Raildempers op doorgaande sporen Rotterdam-Zuid

Zoetermeer – Vanaf april 2006 brengt Rijkswaterstaat HSL-Zuid in diverse weekenden zogenaamde ‘raildempers’ aan op de in totaal ca.17 kilometer enkel doorgaande sporen tussen NS-Station Lombardijen en de Willemsspoortunnel in Rotterdam. Raildempers worden op de spoorstaven gemonteerd en dempen de trillingen van de rails als er een trein overheen rijdt, met geluidsreductie als effect. Hierdoor blijven de oorspronkelijk geplande acht meter hoge geluidsschermen achterwege, terwijl wel aan de geluidseisen wordt voldaan. Nog nooit eerder zijn dit type raildempers op zo’n grote schaal toegepast in Nederland.

Het betreft hier gewone reizigerssporen, waar reguliere treinen overheen rijden. Projectbureau RAS pakt het geluidsniveau van deze sporen aan, omdat met de komst van de HSL-Zuid geluidswerende maatregelen voor alle sporen genomen moeten worden.

Voor het spoorgedeelte dat in het eerste weekend van april onder handen werd genomen, zijn dempers (van het massa-veer systeem) gebruikt van de firma Schrey & Veit. Deze dempers reduceren het geluidsniveau op deze locatie met ongeveer 2,5 dB. De nieuwe raildemper is op grond van de testresultaten voor de HSL-Zuid in Nederland vrij gegeven. Het is dan ook de eerste keer dat deze demper op zo’n grote schaal in Nederland wordt gebruikt. Ze zijn van staal en rubber en worden aan de onder- en zijkant van elke spoorstaaf geklemd, tussen elke dwarsligger één. Ze worden via het spoor aangevoerd, maar het aanbrengen vergt veel ‘handwerk’.

Andere spoordelen krijgen om logistieke redenen een ander type raildemper. Deze worden niet geklemd, maar aan weerszijden van de rail tegen het smalle gedeelte (de ziel) kop aan kop gelijmd en vormen zo één doorgaande lijn. De Corus raildemper is in 2001 als eerste op de Nederlandse markt verschenen en ontving toen de innovatieprijs van de Stichting Innonoise. Dit type kan het geluidsniveau van een trein die met 100 tot 140 km/u voorbij komt met ongeveer 3 dB terugbrengen. Beide type dempers kunnen zonder problemen door elkaar worden gebruikt, maar om het onderhoud eenvoudig te houden wordt op één baanvak één type gebruikt.

De techniek van de raildempers is overigens niet nieuw; onder meer in Breda is al de nodige ervaring opgedaan met raildempers op bestaand spoor. Alleen de schaalgrootte waarop dit nu gebeurt, is uniek in Nederland. Ongeveer 17 kilometer spoor wordt voorzien van raildempers. De twee verschillende type dempers worden elk op zo’n 8,5 km spoor (dus 17 km spoorstaaf) aangebracht. Voor het type van Schrey & Veit betekent dit dat er 29.000 dempers worden aangebracht. Gelet op het handmatige karakter van het werk mag dat gerust een megaoperatie genoemd worden.

De werkzaamheden vinden plaats in acht weekenden in april, mei en juni. Vanaf juli tot en met september is er naar verwachting nog een aantal weekenden en/of nachten nodig om de werkzaamheden af te ronden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Projectorganisatie HSL-Zuid

Raildempers op doorgaande sporen Rotterdam-Zuid | Infrasite

Raildempers op doorgaande sporen Rotterdam-Zuid

Zoetermeer – Vanaf april 2006 brengt Rijkswaterstaat HSL-Zuid in diverse weekenden zogenaamde ‘raildempers’ aan op de in totaal ca.17 kilometer enkel doorgaande sporen tussen NS-Station Lombardijen en de Willemsspoortunnel in Rotterdam. Raildempers worden op de spoorstaven gemonteerd en dempen de trillingen van de rails als er een trein overheen rijdt, met geluidsreductie als effect. Hierdoor blijven de oorspronkelijk geplande acht meter hoge geluidsschermen achterwege, terwijl wel aan de geluidseisen wordt voldaan. Nog nooit eerder zijn dit type raildempers op zo’n grote schaal toegepast in Nederland.

Het betreft hier gewone reizigerssporen, waar reguliere treinen overheen rijden. Projectbureau RAS pakt het geluidsniveau van deze sporen aan, omdat met de komst van de HSL-Zuid geluidswerende maatregelen voor alle sporen genomen moeten worden.

Voor het spoorgedeelte dat in het eerste weekend van april onder handen werd genomen, zijn dempers (van het massa-veer systeem) gebruikt van de firma Schrey & Veit. Deze dempers reduceren het geluidsniveau op deze locatie met ongeveer 2,5 dB. De nieuwe raildemper is op grond van de testresultaten voor de HSL-Zuid in Nederland vrij gegeven. Het is dan ook de eerste keer dat deze demper op zo’n grote schaal in Nederland wordt gebruikt. Ze zijn van staal en rubber en worden aan de onder- en zijkant van elke spoorstaaf geklemd, tussen elke dwarsligger één. Ze worden via het spoor aangevoerd, maar het aanbrengen vergt veel ‘handwerk’.

Andere spoordelen krijgen om logistieke redenen een ander type raildemper. Deze worden niet geklemd, maar aan weerszijden van de rail tegen het smalle gedeelte (de ziel) kop aan kop gelijmd en vormen zo één doorgaande lijn. De Corus raildemper is in 2001 als eerste op de Nederlandse markt verschenen en ontving toen de innovatieprijs van de Stichting Innonoise. Dit type kan het geluidsniveau van een trein die met 100 tot 140 km/u voorbij komt met ongeveer 3 dB terugbrengen. Beide type dempers kunnen zonder problemen door elkaar worden gebruikt, maar om het onderhoud eenvoudig te houden wordt op één baanvak één type gebruikt.

De techniek van de raildempers is overigens niet nieuw; onder meer in Breda is al de nodige ervaring opgedaan met raildempers op bestaand spoor. Alleen de schaalgrootte waarop dit nu gebeurt, is uniek in Nederland. Ongeveer 17 kilometer spoor wordt voorzien van raildempers. De twee verschillende type dempers worden elk op zo’n 8,5 km spoor (dus 17 km spoorstaaf) aangebracht. Voor het type van Schrey & Veit betekent dit dat er 29.000 dempers worden aangebracht. Gelet op het handmatige karakter van het werk mag dat gerust een megaoperatie genoemd worden.

De werkzaamheden vinden plaats in acht weekenden in april, mei en juni. Vanaf juli tot en met september is er naar verwachting nog een aantal weekenden en/of nachten nodig om de werkzaamheden af te ronden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Projectorganisatie HSL-Zuid