Leerlingen Scalda aan de slag met innovatieve leermiddelen

De ‘gouden handjes’ van de toekomst krijgen vanaf dit schooljaar hun beroep deels via de computer onder de knie. Maandag zijn de leerlingen Timmerman op Scalda als eerste begonnen met de nieuwe lesmethode van Fundeon. Zij krijgen de vaktheorie met een uitgekiende mix van digitale en papieren lesstof aangeboden.

Leerlingen Timmerman leren hun toekomstige beroep zoveel mogelijk in de praktijk. Ze hebben een leerbaan bij een erkend leerbedrijf of voeren gesimuleerde opdrachten uit op school. Daardoor leren ze de vaktechniek. Daarnaast is het belangrijk dat ze ook materialen- en gereedschapskennis opdoen en andere vakkennis leren. In de digitale leeromgeving Bouwinfranet krijgen ze die theorie aangeboden met behulp van filmpjes, foto’s en tekeningen. Door directe feedback op vragen in Bouwinfranet gaan ze op een interactieve manier met de kennis om. De teksten die in deze leeromgeving staan, kunnen ze bovendien als gesproken tekst afspelen, zodat ook dyslectische leerlingen de stof goed tot zich kunnen nemen. De lesstof bestaat daarnaast uit een map met opdrachten die ze individueel en groepsgewijs kunnen uitvoeren, een trajectmap die ze door de gehele opleiding loodst en bestek en tekeningen van een voorbeeldproject. De docent begeleidt de leerlingen bij het doorlopen van de lesstof en bereidt de leerlingen voor op de bijbehorende theorietoetsen.

Docent Sydney Mangroe: “Deze methode sluit veel beter aan op de spanningsboog van de leerlingen. Het is afwisselend en ziet er gelikt uit. Leerlingen werken graag achter de computer. Door dat af te wisselen met opdrachten uit de opdrachtenmap, houd ik het interessant voor ze. Doordat ze via de computer direct feedback op de gemaakte opdrachten krijgen, heb ik mijn handen vrij om bij bijvoorbeeld een groepsopdracht te ondersteunen.”

Ook de leerlingen zijn enthousiast over de nieuw lesmethode. Het ziet er ‘gaaf’ en ‘mooi’ uit. Verschillende leerlingen vragen of ze er thuis ook al mee aan de slag mogen. Vooral de filmpjes en de foto’s vinden de leerlingen fijn: ‘dan weet ik waar de tekst over gaat’.

Kenniscentrum Fundeon heeft de nieuwe lesmethode Timmerman ontwikkeld in nauwe samenspraak met docenten en mensen uit de beroepspraktijk. Vijftien roc’s gebruiken komend schooljaar de nieuwe lesmethode bij de opleidingen Assistent bouw en infra, Timmerman, Vakman gww, Allround vakman gww of Kaderfunctionaris uitvoering bouw en infra. Zij krijgen hierbij extra ondersteuning van de adviseur Beroepsonderwijs van Fundeon. Met de ervaringen die deze vijftien scholen opdoen, rolt Fundeon de lesmethode de komende jaren uit naar alle roc’s en breidt de lesmethode uit met andere beroepsopleidingen, zoals Tegelzetter, Metselaar en Allround timmerman.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Fundeon