije, Polen, Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, de Baltische Republieken, Oostenrijk en Rusland (St. Petersburg). Het bedrijf verzorgt met 1600 werknemers totale geïntegreerde logistieke concept gebaseerd op containers. Het beschikt daarvoor over onder meer een eigen vloot van meer dan 10,000 tank- en silocontainers en twaalf eigen container terminals in Europa. Voor meer informatie: www.bertschi.com

(*) Zie www.portofrotterdam.com/en/facts_figures/port_maps/port_area/portmap6.jsp

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Havenbedrijf Rotterdam

Bertschi bouwt spoorterminal in Rotterdam | Infrasite