Tweede tunnelbuis Rijnlandroute

Boren tweede tunnelbuis RijnlandRoute klaar

Het boren van de tweede tunnelbuis voor het project RijnlandRoute – een nieuwe wegverbinding tussen Katwijk, via de A44, en de A4 bij Leiden – is afgerond. Dat is een maand eerder dan gepland, zo meldt de provincie Zuid-Holland. Nu het boorwerk van beide tunnelbuizen erop zit, kan ook de afbouw van de tweede tunnel beginnen.

Tunnelboormachine Gaia deed er drieënhalve maand over om de klus te klaren. In die tijd werd een traject van ruim 2 kilometer afgelegd vanaf het startpunt bij de A4 tot en het eindpunt bij de Leidse wijk Stevenshof. Bouwcombinatie Comol5 moest rekening houden met een aantal bijzondere objecten op het tracé, zoals het Rijn-Schiekanaal, een oude zilverfabriek, landgoed Berbice, hoogspanningsmasten en de spoorlijn tussen Amsterdam en Rotterdam.

Afbouw

Het bouwen van beide tunnelbuizen van elk ruim 2 kilometer duurde dertien maanden. De teams werkten zeven dagen per week en 24 uur per dag. Alleen tijdens kerst was de bezetting beperkt.

Nu het boren klaar is, wordt tunnelboormachine Gaia in een paar weken tijd gedemonteerd en via de weg afgevoerd. Ook kan de afbouw van de tweede tunnel starten. Met de afbouw van de eerste tunnel is Comol5 al vanaf mei bezig. De werkzaamheden die nog op stapel staan bestaan onder meer uit het maken van dwarsverbindingen tussen de twee tunnelbuizen, die het mogelijk maken dat weggebruikers bij calamiteiten van de ene naar de andere tunnel kunnen vluchten. Verder komen er kabelkokerelementen die ruimte moeten bieden aan de kabels en leidingen voor de tunneltechnische installaties. Die installaties bestaan uit meer dan vijftig systemen, zoals brandmeldinstallaties, noodtelefoons en camerasystemen.

Project RijnlandRoute

De tunnel in de N434 maakt deel uit van het project RijnlandRoute. De aanleg van de nieuwe weg tussen Katwijk – via de A44 – en de A4 bij Leiden moet de doorstroming en de bereikbaarheid in de drukke regio Holland Rijnland verbeteren, vooral rond Leiden en Katwijk. Het eerste deel van de bouw van RijnLandRoute wordt uitgevoerd door bouwcombinatie Comol5 met als deelnemers Mobilis, Croonwolter&dros, Vinci Construction Grand Projects en Dimco.

Twee van de drie projecten van de RijnlandRoute zijn inmiddels in uitvoering. Het project N434/A44/A4, waarvan de geboorde tunnel onderdeel uitmaakt, wordt uitgevoerd door aannemerscombinatie Comol5, het project N206 Tjalmaweg door Boskalis. Het derde project van de RijnlandRoute, de N206 Europaweg, is nog in voorbereiding. De aanbesteding hiervoor start waarschijnlijk in 2021.

Het hele project kost zo’n 900 miljoen euro. De kosten worden gedeeld door de provincie Zuid-Holland, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Holland Rijnland en de gemeenten Leiden, Voorschoten, Katwijk en Wassenaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Boren tweede tunnelbuis RijnlandRoute klaar | Infrasite
Tweede tunnelbuis Rijnlandroute

Boren tweede tunnelbuis RijnlandRoute klaar

Het boren van de tweede tunnelbuis voor het project RijnlandRoute – een nieuwe wegverbinding tussen Katwijk, via de A44, en de A4 bij Leiden – is afgerond. Dat is een maand eerder dan gepland, zo meldt de provincie Zuid-Holland. Nu het boorwerk van beide tunnelbuizen erop zit, kan ook de afbouw van de tweede tunnel beginnen.

Tunnelboormachine Gaia deed er drieënhalve maand over om de klus te klaren. In die tijd werd een traject van ruim 2 kilometer afgelegd vanaf het startpunt bij de A4 tot en het eindpunt bij de Leidse wijk Stevenshof. Bouwcombinatie Comol5 moest rekening houden met een aantal bijzondere objecten op het tracé, zoals het Rijn-Schiekanaal, een oude zilverfabriek, landgoed Berbice, hoogspanningsmasten en de spoorlijn tussen Amsterdam en Rotterdam.

Afbouw

Het bouwen van beide tunnelbuizen van elk ruim 2 kilometer duurde dertien maanden. De teams werkten zeven dagen per week en 24 uur per dag. Alleen tijdens kerst was de bezetting beperkt.

Nu het boren klaar is, wordt tunnelboormachine Gaia in een paar weken tijd gedemonteerd en via de weg afgevoerd. Ook kan de afbouw van de tweede tunnel starten. Met de afbouw van de eerste tunnel is Comol5 al vanaf mei bezig. De werkzaamheden die nog op stapel staan bestaan onder meer uit het maken van dwarsverbindingen tussen de twee tunnelbuizen, die het mogelijk maken dat weggebruikers bij calamiteiten van de ene naar de andere tunnel kunnen vluchten. Verder komen er kabelkokerelementen die ruimte moeten bieden aan de kabels en leidingen voor de tunneltechnische installaties. Die installaties bestaan uit meer dan vijftig systemen, zoals brandmeldinstallaties, noodtelefoons en camerasystemen.

Project RijnlandRoute

De tunnel in de N434 maakt deel uit van het project RijnlandRoute. De aanleg van de nieuwe weg tussen Katwijk – via de A44 – en de A4 bij Leiden moet de doorstroming en de bereikbaarheid in de drukke regio Holland Rijnland verbeteren, vooral rond Leiden en Katwijk. Het eerste deel van de bouw van RijnLandRoute wordt uitgevoerd door bouwcombinatie Comol5 met als deelnemers Mobilis, Croonwolter&dros, Vinci Construction Grand Projects en Dimco.

Twee van de drie projecten van de RijnlandRoute zijn inmiddels in uitvoering. Het project N434/A44/A4, waarvan de geboorde tunnel onderdeel uitmaakt, wordt uitgevoerd door aannemerscombinatie Comol5, het project N206 Tjalmaweg door Boskalis. Het derde project van de RijnlandRoute, de N206 Europaweg, is nog in voorbereiding. De aanbesteding hiervoor start waarschijnlijk in 2021.

Het hele project kost zo’n 900 miljoen euro. De kosten worden gedeeld door de provincie Zuid-Holland, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Holland Rijnland en de gemeenten Leiden, Voorschoten, Katwijk en Wassenaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite