Geen spitsheffing zonder maatregelen tegen sluipverkeer

De gemeenten trekken hun steun aan de invoering van een spitsheffing in als minister Eurlings in de Wet kilometerprijs niet de mogelijkheid opneemt om de nadelige gevolgen van sluipverkeer tegen te gaan.

Gemeenten vrezen dat er sluipverkeer ontstaat op lokale en regionale wegen als een spitsheffing wordt ingevoerd op de drukke (hoofd)wegen. Dit sluipverkeer heeft ongewenste effecten op de leefbaarheid, in het bijzonder op het gebied van luchtkwaliteit, geluidshinder, veiligheid en bereikbaarheid.

De VNG heeft minister Eurlings andermaal per brief verzocht maatregelen mogelijk te maken tegen het sluipverkeer. In september vorig jaar heeft de VNG de minister ook al opgeroepen het wetsvoorstel Kilometerprijs zodanig aan te passen dat spitsheffing niet alleen op de overbelaste wegen mogelijk is, maar ook op de sluiproutes. Tot nu toe heeft de minister geen gehoor gegeven aan deze oproep.

De VNG is het met de minister eens dat de aanpak van bereikbaarheidsproblemen op het hoofdwegennet voorop staat bij de spitsheffing, maar de heffing is onaanvaardbaar als geen rekening wordt gehouden met de gevolgen voor sluipverkeer op het onderliggend wegennet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten)

Geen spitsheffing zonder maatregelen tegen sluipverkeer | Infrasite

Geen spitsheffing zonder maatregelen tegen sluipverkeer

De gemeenten trekken hun steun aan de invoering van een spitsheffing in als minister Eurlings in de Wet kilometerprijs niet de mogelijkheid opneemt om de nadelige gevolgen van sluipverkeer tegen te gaan.

Gemeenten vrezen dat er sluipverkeer ontstaat op lokale en regionale wegen als een spitsheffing wordt ingevoerd op de drukke (hoofd)wegen. Dit sluipverkeer heeft ongewenste effecten op de leefbaarheid, in het bijzonder op het gebied van luchtkwaliteit, geluidshinder, veiligheid en bereikbaarheid.

De VNG heeft minister Eurlings andermaal per brief verzocht maatregelen mogelijk te maken tegen het sluipverkeer. In september vorig jaar heeft de VNG de minister ook al opgeroepen het wetsvoorstel Kilometerprijs zodanig aan te passen dat spitsheffing niet alleen op de overbelaste wegen mogelijk is, maar ook op de sluiproutes. Tot nu toe heeft de minister geen gehoor gegeven aan deze oproep.

De VNG is het met de minister eens dat de aanpak van bereikbaarheidsproblemen op het hoofdwegennet voorop staat bij de spitsheffing, maar de heffing is onaanvaardbaar als geen rekening wordt gehouden met de gevolgen voor sluipverkeer op het onderliggend wegennet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten)