ANWB over kilometerprijs: spitstarief onduidelijk

onduidelijkheid over spitstarief belast discussie kilometerprijs

Een discussie over het wetsvoorstel over de kilometerprijs is niet zo waardevol zolang niet bekend is hoe hoog het spitstarief uitvalt. Dat stelt de ANWB voorafgaand aan het Kamerdebat over de begroting van het ministerie van Verkeer & Waterstaat, waar ook het wetsvoorstel van minister Eurlings ter sprake komt.

De ANWB zal de minister daarom om verduidelijking vragen. “Zolang wij de hoogte van het spitstarief niet weten, kunnen wij de gevolgen voor de automobilist niet beoordelen”, aldus ANWB-hoofddirecteur Guido van Woerkom.

Hoogte van spitstarief belangrijk voor oordeel ‘eindsituatie’
De ANWB trekt deze conclusie na een eerste bestudering van het wetsvoorstel dat op 13 november 2009 is gepresenteerd. In dat wetsvoorstel zijn alleen de basistarieven opgenomen. Het spitstarief, dat in werking moet treden vanaf het moment dat alle auto’s de kilometerprijs betalen, wordt echter pas later vastgesteld via een Algemene Maatregel van Bestuur.

Voor de ANWB is de hoogte van het spitstarief echter zeer belangrijk om een oordeel te vormen over de ‘eindsituatie’ wanneer de kilometerprijs volledig zal zijn ingevoerd. “Bij onze leden leven veel vragen over hoe het spitstarief voor hen uitpakt”, zegt Van Woerkom. De ANWB heeft altijd gesteld dat de opbrengsten uit de kilometerprijs in het nieuwe systeem niet hoger mogen zijn dan nu. Dat wil zeggen dat in totaal niet meer mag worden betaald dan de opbrengsten van het huidige belastingsysteem. Dat kan alleen getoetst worden als het spitstarief bekend is.

Provinciale belasting
Naast de hoogte van het spitstarief is bijvoorbeeld ook de vraag hoe de nieuwe provinciale belasting uitpakt, die op termijn de opcenten moet vervangen. Ook leven er vragen omtrent de overgangsfase, waarin ter compensatie van de afbouw van de BPM de motorrijtuigenbelasting al sinds 2008 noodzakelijkerwijs stijgt. Al in een eerder stadium heeft de ANWB haar zorgen geuit over de hiermee gepaard gaande lastenverzwaring voor de automobilist.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Lees het persbericht van het Ministerie van VenW over de kilometerprijs Kilometerprijs: meeste mensen gaan minder betalen

Maar lees ook eens het persbericht van de SWOV SWOV: kilometerheffing heeft gunstig effect op verkeersveiligheid

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ANWB

ANWB over kilometerprijs: spitstarief onduidelijk | Infrasite

ANWB over kilometerprijs: spitstarief onduidelijk

onduidelijkheid over spitstarief belast discussie kilometerprijs

Een discussie over het wetsvoorstel over de kilometerprijs is niet zo waardevol zolang niet bekend is hoe hoog het spitstarief uitvalt. Dat stelt de ANWB voorafgaand aan het Kamerdebat over de begroting van het ministerie van Verkeer & Waterstaat, waar ook het wetsvoorstel van minister Eurlings ter sprake komt.

De ANWB zal de minister daarom om verduidelijking vragen. “Zolang wij de hoogte van het spitstarief niet weten, kunnen wij de gevolgen voor de automobilist niet beoordelen”, aldus ANWB-hoofddirecteur Guido van Woerkom.

Hoogte van spitstarief belangrijk voor oordeel ‘eindsituatie’
De ANWB trekt deze conclusie na een eerste bestudering van het wetsvoorstel dat op 13 november 2009 is gepresenteerd. In dat wetsvoorstel zijn alleen de basistarieven opgenomen. Het spitstarief, dat in werking moet treden vanaf het moment dat alle auto’s de kilometerprijs betalen, wordt echter pas later vastgesteld via een Algemene Maatregel van Bestuur.

Voor de ANWB is de hoogte van het spitstarief echter zeer belangrijk om een oordeel te vormen over de ‘eindsituatie’ wanneer de kilometerprijs volledig zal zijn ingevoerd. “Bij onze leden leven veel vragen over hoe het spitstarief voor hen uitpakt”, zegt Van Woerkom. De ANWB heeft altijd gesteld dat de opbrengsten uit de kilometerprijs in het nieuwe systeem niet hoger mogen zijn dan nu. Dat wil zeggen dat in totaal niet meer mag worden betaald dan de opbrengsten van het huidige belastingsysteem. Dat kan alleen getoetst worden als het spitstarief bekend is.

Provinciale belasting
Naast de hoogte van het spitstarief is bijvoorbeeld ook de vraag hoe de nieuwe provinciale belasting uitpakt, die op termijn de opcenten moet vervangen. Ook leven er vragen omtrent de overgangsfase, waarin ter compensatie van de afbouw van de BPM de motorrijtuigenbelasting al sinds 2008 noodzakelijkerwijs stijgt. Al in een eerder stadium heeft de ANWB haar zorgen geuit over de hiermee gepaard gaande lastenverzwaring voor de automobilist.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Lees het persbericht van het Ministerie van VenW over de kilometerprijs Kilometerprijs: meeste mensen gaan minder betalen

Maar lees ook eens het persbericht van de SWOV SWOV: kilometerheffing heeft gunstig effect op verkeersveiligheid

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ANWB