Drie aannemers beginnen met aanleg blusvoorziening Rotterdamse haven

BAM, Swietelsky en Dura Vermeer gaan aan de slag met de aanleg van brandblusvoorzieningen en noodwegen op de vijf vrachtemplacementen in het Rotterdamse havengebied. Deze voorzieningen moeten op 1 januari 2023 operationeel zijn. Met aanleg moet een einde komen aan een lange periode van problemen met de blusvoorziening.  

De aannemers BAM, Swietelsky en Dura Vermeer hebben in april realisatieovereenkomsten getekend met infrastructuurbeheerder ProRail en hebben nu acht maanden de tijd om de blusvoorzieningen te realiseren. Aannemer BAM is verantwoordelijk voor Waalhaven Zuid, Dura Vermeer gaat aan de slag in Pernis en op de Maasvlakte West, terwijl Swietelsky de werkzaamheden in de Botlek en Europoort voor zijn rekening neemt.

Realistisch tijdsbestek?

Acht maanden klinkt als een krap tijdsbestek voor wat ProRail omschrijft als een megaklus, maar volgens de spoorbeheerder is de samenwerking zodanig opgetuigd dat de werkzaamheden in een aantal maanden afgerond kunnen worden.

“Door te werken vanuit een bouwteamconstructie maken ProRail, de drie aannemers en vier ingenieursbureaus de kans op het klaren van deze megaklus zo groot mogelijk. Daartoe werken alle partijen samen in een kantoorpand.”

Waarom is dit belangrijk?

Dat er haast geboden is, komt vooral doordat het rangeren met gevaarlijke stoffen op emplacement Waalhaven Zuid lange tijd niet nodig was vanwege problemen met de blusvoorziening. Dit tot groot ongenoegen van spoorgoederenvervoerders en andere betrokkenen. Eerder deze maand werd een tijdelijke oplossing gevonden in de vorm van een zogeheten blustrein.

De definitieve oplossing was bovendien op losse schroeven komen te staan toen ProRail in februari van dit jaar een begrotingstekort van 43 miljoen euro rapporteerde. Uiteindelijk konden er financiële afspraken gemaakt worden met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zodat er niet alleen op de emplacementen Maasvlakte, Botlek, Europoort en Pernis begonnen kon worden, maa ook op de Waalhaven Zuid.

Bouw begint

Vergeleken met de huidige situatie zijn er vier keer zoveel noodwegen nodig, die ook nog eens flink breder moeten zijn dan ze nu zijn. De wegen moeten bovendien van twee kanten toegankelijk zijn, zodat de brandweer de brand altijd met de wind mee kan blussen. Daarnaast maken de droge brandleidingen plaats voor een uitgebreider netwerk van natte ringleidingen met brandkranen.

Dit verhaal is afkomstig van RailFreight.com, de Engelstalige zusterpublicatie van SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Majorie van Leijen

Bron: SpoorPro.nl

Drie aannemers beginnen met aanleg blusvoorziening Rotterdamse haven | Infrasite

Drie aannemers beginnen met aanleg blusvoorziening Rotterdamse haven

BAM, Swietelsky en Dura Vermeer gaan aan de slag met de aanleg van brandblusvoorzieningen en noodwegen op de vijf vrachtemplacementen in het Rotterdamse havengebied. Deze voorzieningen moeten op 1 januari 2023 operationeel zijn. Met aanleg moet een einde komen aan een lange periode van problemen met de blusvoorziening.  

De aannemers BAM, Swietelsky en Dura Vermeer hebben in april realisatieovereenkomsten getekend met infrastructuurbeheerder ProRail en hebben nu acht maanden de tijd om de blusvoorzieningen te realiseren. Aannemer BAM is verantwoordelijk voor Waalhaven Zuid, Dura Vermeer gaat aan de slag in Pernis en op de Maasvlakte West, terwijl Swietelsky de werkzaamheden in de Botlek en Europoort voor zijn rekening neemt.

Realistisch tijdsbestek?

Acht maanden klinkt als een krap tijdsbestek voor wat ProRail omschrijft als een megaklus, maar volgens de spoorbeheerder is de samenwerking zodanig opgetuigd dat de werkzaamheden in een aantal maanden afgerond kunnen worden.

“Door te werken vanuit een bouwteamconstructie maken ProRail, de drie aannemers en vier ingenieursbureaus de kans op het klaren van deze megaklus zo groot mogelijk. Daartoe werken alle partijen samen in een kantoorpand.”

Waarom is dit belangrijk?

Dat er haast geboden is, komt vooral doordat het rangeren met gevaarlijke stoffen op emplacement Waalhaven Zuid lange tijd niet nodig was vanwege problemen met de blusvoorziening. Dit tot groot ongenoegen van spoorgoederenvervoerders en andere betrokkenen. Eerder deze maand werd een tijdelijke oplossing gevonden in de vorm van een zogeheten blustrein.

De definitieve oplossing was bovendien op losse schroeven komen te staan toen ProRail in februari van dit jaar een begrotingstekort van 43 miljoen euro rapporteerde. Uiteindelijk konden er financiële afspraken gemaakt worden met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zodat er niet alleen op de emplacementen Maasvlakte, Botlek, Europoort en Pernis begonnen kon worden, maa ook op de Waalhaven Zuid.

Bouw begint

Vergeleken met de huidige situatie zijn er vier keer zoveel noodwegen nodig, die ook nog eens flink breder moeten zijn dan ze nu zijn. De wegen moeten bovendien van twee kanten toegankelijk zijn, zodat de brandweer de brand altijd met de wind mee kan blussen. Daarnaast maken de droge brandleidingen plaats voor een uitgebreider netwerk van natte ringleidingen met brandkranen.

Dit verhaal is afkomstig van RailFreight.com, de Engelstalige zusterpublicatie van SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Majorie van Leijen

Bron: SpoorPro.nl