arbeidsongeval
'Roer moet om'

Kabinet overweegt nieuwe boetes en beloningen tegen arbeidsongevallen

De plaats van een arbeidsongeval tijdens werkzaamheden aan de Velsertunnel in maart 2020. Een man viel van een steiger en overleed. Valgevaar is op dit moment een van de meest voorkomende oorzaken van doden op de werkvloer. ANP / Mizzle Media / Michel van Bergen

Om het aantal doden en ongevallen op bouwplaatsen en andere werkvloeren te verminderen, overweegt het kabinet nieuwe soorten boetes en beloningen voor werkgevers. Dat schrijft demissionair minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in de ‘Arbovisie 2040’, een document met mogelijke oplossingen voor het aanhoudende aantal arbeidsongevallen in Nederland.

“Werkgevers moeten het uitblijven van investeringen in veiligheid meer gaan voelen”, valt te lezen in het document dat deze week op de website van het ministerie verscheen. Op dit moment wordt onderzocht wat het uitdelen van boetes en beloningen aan werkgevers oplevert voor de veiligheid van medewerkers, aldus het ministerie, die aan de hand van het onderzoek maatregelen zegt te willen treffen.

Volgens het ministerie overlijden er jaarlijks 4.000 mensen door hun werk. Volgens de Arbeidsinspectie was de bouw vorig jaar opnieuw de dodelijkste sector. “Ondanks alle inspanningen van werkgevers, werknemers en de overheid, zien we deze aantallen niet dalen”, zegt minister Van Gennip in een persbericht over de Arbovisie 2040. “Het is van groot belang dat we fundamenteel anders naar arbeidsomstandigheden gaan kijken.”

Verplichte Risico Inventarisatie en Evaluatie

Naast de komst van nieuwe boetes en beloningen worden er in het document een aantal andere mogelijke oplossingen uiteengezet. Het ministerie zegt bijvoorbeeld werk te willen maken van bedrijven met ontbrekende Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E)-plannen. Op dit moment is de wettelijk verplichte inventarisatie volgens het ministerie slechts door de helft van alle werkgevers gedaan.

Om de inventarisatie voor startende ondernemers “makkelijker en laagdrempeliger” te maken, zegt het ministerie bedrijven meer ondersteuning te willen bieden. Ook wil het ministerie een digitale melding krijgen van gemaakte RI&E’s. “Hierbij kijken we of de uitvoering het beste bij de Arbeidsinspectie kan liggen of dat een andere organisatie geschikter is.”

Nul doden op de werkvloer

Daarnaast stelt het ministerie het doel om het aantal doden op bouwplaatsen en andere werkvloeren naar nul terug te dringen. Daarvoor wordt het traject ‘Zero Death by Accidents & Chemicals’ gestart. Dit traject gaat niet alleen om het voorkomen van doden na ongevallen, maar ook om het voorkomen van doden na werkzaamheden met gevaarlijke stoffen, zegt minister Van Gennip, die aangeeft dat mensen soms pas jaren later komen te overlijden.

Als eerste stap van het traject wordt er een onderzoek gestart naar het effect van maatregelen die overheden en bedrijven al nemen tegen ongevallen, aldus het ministerie. Als tweede stap wordt het effect van mogelijke nieuwe maatregelen beoordeeld, waarbij het ministerie kijkt naar voorstellen die de Sociaal-Economische Raad (SER) eerder dit jaar deed. Pas daarna zegt het ministerie actie te willen ondernemen: als derde en laatste stap worden de nieuwe maatregelen doorgevoerd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Kabinet overweegt nieuwe boetes en beloningen tegen arbeidsongevallen | Infrasite
arbeidsongeval
'Roer moet om'

Kabinet overweegt nieuwe boetes en beloningen tegen arbeidsongevallen

De plaats van een arbeidsongeval tijdens werkzaamheden aan de Velsertunnel in maart 2020. Een man viel van een steiger en overleed. Valgevaar is op dit moment een van de meest voorkomende oorzaken van doden op de werkvloer. ANP / Mizzle Media / Michel van Bergen

Om het aantal doden en ongevallen op bouwplaatsen en andere werkvloeren te verminderen, overweegt het kabinet nieuwe soorten boetes en beloningen voor werkgevers. Dat schrijft demissionair minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in de ‘Arbovisie 2040’, een document met mogelijke oplossingen voor het aanhoudende aantal arbeidsongevallen in Nederland.

“Werkgevers moeten het uitblijven van investeringen in veiligheid meer gaan voelen”, valt te lezen in het document dat deze week op de website van het ministerie verscheen. Op dit moment wordt onderzocht wat het uitdelen van boetes en beloningen aan werkgevers oplevert voor de veiligheid van medewerkers, aldus het ministerie, die aan de hand van het onderzoek maatregelen zegt te willen treffen.

Volgens het ministerie overlijden er jaarlijks 4.000 mensen door hun werk. Volgens de Arbeidsinspectie was de bouw vorig jaar opnieuw de dodelijkste sector. “Ondanks alle inspanningen van werkgevers, werknemers en de overheid, zien we deze aantallen niet dalen”, zegt minister Van Gennip in een persbericht over de Arbovisie 2040. “Het is van groot belang dat we fundamenteel anders naar arbeidsomstandigheden gaan kijken.”

Verplichte Risico Inventarisatie en Evaluatie

Naast de komst van nieuwe boetes en beloningen worden er in het document een aantal andere mogelijke oplossingen uiteengezet. Het ministerie zegt bijvoorbeeld werk te willen maken van bedrijven met ontbrekende Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E)-plannen. Op dit moment is de wettelijk verplichte inventarisatie volgens het ministerie slechts door de helft van alle werkgevers gedaan.

Om de inventarisatie voor startende ondernemers “makkelijker en laagdrempeliger” te maken, zegt het ministerie bedrijven meer ondersteuning te willen bieden. Ook wil het ministerie een digitale melding krijgen van gemaakte RI&E’s. “Hierbij kijken we of de uitvoering het beste bij de Arbeidsinspectie kan liggen of dat een andere organisatie geschikter is.”

Nul doden op de werkvloer

Daarnaast stelt het ministerie het doel om het aantal doden op bouwplaatsen en andere werkvloeren naar nul terug te dringen. Daarvoor wordt het traject ‘Zero Death by Accidents & Chemicals’ gestart. Dit traject gaat niet alleen om het voorkomen van doden na ongevallen, maar ook om het voorkomen van doden na werkzaamheden met gevaarlijke stoffen, zegt minister Van Gennip, die aangeeft dat mensen soms pas jaren later komen te overlijden.

Als eerste stap van het traject wordt er een onderzoek gestart naar het effect van maatregelen die overheden en bedrijven al nemen tegen ongevallen, aldus het ministerie. Als tweede stap wordt het effect van mogelijke nieuwe maatregelen beoordeeld, waarbij het ministerie kijkt naar voorstellen die de Sociaal-Economische Raad (SER) eerder dit jaar deed. Pas daarna zegt het ministerie actie te willen ondernemen: als derde en laatste stap worden de nieuwe maatregelen doorgevoerd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.