unsplash bouw algemeen infra
Oplossingen gezocht

Geen enkele sector heeft een groter personeelstekort dan bouw en infra

Unsplash / Shivendu Shukla

De bouw en infra had in 2022 het grootste personeelstekort van alle sectoren in Nederland. Dat blijkt uit een jaarverslag van de arbeidsmarkt dat vorige week door het CBS is gepubliceerd. De branche staat er niet veel beter voor dan in 2021, toen vacatures net zoals vorig jaar het langste openstonden van alle sectoren. Waar ligt het probleem? En hoe dichten we het tekort? Experts zoeken op 23 mei naar een oplossing op de Dag van de Infra.

Voor elke duizend banen in de bouw en infra stonden er vorig jaar 69 vacatures open. Om dat in perspectief te zetten: een aannemer met honderd medewerkers kwam gemiddeld zeven man tekort. Daarbovenop bleven vacatures in de bouw en infra langer openstaan dan in elke andere sector.

De cijfers laten weinig verbetering zien ten opzichte van 2021. Desalniettemin is het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) optimistisch. De organisatie voorspelde eind vorig jaar dat de arbeidsmarkt met verloop van dit jaar kan gaan afkoelen. Het idee is dat de vraag naar medewerkers afneemt omdat projecten niet van de grond komen of stilliggen door de stikstofproblematiek. Maar niet iedereen is daarvan overrtuigd.

“Ik ben confuus”, reageerde Doekle Terpstra van Techniek Nederland naar aanleiding van de voorspelling. Er is nog altijd een tekort aan honderdduizenden technici, zei de voorzitter. Dat tekort lost zichzelf niet zomaar op. Bovendien zijn techneuten en het gebrek daaraan maar een deel van het probleem, schreef bouwconcern TBI in haar meest recente jaarverslag. “De arbeidsmarkt is niet één geheel voor de hele sector. Er zijn verschillende beroepen met uiteenlopende vraag en aanbod.”

Oplossingen gezocht

Het tekort heeft meerdere kanten, zoveel is duidelijk. De branche is afhankelijk van diverse technische en niet-technische beroepen. Hoewel TBI verwacht dat er in de komende jaren genoeg mensen afstuderen om het tekort aan vakmensen in de bouw terug te dringen, waarschuwt het concern tegelijkertijd dat techniekopleidingen achterblijven. In het grote plaatje houdt het tekort aan.

TBI probeert het probleem naar eigen zeggen op te lossen door te investeren in het werven en behouden van personeel. Een andere oplossing is het stimuleren van de instroom van studenten op opleidingen. Een voorbeeld is Be an Engineer, een initiatief van meerdere hogescholen en bouwbedrijven. De initiatiefnemers proberen mensen met een achtergrond buiten de sector op de opleiding civiele techniek te krijgen door een betaalde baan naast de studie aan te bieden.

Dag van de Infra

Op 23 mei organiseert Infrasite een panel over het personeelstekort op de Dag van de Infra, een congres in Rotterdam. Vier experts zullen sparren over de kern van het probleem en mogelijke oplossingen: Doekle Terpstra van Techniek Nederland, Henri Janssen van FNV Spoor, Riek Siertsema van de Aannemersfederatie Nederland en Henk van Oostveen van Railcenter.

Je kan het panel en congres bijwonen op inschrijfbasis. Infrasite organiseert het congres samen met SpoorPro.nl om antwoorden te vinden voor belangrijke vragen in de sector. Experts geven lezingen over de stikstofproblematiek, het personeelstekort en manieren om wegen en waterkeringen duurzamer te bouwen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Geen enkele sector heeft een groter personeelstekort dan bouw en infra | Infrasite
unsplash bouw algemeen infra
Oplossingen gezocht

Geen enkele sector heeft een groter personeelstekort dan bouw en infra

Unsplash / Shivendu Shukla

De bouw en infra had in 2022 het grootste personeelstekort van alle sectoren in Nederland. Dat blijkt uit een jaarverslag van de arbeidsmarkt dat vorige week door het CBS is gepubliceerd. De branche staat er niet veel beter voor dan in 2021, toen vacatures net zoals vorig jaar het langste openstonden van alle sectoren. Waar ligt het probleem? En hoe dichten we het tekort? Experts zoeken op 23 mei naar een oplossing op de Dag van de Infra.

Voor elke duizend banen in de bouw en infra stonden er vorig jaar 69 vacatures open. Om dat in perspectief te zetten: een aannemer met honderd medewerkers kwam gemiddeld zeven man tekort. Daarbovenop bleven vacatures in de bouw en infra langer openstaan dan in elke andere sector.

De cijfers laten weinig verbetering zien ten opzichte van 2021. Desalniettemin is het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) optimistisch. De organisatie voorspelde eind vorig jaar dat de arbeidsmarkt met verloop van dit jaar kan gaan afkoelen. Het idee is dat de vraag naar medewerkers afneemt omdat projecten niet van de grond komen of stilliggen door de stikstofproblematiek. Maar niet iedereen is daarvan overrtuigd.

“Ik ben confuus”, reageerde Doekle Terpstra van Techniek Nederland naar aanleiding van de voorspelling. Er is nog altijd een tekort aan honderdduizenden technici, zei de voorzitter. Dat tekort lost zichzelf niet zomaar op. Bovendien zijn techneuten en het gebrek daaraan maar een deel van het probleem, schreef bouwconcern TBI in haar meest recente jaarverslag. “De arbeidsmarkt is niet één geheel voor de hele sector. Er zijn verschillende beroepen met uiteenlopende vraag en aanbod.”

Oplossingen gezocht

Het tekort heeft meerdere kanten, zoveel is duidelijk. De branche is afhankelijk van diverse technische en niet-technische beroepen. Hoewel TBI verwacht dat er in de komende jaren genoeg mensen afstuderen om het tekort aan vakmensen in de bouw terug te dringen, waarschuwt het concern tegelijkertijd dat techniekopleidingen achterblijven. In het grote plaatje houdt het tekort aan.

TBI probeert het probleem naar eigen zeggen op te lossen door te investeren in het werven en behouden van personeel. Een andere oplossing is het stimuleren van de instroom van studenten op opleidingen. Een voorbeeld is Be an Engineer, een initiatief van meerdere hogescholen en bouwbedrijven. De initiatiefnemers proberen mensen met een achtergrond buiten de sector op de opleiding civiele techniek te krijgen door een betaalde baan naast de studie aan te bieden.

Dag van de Infra

Op 23 mei organiseert Infrasite een panel over het personeelstekort op de Dag van de Infra, een congres in Rotterdam. Vier experts zullen sparren over de kern van het probleem en mogelijke oplossingen: Doekle Terpstra van Techniek Nederland, Henri Janssen van FNV Spoor, Riek Siertsema van de Aannemersfederatie Nederland en Henk van Oostveen van Railcenter.

Je kan het panel en congres bijwonen op inschrijfbasis. Infrasite organiseert het congres samen met SpoorPro.nl om antwoorden te vinden voor belangrijke vragen in de sector. Experts geven lezingen over de stikstofproblematiek, het personeelstekort en manieren om wegen en waterkeringen duurzamer te bouwen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.